1401-05-05 07:37
708
0
80950
بر اثر کم‌توجهی مردم و مسئولان؛

زباله‌ها حریم جنگل‌های گلستان را نقض کردند

با وجود اینکه جنگل های گلستان به خاطر زیبایی چشمنوازش میزبان مردم استان و مسافران و گردشگران زیادی است اما متاسفانه به علت قدرنشناسی از این نعمت خدادادی، زیست بومی که می تواند شادی و نشاط را هدیه دهد از طریق زباله‌ها حریم جنگل‌های گلستان نقض شده است.

به گزارش گلستان ما، شعار «شهر ما خانه ما» هنوز فرهنگ غالب مردم نشده این موضوع را می توان به سادگی از وضعیت جنگل ها و پارک های جنگلی گلستان دریافت، متاسفانه در فرهنگ مردم نریختن زباله در جنگل و آب رودخانه هنوز به خوبی جا نیفتاده است و مسافران زباله های خود را در طبیعت رها می کنند و نمایی زشت و غیر قابل تحمل به وجود می‌آورند.

بازگشت بسیاری از این زباله ها مانند شیشه و قوطی های فلزی و آلومینیومی به طبیعت آسیب زیادی می رساند چراکه سالها زمان می برد تا این زباله ها تجزیه شود و صدها سال روی زمین باقی خواهد ماند.

زباله ‏اقتضای زندگی شهری است اما حل مسئله آن فراتر از فرایندهای درون یک سیستم جامع مدیریت ‏پسماند اعم از (جمع آوری، انتقال، دفع و پردازش، بازیافت) است و همه باید دست به دست هم دهند تا این معضل از دامان طبیعت برچیده شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان در خصوص پاکسازی جنگل و توجه بیشتر مردم و مسئولان به این مهم گفت: زباله‌ها راه نفس کشیدن پارکهای جنگلی گلستان را می گیرد.

عبدالرحیم لطفی با اشاره به اینکه استان گلستان 18 تفرجگاه و پارک جنگلی دارد، افزود: مدیریت تفرجگاه‌های گلستان برای پاکسازی از زباله به بخش خصوصی واگذار می شود.

وی واگذاری مدیریت تفرجگاه های جنگی به بخش خصوصی را راه حل زودبازده در حل این مشکل دانست و گفت:  معمولا بخش های خصوصی بهتر می توانند این موارد را مدیریت کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان بیان کرد: دغدغه‌ای که باید در اسرع وقت به مرحله اجرا برسد این است که همه پارک‌های جنگلی در استان یک متولی داشته باشند و این متولی به بخش خصوصی باشد.

لطفی گفت: این‌ روند بستر سرمایه‌گذاری در منابع طبیعی نیز محسوب می شود و می تواند در جذب گردشگر هم به استان گلستان موثر باشد.

وی ابراز امیدواری کرد تا پایان امسال کل پارک‌های استان گلستان را ساماندهی و دارای متولی شوند و افزود: هر چند معتقد هستیم گره فرهنگسازی باید از فرد آغاز شود و مردم در این زمینه نقش مهم و محوری را دارند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.