1403-06-22 10:47
224
5
91361
فعال سیاسی استان گلستان:

رمز وحدت سیاسی گلستان از خودگذشتگی است

فعال سیاسی گلستان با اشاره به حواشی به وجود آمده در خصوص انتصاب استاندار گفت: برای اینکه بتوانیم در گلستان به وحدت سیاسی برسیم نیاز به از خودگذشتگی زیادی داریم.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما»؛ انتخاب استاندار موضوع داغ این روزهای گعده سیاسی استان است، لیست‌های مختلف و چهره‌های زیادی برای استانداری گلستان معرفی شده است و همین مسئله نیز باعث شده که شکاف و انشقاق سیاسی نیز در استان به وجود بیاید.

آن چیزی که مسلم است مردم استان انتظار دارند بدون جانب‌گرایی سیاسیون فردی را برای استانداری گلستان انتخاب کنند که به فکر مشکلات مردم و بهبود فضای اقتصادی استان باشد؛ اما آن چیزی که این روزها در سیر مراحل سیاسی به چشم می‌آید ضعف در راهبری سیاسی طیف حامی پزشکیان در استان گلستان است که باعث شده اجماع نظر و وفاق سیاسی برای اینکه بتواند گلستان در مناصب ملی کارنامه موفق داشته باشد حاصل نشود و تمام تمرکز گروه‌های سیاسی استان به انتصاب استاندار خلاصه شود.

در این راستا برای اینکه بتوانیم بیشتر به کنکاش این فضای سیاسی استان بپردازیم با محمدمهدی اورسجی فعال سیاسی استان گلستان گفتگو کردیم که از نظر می‌گذرانیم.

تشتت گزینه‌ها بیانگر آن است که ما در گلستان در طیف حامی پزشکیان آن رهبر سیاسی را نداریم دیدگاه شما به این مسئله چیست؟
اورسجی: در فضای سیاسی اینکه تشتت آرا داشته باشیم چیز بدی نیست؛ ولی اینکه نمی‌توانیم به جمع‌بندی سیاسی برسیم مشکل جایی دیگری است وقتی احزاب تشریفاتی شوند و تمام احزاب بار کاریزماتیک حزبی و سیاسی ندارند این مسئله به وجود می‌آید.

چرا راهبری سیاسی نداریم و کسی نیست جریان اصلاحات را رهبری کند که حرف آخر بزند پرواضح است چرا که همه سیاسیون ما احساس بزرگی می‌کنند و هیچ‌کسی از دیگری تمکین نمی‌کند.

برای مثال در زمان انتخابات برای من دو ابلاغیه صادر شد یکی کمیته کشاورزان و یکی کمیته کارگری و گرچه این احکام برای من از روی شناختی که به من داشتند صادر شد؛ ولی برخی افراد هم بودند که در تهران برای گرفتن این چنین مسئولیت‌هایی رایزنی کردند.

اینکه ما احساس بزرگی کنیم و به جریان سیاسی تمکین نکنیم یک غلط سیاسی است و وقتی پزشکیان رؤسای ستادها را دعوت می‌کند در استان ما یک نفر دعوت می‌شود و باید به آن تمکین کنیم و وقتی بخواهیم زودتر از آن ستاد حرف بزنیم؛ یعنی تشکیلات آن ستاد را قبول نداریم و چنین مشکلاتی به وجود می‌آید.

باتوجه‌به چنین مسئله‌ای که عنوان شد اگر دولت بخواهد خارج از لیست گزینه‌ای برای استانداری انتخاب کند فضای سیاسی استان چه واکنشی خواهد داشت؟
اورسجی: در مسئله انتخاب استاندار بحث این است که وزیر کشور تعیین‌کننده خواهد بود، معاون سیاسی وزیر کشور مشخص شد و اسامی به کمیته می‌رود و پس از آن گزینه‌های نهایی به وزیر ابلاغ می‌شود و بنا است با مجمع نمایندگان در خصوص آن مشورت شود و نهایتاً در هیئت دولت برای آن تصمیم‌گیری شود.

