1401-03-31 06:11
436
0
80527

«شهید بهشتی» مدافع راستین اسلامیت و جمهوریت در گذر تمدن ایرانی و اسلامی

مواجهه تمدن ایرانی و اسلامی با تمدن غرب و پیشتازی انگلیس در برقراری ارتباط با ایران در دوره یاد شده یکی از وفایع مهم در تاریخ تمدن ایران است.

به گزارش گلستان ما، تمدن ایرانی و اسلامی در گذر تاریخی خود، دوره های متعددی را طی نموده و با ساخت های سیاسی مختلف مواجه شده و فراز وفرود های حیرت انگیزی داشته است.

این فراز وفرود از تاسیس نظام صفوی در ۱۵۰۲ تا کنون بیشتر مورد امعان نظر محققان وتحلیگران داخلی وخارجی بوده است.

مواجهه تمدن ایرانی و اسلامی با تمدن غرب و پیشتازی انگلیس در برقراری ارتباط با ایران در دوره یاد شده یکی از وفایع مهم در تاریخ تمدن ایران است.

تاسیس دولت ملی با ایدئولوژی تشیع وبر قراری اقتدار وامنیت ملی واقع مهم دیگری بود که تمدن ایرانی تجربه کرد.
ساماندهی نظام فکری فلسفی، کلامی وفقهی و نیز آیین های مذهبی وایجاد پویش ملی در اجتماعی نمودن احکام و قواعد اسلامی با محوریت روحانیت ومراجع دینی از جمله وقایع دیگر تمدن ایرانی واسلامی است .

روحانیت از عصر صفوی بتدریج کوشید کانون اعتماد واتکاء مردم شهر وروستا باشد وارتباط مردم وروحانیت از طریق مسجد و نماز جماعت وجمعه دال مرکزی این اتکاء واعتماد بود.

ورود روحانیت به عرصه سیاسی از قرن نوزده میلادی رو به افزایش نهاد .وروحانیت مبارز و سیاسی ودور اندیش و آینده نگر تلاش داشتند جامعه ایرانی را از غرق شدن در برنامه های استبداد قاجاری واستعمار غربی بویژه انگلیس وروسیه نجات داده و با روشنگری وصدور فتوی ورساله مانع از مستعمره شده ایران گردند افرادی چون سید عبدالله بهبهانی ،ملا علی کنی، سید جمال اسد ابادی، میرزا محمد مجاهد، میرزای شیرازی، سیدیدن سندیدن یعنی سید عبد الله بهبهانی و سید محمد طباطبایی، شیخ فضل الله نوری و نایینی و... در این راه به توان خود کوشیدند و خط فرقه سازی وتفرقه افکنی انگلیسی ها و روس ها را در دوره قاجاریه قطع نموده و مردم را با نیات مخربانه آنها آشنا ساختند.

برای این افراد حفظ اسلام وکیان تمدن ایرانی و عدم استیلا بیگانه بر ایران هدف اول بوده است .افشای ماهیت باطنی بابیگری وبهایی گری وفرماسونری وغرب زدگی وغرب گرایی وتحجر گرایی وبی اعتنایی به علم وفناوری وپیشرفت وتعالی در زمره اهداف روحانیت مبارز ونو اندیش بود.

مسیر مبارزه با کجروی های فکری ورفتاری ونیز مقابله با دیکتاتوری داخلی وسلطه گری خارجی در دوره مشروطه و پهلوی از سوی روحانیت متفکر ومبارز وتحول خواه ادامه یافت ‌تحول خواهی روحانیت درعصر پهلوی وارد مرحله نوینی گردید ‌تقابل با جریان های فکری مارکسیستی ،لیبرالی ،ملی گرایی ،التقاطی از یک سو وتدوین اندیشه نو در قاپ تمدن ایرانی واسلامی از سوی دیگر از محور های مهم واساسی مرحله نوین بود که روحانیتی چون ایه الله بروجردی ،نواب صفوی ،کاشانی ،طالقانی ،امام خمینی ،شهید بهشتی ،شهید مطهری ،نقام معظم رهبری ،مرحوم هاشمی رفسنجانی ،شهید مفتح ومرحوم ایه الله مصباح یزدی وشماری دیگر از پیروان امام خمینی وقت خود رل وقف حفظ اسلام ورهانیدن ایران از استبداد پهلوی واستکبار غربی وآمریکایی وتدوین اندیشه جایگزین نمودند.

در طراحی اندیشه جایگزین امام خمینی نقش محوری داشت وروحانیت همسو با طرح ایشان به تعمیق وتحکیم مبانی آن پرداختند.

در اندیشه جایگزین ایجاد نظام سیاسی جدید واز میان بر داشتن نظام کهن سلطنتی رکن اولیه بود واز سال ۴۱ حرکت سیاسی امام خمینی برای تحقق این هدف آغاز گردید .

پیوند مردم با امام و اعتماد مردم به روحانیت به عنوان سرمایه سیاسی ،اجتماعی ،فرهنگی ودینی فرصت تاریخی وطلایی را برای اندیشه جایگزین بوجود آورد.

قیام ۱۵ خرداد ۴۲ نقطه عطف در دامن گستری اندیشه جایگزین گردید .در سال ۴۸ نظریه ولایت فقیه امام منتشر و ماهیت اندیشه جایگزین در خلق نظام سیاسی جدید هویدا گردید و تا سال ۵۷ روند تشریح وتبیین این نظریه وآگاه نمودن مردم وتعمیق ارتباط مردم با امام ونظریه جدید جز برنامه های روحانیت مبارز وحامیان دانشگاهی وروشتفکری امام بود .

