1403-06-15 13:17
300
0
91295
فعال سیاسی گلستان در گفتگو با «گلستان ما»؛

انتصاب استاندار بومی هزارویک دلیل دارد

فعال سیاسی گلستان معتقد است که با آمدن یک استاندار غیربومی با هر ظرفیتی و هر توانمندی مخالف هستیم؛ اما هر کسی که استاندار گلستان شود با آن همکاری خواهیم کرد.

 به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما»؛ این روزها در فضای مجازی و کانال‌های جریان سیاسی موضوع انتخاب استاندار گلستان یکی از داغ‌ترین مسائلی است که به آن پرداخته می‌شود.

در روزهای اخیر شاهد آن بودیم که بیش از ۴۰ گزینه برای کرسی استانداری گلستان معرفی شد و حتی برخی از رسانه‌های استان مازندران نیز یک گلستانی را به‌عنوان گزینه جدی تصدی استانداری مازندران معرفی کردند.

فضای پرتلاطم سیاسی همراه با دلسوزی و گاهی سهم‌خواهی برخی از افراد باعث شده که بسیاری از نخبگان استان در خصوص مسئله استاندار آینده سکوت کنند و منتظر تدبیر مسئولان دولت چهاردهم در این زمینه باشند.

اما به نظر می‌رسد فارغ از اسامی بهتر است کنشگران سیاسی در خصوص مؤلفه‌هایی یک استاندار خوب به اشتراک برسند تا از این طریق بتوانند مهم‌ترین انتظارات خود را از استاندار آینده مطرح کنند.

باتوجه‌به اهمیت موضوع به سراغ «جعفر خاندوزی» یکی از فعالان سیاسی استان گلستان رفتیم تا در خصوص موضوع انتصاب استاندار با وی گفتگو کنیم که از نظر می‌گذرانیم

دیدگاه شما نسبت به انتخاب استاندار بومی چیست؟

خاندوزی: اعتقاد جدی داریم که استاندار بومی ساکن استان داشته باشیم، آقای صادقلو و آقای زنگانه بخش عمده مدیریتی خود را در استان نبودند و لذا برای اینکه بتوانند به مسائل مختلف استان تسلط پیدا کنند زمان برد و لذا با شرایط استان می‌طلبد که استاندار بومی و توانمند انتخاب شود.

کسی که اصالتاً هم گلستانی باشد؛ ولی بخش عمده مدیریتی خود را خارج از استان سپری کرده و پیدا و پنهان این استان را نشناسد و از ظرفیت و قابلیت‌های استان شناخت کاملی نداشته باشد نمی‌تواند به روند توسعه استان کمک کند، درست است شاید در اینترنت جست‌وجو کنیم مطالبی به دست بیاوریم؛ ولی باید مدیر ارشد استان با پوست، گوشت و استخوان مصائب استان را لمس کند و این نوع مدیریت چیز دیگری برای استان خواهد بود.

مدیر استان باید بداند که تفاوت بین مراوه‌تپه با علی‌آبادکتول چیست و اینجا ترکمن و فارس اقوام مطرح است و برخورد استان با موضوعات مختلف است که نشان می‌دهد تا چه میزان توانمند و تا چه میزان ضعف در فعالیت‌های خود دارد.

دیدگاه شما نسبت به انتخاب استاندار غیربومی چیست؟

خاندوزی: ما با آمدن یک استاندار غیربومی با هر ظرفیتی و هر توانمندی مخالف هستیم به‌این‌علت که وقتی افرادی گزینه بومی را در استان می‌آورند در تور این جریان و حزب قرار می‌گیرند و عملاً استاندار دست‌نشانده این افراد می‌شود.

از سویی دیگر تجربه استان گلستان نشان می‌دهد که استاندار غیربومی مصائب و موضوعات استان را تنها از گوش و زبان یک عده خاص می‌شوند و این مهم‌ترین مشکل یک گزینه غیربومی است.

گلستان تجربه خوبی از استاندار غیربومی نیز نداشته عموماً کسانی که به استان آمدند یا برای پر کردن رزومه بوده و یا اینکه به دلیل آنکه به موقعیت‌های دیگری نرسیدند به استانداری گلستان رضایت داند.

