1400-12-04 10:21
1285
0
78797
واکاوی ابعاد مختلف تلفات سنگین دامدار چمن ساوری؛

چه کسی مقصر است دامدار یا جهاد کشاورزی؟/ تلف شدن ۷۵۰ راس دام در چمن ساور تکذیب شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان در خصوص جزئیات تلفات دامی در منطقه روستایی چمن ساور می‌گوید: اگر شرایط برای تغذیه را در نظر بگیریم باید این مشکل برای ۶ دامداری دیگر ساور چمن که در برف گرفتار بودند به وجود می آمد ولی آنها یک راس دام هم تلفات نداشتند.

به گزارش گلستان ما_داود خاندوزی؛  تلفات سنگین دام در روستای چمن ساور کردکوی باعث شد که بسیاری از فعالان فضای مجازی و رسانه ها به این مسئله بپردازند.

با توجه به صحبت های دامدار فلش اتهام در مسئله تلف شدن این دام ها به سوی جهاد کشاورزی بود که نتوانسته نهاده ها را تامین کند.

برای راست آزمایی و کشف واقعیت استاندار گلستان تیم ویژه ای را به محل اعزام کرد تا ابعاد مختلف این حادثه را بررسی کنند.

علت تلفات دام در ساور چمن

براساس گزارش حسین مهینی، رئیس اداره دامپزشکی شهرستان کردکوی که شخصا خود نسبت به کالبدگشایی دام های تلف شده اقدام کرده بود علت تلفات این دام ها را در گفتگو با یکی از رسانه های استان این چنین بیان کرد.

 "در موضوع تلفات دام در روستای چمن ساور کردکوی مجموعه یک سری عوامل دست به دست یکدیگر دادند و موجب تلفات گله شده است، یکی از مسائل این بود که این دامدار خوراک کافی را به تعداد دام تهیه ندیده بود و کلاً گله از لحاظ انرژی، مواد مغذی و ویتامین ها ضعیف بود و لاغری مفرط مشهود بود.

 از طرفی گله این دامدار درگیر بیماری های انگلی داخلی و بیرونی بود، بنده شخصاً لاشه را باز کردم از طرفی به گفته این دامدار، گوسفندان برای مدت طولانی در فضای نامناسب نگه داری می شدند، طوری که برای گرم نگه داشتن محیط، گوسفندان را حدود ۲۵ الی ۳۰ روز در فضای نامناسب و با ارتفاع ۱۵۰ سانتی متری و سربسته نگه داری می کردند که گاز آمونیاک ایجاد شده در تلفات دام مؤثر بوده است.

 در واقع مجموعه عوامل اعم از نبود خوراک دام، بارش سنگین برف و سرمازدگی، انرژی ناکافی و وجود بیماری های انگلی در گله و همچنین وضعیت نامناسب بهداشتی و غیراصولی موجب تلف شدن دام های این دامدار شده است.

 پس از کالبدشکافی و باز کردن لاشه ها ردی از بیماری ویروسی و میکروبی مشاهده نکردم و تنها مورد وجود بیماری انگلی و پنومونی ریه ها به دلیل گاز آمونیاک و نگه داری طولانی مدت در فضای بسته و ارتفاع زیاد در دام ها بوده است.

 بنده با دامداران دیگر در اطراف این دامداری نیز صحبت کردم آنها تلفات نداشتند و اگر بیماری بود دامداران دیگر نیز باید دچار تلفات می شدند، البته این دامدار هم گفته بود که به دلیل بارش برف سنگین نتوانست خوراک کافی را برای دام ها فراهم کند، در واقع نگه داری نامناسب دام، بیماری های انگلی پایه، ضعف عمومی در گله و سرمازدگی موجب تلف شدن این دام ها شده است."

۶ دامدار دیگر چمن ساور حتی یک راس دام هم تلفات نداشتند

مختار مهاجر، رئیس جهاد کشاورزی گلستان نیز موضوع تلف شدن ۷۵۰ راس دام در این منطقه براساس آمارهای سازمان جهاد کشاورزی  را تکذیب کرد و  اعتقاد دارد که تلف شدن این تعداد دام هم در یک مقطع زمانی خاص نبوده است، گفت:  در بازدیدی که روز گذشته از این دامداری داشتیم در این منطقه هفت دامداری داشتیم که ۶ دامداری هیچ تلفاتی نداشتند چون دام های سرزنده و شاد و با سابقه مشخصی داشتند و ایشان یک دامداری بود که در سال گذشته ۱۰۰ رای بز داشت که امسال نسبت به خرید دام آزاد اقدام کرده بود.

مهاجر بیان کرد:  علامت هایی در گله دیده می شد نشان می داد این گله از یک سری مسائل آناتومیک و بیماری رنج می برد و  دام ها دچار بیماری های انگلی بوده و بر اثر بارندگی برفی که اتفاق افتاده بود با توجه به اینکه تجربه کافی در این زمینه نداشته گوسفندها را در داخل اصطبل به صورت حبس نگهداری می کند و گاز گرفتگی بسیار بالایی دام ها داشته و نشان می داد که در محوطه تهویه خوبی صورت نگرفته است.

وی خاطرنشان کرد: ارتفاع اصطبل از ۷۵ سانت تا یک متر و ۲۰ سانت بود و این مسئله محیط را گاز آمونیاک آلوده کرده بود که نشان می داد مسمومیت آمونیاکی در گوسفندها به وجود آمده و  گوسفندها از یک مشکل درمانی و حاد رنج می برند.

وی در خصوص آمار دام این دامدار گفت: آخرین سرشماری که بر  دامپزشکی  در چند ماه گذشته از این دامداری انجام داده بود ۴۴۰ راس دام این دامدار داشته  و ۷۵۰ دام کذب است.

این مقام مسئول افزود،د در آمارهای ما این دامدار ۲۵۰ راس گوسفند داشت  و  ۲۰۰ راس نیز برای دو برادر ایشان است و در بحث نهاده ۹  تن و ۷۵۰ کیلوگرم برای این دام ها نهاده از جهاد کشاورزی تحویل  گرفته است.

مهاجر گفت: اگر شرایط برای تغذیه را در نظر بگیریم باید این مشکل برای ۶ دامداری این منطقه که در برف گرفتار بودند به وجود می آمد.

وی در راستای حمایت از دامداران گفت: یقینا برای کسانی که در این شرایط گیر می کنند کمک تغذیه ای مضاعفی خواهیم داشت.

گرچه با توضیحات مسئولان جهاد کشاورزی علاوه بر عدم تغذیه مناسب مسائل مختلفی دست به دست هم داده که باعث بروز این مسئله شده است.

ولی نمی توانیم از نقش نظارتی مسئولان جهاد و فراهم سازی بستر مناسب برای پروش دام را نادیده گرفت گرچه ممکن است دامدار خارج از ضوابط نسبت به نگهداری دام به این تعداد در محیط ۱۳۰ متری اقدام کرده باشد.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.