1402-03-27 15:05
1751
0
85393
تعطیلی جهاد خیانت به محرومان جامعه بود؛

جهاد سازندگی آچارفرانسه انقلاب ایران بود

تاریخ‌نگار گلستانی گفت: جهاد سازندگی آچارفرانسه انقلاب ایران بود به همین جهت در آن زمان می‌گفتند جهاد ناممکن‌ها را ممکن کرد.

به گزارش گلستان ما، غلامرضا خارکوهی در گفتگو با خبرنگار ما، گفت: خرابی‌های بیشمار کشور در ابتدای انقلاب موجب شد که امام خمینی فرمان تاسیس نهاد جهاد سازندگی را صادر نماید و این موضوع استقبال و نشاط بی نظیر مردم را در پی داشت.

این تاریخنگار در آستانه سالگرد تاسیس این نهاد افزود: خدماتی که جهاد سازندگی در طول ۲۰ سال حیات خود به روستاها و مناطق محروم ایران ارائه داد، بیش از خدماتی است که حکومت پهلوی در طول ۵۷ سال عمر خود انجام داد.

وی جهاد سازندگی را از معجزات منحصربفرد انقلاب اسلامی ایران نامید و گفت: خدمات عمرانی، تولیدی، اقتصادی، و فرهنگی جهاد از سال ۵۸ تا ۷۸ موجب دلگرمی روستاییان و آبادی خرابه ها و تثبیت جمعیت در روستاها شد و آنها به زندگی امیدوار و نور امید در دلشان زنده شد. این خدمات که شامل صدها هزار پروژه بزرگ و کوچک بود در تاریخ ایران بی سابقه است.

خارکوهی با اشاره به تنوع خدمات جهادگران گفت:جهادی‌ها افراد متعهد و از خودگذشته‌ای بودند که با کمترین حقوق دریافتی، از بامداد تا بامداد حتی ایام تعطیل با روی باز و اخلاق اسلامی برای مردم خدمت می کردند. آنها یک پایشان در روستاها بود و پای دیگرشان در جبهه های جنگ. به تعبیر امام خمینی خدمات جهادگران موجب صدور انقلاب به مناطق محروم شد و چون این نهاد در جبهه های جنگ با متجاوزان عراقی هم نقش ویژه‌ای برای سنگرسازی ایفا کردند، از سوی امام راحل لقب سنگرسازان بی سنگر را دریافت نمودند.

به گفته خارکوهی، علاوه بر این، هرگاه یک بحران طبیعی و حادثه غیر مترقبه ای در کشور به وقوع می پیوست مثل سیل و زلزله، جهادگران فوراً وارد عمل می شدند و به یاری مردم آسیب دیده می شتافتند و به بازسازی خرابی ها می پرداختند. به عبارت دیگر جهاد سازندگی آچارفرانسه انقلاب ایران بود و هرجا گره و مشکلی بود به گشایش آن می پرداخت. به همین جهت در آن زمان می گفتند جهاد ناممکن ها را ممکن کرد.

این تاریخنگار که خود عضو بازنشسته و قدیمی جهاد سازندگی است و چند کتاب نیز در این زمینه نوشته، می گوید:ادغام جهاد سازندگی با وزارت کشاورزی که در سال ۷۹ و برخلاف میل جهادگران انجام شد، کار اشتباهی بود که به قیمت نابودی این نهاد انقلابی تمام شد. لذا تعطیلی جهاد، خیانت به محرومان و روستائیان بود و هرگز جای خالی آن توسط هیچ سازمان دیگری پر نشد. 

انتهای خبر/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.