رسانه‌های استان مازندران این گمانه‌زنی را انجام می‌دهند که از استان گلستان فردی به‌عنوان استاندار منصوب شود و این احتمال هم وجود دارد که از مازندران کسی استاندار گلستان شود، شاید دولت برای خروج از نزاع سیاسی و جغرافیایی بین دو استان این کار را انجام دهد دیدگاه شما در این مسئله چیست؟

خاندوزی: واقعیت امر این است که این دو استان با هم یکی بودند؛ ولی به دلیل مسائل خاص اجتماعی و سیاسی و غیره امروز به دو استان متفاوت تبدیل شدند، درست است که در غرب استان مردم ما گویش مازنی دارند؛ ولی این به معنی اشتراک کامل با استان مازندران نیس

اعتقاد ما این است که انتصاب استاندار گلستان از استان مازندران به هزار و یک علت کار اشتباهی است و اگر این دلایل و تفاوت‌ها وجود نداشت که امروز گلستان بخشی از مازندران بود و از آن جدا نمی‌شد و اگر بنا بود این تفاوت‌ها و ریز کاری‌ها در نظر گرفته نشود ما باز هم بام بودیم و دو استان متفاوت نداشتیم.

گرچه غیرمستند است؛ اما گمانه‌زنی‌هایی نیز در خصوص برگشت هادی حق‌شناس استاندار سابق نیز به استان مطرح است، باتوجه‌به تجربه‌ای مدیریتی وی در استان دیدگاه شما به این موضوع چیست؟

خاندوزی: واقعیت این است آقای حق‌شناس یکبار استاندار گلستان بوده و با همه علمی دارد برای استان ما آن عمل لازم را نداشته است و این بار نیز نخواهد داشت.

مسئله ما این است که اگر دولت می‌خواهد وفاق ملی ایجاد کند باید یک فرد در استان گلستان بتواند با همه تنوع قومی وجود دارد بر استان مدیریت کند.

در روزهای اخیر شاهد آن بودیم که بیش از ۴۰ گزینه برای استانداری گلستان مطرح شده و رایزنی‌های مختلفی هم پیرامون این امر با تهران صورت‌گرفته است، به نظر شما این مسئله کار دولت را برای انتخاب استاندار بومی سخت نمی‌کند؟

خاندوزی: واقعیت امر این است که گروه‌های ذی‌نفع طبیعتاً برای انتصاب چنین پستی رایزنی می‌کنند و این مسئله چیز بدی نیست.

منطقه و مسئولیت سیاسی راحت و به این سادگی‌ها به دست نمی‌آید و کسانی که در ستادها تلاش بیشتری برای روی کار آمدن دولت پزشکیان داشتند تمام تلاش اصیل خود را می‌کنند و گول شانتاژ معرفی برخی از گزینه‌ها و رسانه‌ها را نمی‌خورند.

نباید خیلی مغلوب این خبرسازی‌ها و روایت‌سازی‌های رسانه‌ای شد و تلاش اصیل باید اتفاق بیفتد اگر هم گزینه بومی مقبول مسئولان نشد حداقل می‌گوییم ما تمام تلاش خود را کردیم، این فضای رقابت است و باید به آن احترام بگذاریم.
 نکته آخر حرف من این است که هر استانداری که دولت تشخیص دهد با آن همکاری خواهیم کرد.

اگر دولت بخواهد خارج از جریان اصلاحات و حامیان خود استانداری برای گلستان برگزیند نگاه جریان اصلاحات به این مسئله چه خواهد بود؟

خاندوزی: دولت چنین کاری را نمی‌کند؛ ولی اگر فرضاً این اتفاق بیفتد جریان‌های سیاسی وارد مناقشه می‌شوند؛ ولی این نکته حائز اهمیت است که اگر مجمع نمایندگان استان و نخبگان بر روی گزینه‌ای در استان نظر بدهند وظیفه همه کنشگران این است که به استانداری که می‌آید کمک و با آن همکاری کنند.

گفتنی است که از زمان تشکیل استان گلستان یعنی سال ۱۳۷۶ تاکنون در استان گلستان ۱۰ استاندار منصوب شدند.

سید ابراهیم دراز گیسو نخستین استاندار و علی‌محمد زنگانه آخرین استاندار گلستان است که در حال حاضر مشغول به فعالیت است.

سید مناف هاشمی تنها استاندار عزل شده استان گلستان است و هادی پژوهش، رضا انجم‌شاع و میرمحمد غراوی با حکم سرپرستی استانداری گلستان را برای مدتی مدیریت کردند.
 انتهای خبر/
 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.