1400-11-26 08:48
682
0
78649
گلچینی از سبک زندگی علوی را بخوانید؛

علی(ع) ، خلیفه‌ای مطیع قانون

زمان خلافت امیرالمومنین علی علیه السلام در کوفه، زره آن حضرت گم شد. پس از مدّتی نزدِ یک مرد مسیحی پیدا شد.

به گزارش گلستان ما، امیرالمومنین او را به محضر قاضی برد و اقامه دعوی کرد که: این زره از آن من است ، نه آن را فروخته ام و نه به کسی بخشیده ام و اکـنون آن را در نزد این مرد یافته ام !

قاضی بـه مرد مسیحی گـفت: خلیفه ادّعـای خود را اظهار کرد ، تو چه می گویی؟ او گفت این زره مال خود من است و در عیـن حـال گفتـه خلیفه را تکذیب نمی‌ کنـم ، ممکن است خلیفه اشتباه کرده باشد

قاضی به امیرالمومنین(ع) عرض کرد: شما مـدّعی هستید و این شخص منکر است علیهذا بر شماست که‌ شاهد بر مـدّعای خود بیاورید.

 آقا خندید و فرمودنـد: قاضی راست می گوید، اکنون می‌ بایست که من شاهد بیاورم ، ولی مـن شاهد ندارم. قاضی روی این اصل که مدّعی شاهد ندارد ، بـه نفع مسیحی حکم کرد و او زره را برداشت و روان شد.

مرد مسیحی کـه خود بهتر میدانست که زره مال کیست ، پس از آنکه چند قـدم رفت بـرگشت و گفت: ایـن طرز حکومت و رفتـار از نـوع رفتارهای بـشـر عـادّی نیست ، از نـوع حکومت انبیاء است و اقـرار کرد که زره از آن امیرالمومنین است.

روایت کرده اند که آن مرد مسیحی از نوع حکمرانی علی(ع) و مطیع قانون بودن و عدم سوء استفاده از قدرت در حالی که خلیفه و حاکم جامعه بودند ، به حقانیت اسلام پی برده و مسلمان شد سپس با ایمان قلبی ، زیر پرچم مولا در جنگ نهروان با سپاه مسلمانان مقابل دشمن جنگید .

حال مسئول در انقلاب اسلامی که انقلاب مولود اسلام ناب محمدی(ص) است ، باید از سنت و سیره پیامبر(ص) و اهل بیت او تبعیت کند.

در اندیشه‌ی اسلامی مردم ولی نعمت مسئولان هستند و این سمت ها فقط زمانی ارزش دارد که در خدمت خلق خدا و برای خدا باشد و اگر چنین نباشد به تعبیر مولای متقیان از آب بینی بزغاله نیز پست تر و بی ارزش تر است .

لذا اشرافی گری و سوءاستفاده از مقام و امکانات حکومتی در اسلام به شدت مذموم و مطرود است به نحوی که یکی از مهم‌ترین آموزه‌های دین مبین اسلام در بُعد سیاسی و اجتماعی آن ، توجه مسئولان نظام اسلامی به قشر ضعیف و فقیر جامعه است.

 در این نگاه تمام مسئولان جامعه اسلامی باید به دور از تبرّج و اشرافی‌گری زندگی نمایند تا :

آن‌ها را از خطر دنیاگرایی و دنیاپرستی دور کند .

اعتماد طبقه محروم و مستضعف جامعه را نسبت به نظام اسلامی جلب نماید .

و این گوشه ای از سبک زندگی اسلامی_ایرانی می باشد .

میلاد یَعسوب‌ُ الدّین ، علی ابن ابی طالب و بزرگداشت مقام مرد و پدر گرامی باد .

✍ مجتبی لشکربلوکی
مدرس معارف انقلاب اسلامی

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.