ما در استان شاهد آن هستیم که امروز بسیاری از افرادی که در جریان انتخابات نبودند دایه مهربان‌تر از مادر شدند و برای ما تصمیم می‌گیرند و برای خود گعده درست کردند و لذا تمکین از ستاد مرکزی را تنها یک عده خاصی انجام می‌دهند، من به رئیس ستاد تماس گرفتم و گفتم تصمیمات شما تصمیم ما است و باید این شعور سیاسی در همه ما ایجاد شود.

اگر دوستان ما اعتراض داشتند باید به مجمع نخبگان که این افراد را انتخاب کردند اعتراض می‌کردند که چرا این افراد مشخص شدند و حال این متر درست است یا نه این افراد مشخص شدند و باید به این نظر احترام بگذاریم.

انتظار می‌رفت که برنامه‌های پیشنهادی از این داوطلبان کرسی استانداری گرفته می‌شد؟
از این افراد رزومه دریافت کردند؛ ولی برنامه همان برنامه هفتم است که دولت بیان کرده می‌خواهد اجرا کند و سهم گلستان از برنامه هفتم مشخص است و باید آن اجرا شود.

خیلی‌ها این روزها به مسئله بومی بودن استاندار تأکید می‌کنند اگر وزارت کشور بخواهد یک استاندار غیربومی برای گلستان منصوب کند دیدگاه شما چیست؟
اورسجی: غیربومی انتخاب شود اشکالش چیست نگاه من این است که حتی برای اقتصاد باید مستشار خارجی بیاوریم و وقتی در یک ورزش مثل والیبال نتیجه نمی‌گیریم از مربی خارجی استفاده می‌کنیم و آیا نمی‌شود در استانداری از یک ظرفیت ملی استفاده کرد و چه لزومی است که فردی انتخاب می‌کنیم هم استانی من باشد و اگر باشد؛ ولی کاربلد نباشد چه فایده دارد.

شما روزنامه‌نگار هستید و اگر بخواهید تخصص خود افزایش دهید مجبور هستید به تهران بروید و ما اگر انسان قوی در استان داشتیم قطعاً کارها پیش می‌رفت و گلستان در این شرایط نبود.

اگر استانداری خارج از لیست ستاد مرکزی و از لیست‌های دیگر برای گلستان انتخاب شود به نظر واکنش حامیان پزشکیان چه خواهد بود؟
اورسجی: این لیست ۱۰ نفره لیست نیست و تنها نظر پنج نفر است و این ۱۰ نفر به این افراد رزومه‌ای نداده بودند سؤال من این است که چه کسانی این افراد را دعوت کردند و اگر رؤسای ستاد بودند چرا من دعوت نبودم و من می‌گویم تهران یک نفر را دعوت کردند و نظر آن را برای این مسئله جویا شده و باید به ستاد مرکزی و نظر آن تمکین کنیم.

حرف پایانی شما؟
اورسجی: استان در شرایطی است که باید بر روی نجات استان از فقر مالی و اجتماعی و اقتصادی و سیاسی تمرکز کنیم تا به حداقل نرم میانگین کشور برسیم اینکه چه کسی استاندار شود مهم نیست؛ ولی باید فردی باشد که استان را به سمت توسعه حرکت دهد و پروژه‌های مهم استان مثل منطقه آزاد، بندر خشک و پتروشیمی، ید و راه‌آهن و کریدور اوراسیا را تعیین و تکلیف کند.

مسئله این است که یک نفر باشد حتی اگر از تهران و تبریز و غیره بیاوریم کاربلد باشد و بتواند استان را حرکت بدهد.

انتهای خبر/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

علی اکبر مهقانی

استان گلستان متکثری است، که هیچگاه به وحدت نرسیده است. و در گیر جماعتی شده که یا توهم دانایی دارند، و مافیاهای اقتصادی هم بر این موضوع از بیم توزیع عادلانه منابع دامن می‌زند.

0
0
پاسخ
1403-06-22 17:00

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.