در مجموعه یاران امام فردی که تلاش بیش از حد برای تبیین نظریه ولایت فقیه وفلسفه ایجاد جمهوری اسلامی نمود شهید بهشتی بوده است.

شهید بهشتی در زمره روحانیتی بود که از ویژگی های خاص به شرح زیر بهرمند بود .

۱- متفکر ومبارز وبرخوردار از روحیه جهادی ومدیریت جهادی وانقلابی
۲- آشنا با مبانی تمدن غرب وآراء فلیسوفان غرب وآمادگی برای انجام مناظرات علمی با مروجان ومعتقدان اندیشه های مارکسیتی ولیبرالیستی
۳- واقع گرا وخرد ورز وتبیین مواضع اصولی واساسی حضرت امام
۴- اسلام شناس ومبلغ تاثیر گذار در تشریح اصول واحکام ومعارف اسلامی
۵- بصیر ودارای بینش سیاسی وسیع ودشمن شناس وامریکا ستیز
۶- تشکیلات گرا و حزب باور ومردم دوست
۷- پیرو مخلص امام ،خستگی ناپذیر وحلیم وعلیم ،شجاع ومومن درجه یک نسبت به آرمان های انقلاب اسلامی
۸- بها دادن به دو بعد اسلامیت وجمهوریت نظام وتلاش برای تحکیم پایه های جمهوریت از طریق تشکیل حزب فراگیر ،یعنی حزب جمهوری اسلامی
۹- مردم باور وخدمت به مردم بویژه مردم عزیز روستا با پذیرش مسئولیت در جهاد سازندگی .

۱۰- مومن به استقرار نظام اسلامی بر پایه اصل ولایت فقیه و تلاش برای قانومند شدن اصل ولایت فقیه در قانون اساسی؛ البته شهید بزرگوار دکتر بهشتی خصایص والایی دارن که بنده توان بیان آن را ندارم اما در حد بضاعت خود چند مورد را بیان داشته مواردی که منتج از گفتار ورفتار شهید عزیز است ‌بی وجه نیست که حضرت امام ،شهید بهشتی را یک ملت تعبیر نمود .

بی دلیل نیست که خط ترور ونفاق از جنس سازمان منافقین با همکاری جبهه لیبرالی بتی صدر دکتر بهشتی را هدف ترور خود قرار می دهند ‌

بی علت نیست که جبهه نفاق وغرب زده زود هنگام روحانیت متفکر ومبارز را آماج حمله خود قرار می دهد وتخریب فکری وشخصیتی شهید بهشتی را خیلی زود شروع نموده وبعضی از سوپر انقلابی ها هم تحت تاثیر الغائات منافقان قرار گرفته بودند وبه شهید مظلوم نگاه متفی پیدا کرده بودند .

بی دلیل نبود که بنی صدر ونمایندگان حامی سکولار ولیبرالی در مجلس خبرگان قانون اساسی در برابر استدلالات شهید بهشتی در دفاع از اصل قانون اساسی کم می اورند .

ترور شهید بهشتی یک ترور مهندسی شده بود ومتفکر گرانسنگی را دشمنان از جمهوری اسلامی گرفتند اما شهادت او معرفت مردم به خط امام وحمایت آگاهانه از نظام را افزون کرد .

اکنون وظیفه ما در قبال شهدا و شهدای هفتم تیرماه سال ۶۰ چیست ؟
وظیفه ما روشن است .

تبیین آرمان های شهدا وامام شهدا همانند شهید بهشتی

عالمانه
موقرانه
اقناع کننده
جذاب
صبورانه واخلاق مدارنه
شهید بهشتی معیار است در
شناخت خط التقاط ونفاق وتزویر
شناخت اصل ولایت فقیه وحمایت مومنانه وعالمانه از آن
شناخت دشمنان اسلامیت وجمهوریت
به این جمله شهید بهشتی دقت کنیم :

" ای امریکا از ما عصبانی باش واز این عصبانیت بمیر "

شهید با تمام وجود دشمن را معرفی می کند و از این حیث ذره ایب تردید به خود راه نمی دهد .شاگرد مخلص انقلاب شهید حاج قاسم سلیمانی هم مانند شهید بهشتی دشمن شناس ودشمن کش است وبا عباراتی خاص دشمن را به مردم معرفی می کند وبه جهان می گوید ما ملت شهادتیم ، ما ملت امام حسینیم.

شهدای ۷ تیر با رهبری شهید بهشتی ، در حزب جمهوری اسلامی در غروب ۷ تیر ماه سال ۶۰ مظلومانه ترور شدند وتکلیف خود را در دفاع از اسلامیت وجمهوریت نظام با ایثار جان انجام دادند.

اکنون ما هم موکلفیم در این جنگ ترکیبی هوشیارانه وعالمانه با افشای به موقع طرحهای دشمنان در فاصله انداختن بین اسلامیت وجمهوریت ودور ساختن مردم از خیمه ولایت وظیفه خود را بدرستی انجان دهیم و همانند شهدا
علیه
فاسدین
فاسقین
ظالمین
برخیزیم
در جنگ ترکیبی
زبان و قلم‌بیشتر کاربرد دارد و باید با
دانش
قانون
و اخلاق
با نواندیشان سکولار گرا وسوء ندبیرها وفتنه انگیزان مقابله کرد. بنابراین قوای حاکم وظیفه دارن اعتماد مردم وجوانان را با خدمت رفاه گستر وامید افرین هر روز بهتر از دیروز به اسلامیت وجمهوریت نظام افزون سازنند.

مصیب عباسی
عضو هیئت علمی دانشگاه گلستان

انتهای پیام/

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.