1403-04-27 11:19
249
0
90715
گلستان در بین ۱۱ استان اول شد؛

اشتیاق اهالی رسانه از انتخابات خانه مطبوعات

استقبال پرشور اهالی رسانه از انتخابات هیات مدیره خانه مطبوعات گلستان نشان از پویایی این نهاد صنفی در سال‌های اخیر است به طوری که 57 نفر از اعضای خانه مطبوعات برای هیات مدیره آن داوطلب شدند.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما»؛ در دوم مرداد ۱۱ استان کشور شاهد برگزاری انتخابات خانه مطبوعات خواهد بود، مهلت نامزدی برای هیئت مدیره خانه مطبوعات در این استان‌ها به پایان رسیده و نکته قابل توجه این است که در بین این استان‌ها گلستان بیشترین متقاضی و داوطلب را برای هیئت مدیره خانه مطبوعات به ثبت رسانده است.
در استان اصفهان ۳۷ نفر، ایلام ۳۷ نفر، زنجان ۲۴ نفر، چهارمحال بختیاری ۳۱ نفر، خراسان شمالی ۲۲ نفر، کردستان ۲۲ نفر، کرمانشانه ۲۲ نفر، کرنان جنوب ۲۴ نفر، کهکلویه و بیراحمد ۱۵ نفر، گیلان ۲۷ نفر و در گلستان ۵۷ نفر داوطلب هیئت مدیره خانه مطبوعات شدند.
استقبال برای هیئت مدیره خانه مطبوعات در گلستان نشانه پویایی و زنده بودن این نهاد صنفی در سال‌های اخیر دارد و این را باید به فال نیک گرفت.
در اساسنامه خانه مطبوعات براساس بند پنجم ماده ۳۲ اساسنامه ۵۰ ماده‌ای خانه مطبوعات بیان می‌کند که هیأت مدیره دارای اختیارات لازم برای اداره امور خانه مطبوعات و از جمله عهده‌دار وظایف ذیل است: و در ماده پنجم آن به صراحت ذکر شده که قبول درخواست¬های عضویت و تطبیق دادن شرایط عضویت متقاضیان و اخذ تصمیم درخصوص اعضایی که شرایط عضویت را از دست بدهند.
آن چیزی که در اساسنامه خانه مطبوعات به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تکلیف شده و بعد پررنگی دارد مسئله نظارت است و همچنین براساس ماده ماده۲۲- احراز شرایط و صلاحیت نامزدها و نظارت بر نحوه برگزاری و مراحل انتخابات به عهده اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خواهد بود که اداره کل ارشاد اسلامی موظف است براساس تاییدیه خانه مطبوعات که مورد نظارت ارشاد در سامانه نیز قرار گرفته و استعلام از دستگاه‌های نظارتی و غیره نسبت به صلاحیت داوطلبان اقدام کند.
براساس اساسنامه خانه مطبوعات و ماده۴۲– کلیه شاغلان مطبوعات، پایگاه¬های خبری و نمایندگی¬ها و سرپرستی¬های روزنامه¬های سراسری و خبرگزاری¬ها که در بخش تحریریه و در قالب شغل اصلی و به صورت مستمر یا پاره وقت فعالیت می‌کنند (اعم از گزارشگر، مترجم، عکاس خبری، نویسنده، تنظیم کننده اخبار، کاریکاتوریست، گرافیست، خبرنگار، دبیر گروه، معاون دبیر گروه، معاون سردبیر، عضو شورای سردبیری، سردبیر، مدیرمسئول و صاحب امتیاز که دارای شرایط زیر باشند، می‌توانند به عضویت خانه و یا هیأت مدیره درآیند.
و این افراد باید دارای ویژگی‌هایی از قبیل داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران، تدین به یکی از ادیان به رسمیت شناخته شده در قانون اساسی، پایبندی به قانون اساسی بویژه اصول بنیادین آن، عدم اشتهار به فساد اخلاقی، داشتن حداقل مدرک کارشناسی یا معادل آن، اقامت داشتن در حوزه فعالیت خانه مطبوعات یا واقع بودن دفتر مرکزی رسانه متبوع در استان مربوطه، برخورداری از حداقل یک سال سابقه اشتغال اصلی و مستمر بیمه¬ای رسانه¬ای یا بیمه صندوق هنرمندان (منتهی به هر مجمع عمومی) در یکی از نشریات چاپی یا الکترونیک و یا نمایندگی روزنامه¬های سراسری و خبرگزاری¬ها، ارایه پروانه فعالیت دفتر برای نمایندگی یا سرپرستی رسانه¬های سراسری، قبول و تعهد اجرای مقررات این اساسنامه و مصوبات قانونی خانه مطبوعات و رسانه‌های کشور باشد.
همچنین در این ماده قانونی و تبصره ۴ نیز آمده است که در مورد بند ۷ و برای کسانی که بیمه غیر رسانه¬ای دارند یا صندوق¬های بازنشستگی پرداخت می¬شود، معرفی¬نامه رسانه به همراه مدارک مربوط به بیمه و تأیید اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کفایت می¬کند.
البته سقف این تعداد برای رسانه¬ها در روزنامه‌ها ۶ نفر، دفاتر سرپرستی روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها چهار نفر، هفته نامه‌ها و پایگاه‌های خبری تحلیلی چهار نفر و سایر نشریات دو نفر است.
در خصوص برگزاری خانه مطبوعات نیز باید به این نکته اشاره کرد که پیش از آنکه ماموریت هیات مدیره خانه مطبوعات به پایان برسد با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مکاتبه برای برگزاری مجمع عمومی و برگزاری انتخابات صورت گرفته و لذا هیئت مدیره خانه مطبوعات مشمول ماده ۲۸ نمی‌شود و براساس ماده۲۷نیز پس از انقضای مدت مأموریت هیأت مدیره در صورتی که هیأت مدیره جدید انتخاب نشده باشد، هیأت مدیره قبلی تا انتخابات جدید و حداکثر تا شش ماه، به وظایف خود ادامه داده و مسئولیت اداره خانه مطبوعات را به عهده خواهد داشت.
انتهای خبر/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.