1401-03-22 05:17
879
0
80411
گلستان رویشگاه ۴۰۹ گونه دارویی است؛

گیاهان دارویی «گنج سبز» کم‌نظیر گلستان| ضرورت توجه مسئولان به ثروت ارزآور و اشتغالزا

گلستان رویشگاه ۴۰۹ گونه دارویی از مجموع گیاهان شناسایی شده است که ۱۵۶ گونه در جنگل، ۹۸ گونه در مراتع، ۴۷ گونه در حاشیه مزارع و ۱۰۸ گونه دیگر به صورت مشترک در اراضی جنگلی، مرتعی و زراعی رشد می‌کند، این گنج سبز کم‌نظیر نیازمند توجه بیشتر مسئولان است ضروتی که می‌تواند ارزآور و اشتغالزا باشد.

به گزارش گلستان ما، استان گلستان با داشتن ۶۶۷ هزار هکتار زمین مستعد کشاورزی و ۸۶۲ هزار هکتار مرتع، ظرفیت‌ خوبی برای تولید گیاهان دارویی دارد و علاقه کشاورزان به کشت این نوع از محصولات به دلیل سازگاری با شرایط آب و هوایی منطقه و صرفه اقتصادی آن در حال افزایش است.

گیاهان دارویی در دنیا منبع مهمی برای درمان و صنعت داروسازی است اما این ظرفیت بی نظیر، مورد غفلت مسئولان و سرمایه گذاران واقع شده است. در حالی که روز به روز تقاضا برای مصرف داروهای گیاهی نسبت به داروهای شیمیایی افزایش می‌یابد، می‌توان با ورود اساسی متخصصان به این حوزه، شاهد اقدامات شایسته در این خصوص بود.

پدر طب سنتی ایران با اشاره به ظرفیت‌های خوب استان گلستان در توسعه گیاهان دارویی، این منطقه را مستعد کاشت انواع مختلف گیاهان دارویی و ایجاد بانک بذر دانست و گفت: گلستان این قابلیت را دارد که در آینده نزدیک قطب گیاهان دارویی کشور شود.

دکتر خیراندیش افزود: ایجاد دهکده دارویی در استان گلستان نقشه راهی برای رونق اقتصادی است و این اهتمام آینده روشنی برای این استان ایجاد می‌کند و نیازمند حمایت مستمر و نوآوری در این حوزه بیشتر احساس می‌شود.

وی جانمایی دهکده دارویی در استان را مثبت ارزیابی کرد و گفت: محل احداث این دهکده هم با مناطق کاملا مرطوب در گلستان فاصله دارد و هم فاصله خوبی را با مناطق بیابانی و کویری آن ایجاد کرده است و به نظر می رسد قرار گرفتن در کوهپایه و منطقه خاص بشویلی گالیکش مناسب و هوشمند باشد.

پدر طب سنتی ایران با تاکید بر اینکه امروزه با افزایش رو به رشد تقاضا برای استفاده و مصرف گیاهان دارویی در سطح دنیا و کشورمان روبه رو هستیم، خاطرنشان کرد: به طور قطع تا پنج سال آینده با یک حجم فزاینده ای در تقاضا در عرصه مصرف گیاهان دارویی در کشور رو به رو خواهیم شد.

خیراندیش گفت: جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد مورد وثوق علمی می تواند در این حوزه به جلوگیری از نابودی و از بین رفتن برخی گونه های مفید گیاهان دارویی کمک شایانی کند.

وی افق پیش روی دهکده گیاهان دارویی استان گلستان را بسیار روشن دانست و تصریح کرد: تردیدی نداشته باشید شما در آینده به قطب گیاهان دارویی کشور تبدیل خواهید شد که برای این مهم راهی سخت را در پیش دارید که با توجه به برنامه ریزی ها و تدابیر شما آن را قابل وصول می بینم.

این متخصص طب سنتی با تاکید بر اینکه باید تلاش کرد تا تمامی گونه های گیاهان دارویی استان گلستان در این دهکده کشت شود، اضافه کرد: از مزرعه نمایشی و آموزشی بیش از همیشه بهره گرفته و تلاش کنید دانشجویان را به این حوزه علاقه مند کنید.

"زیره و سیاه دانه، اسطوخودوس، رزماری، بادرنجبویه (از خانواده نعناع)، گل محمدی و گل گاو زبان" با توجه به سازگاری بیشتر با شرایط آب و هوایی و مقاومت بالا در مقابل خشکسالی در اولویت توصیه به کشاورزان استان برای کشت گیاهان دارویی قرار دارد.

زیره سبز در نوار شمالی گنبدکاووس، کلاله و مراوه‌تپه، سیاه دانه در نوار میان دشت و اسطوخودوس، رزماری، بادرنجبویه، گل محمدی و گل‌گاو زبان در اراضی شیبدار و کوهستانی استان کشت می‌شود.

بسته‌بندی درست گونه‌های دارویی باعث حفظ کیفیت و مواد مؤثره برای مدت زمان طولانی‌تری می‌شود و این موضوع به چرخه صادرات و برندسازی کمک زیادی می‌کند.

استان گلستان رویشگاه ۴۰۹ گونه دارویی از مجموع گیاهان شناسایی شده است که ۱۵۶ گونه در جنگل، ۹۸ گونه در مراتع، ۴۷ گونه در حاشیه مزارع و ۱۰۸ گونه دیگر به صورت مشترک در اراضی جنگلی، مرتعی و زراعی رشد می‌کند، این گنج سبز کم‌نظیر نیازمند توجه بیشتر مسئولان است ضروتی که می‌تواند ارزآور و اشتغالزا باشد.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.