1400-12-04 08:25
743
0
78794
کارشناس مسائل رسانه:

تعامل امیر قطر و رئیسی صدها پیام به عربستان ماجراجو داشت/ همه اذهان متوجه تعاملات دوحه و تهران

کارشناس مسائل رسانه با تاکید بر اینکه سفرریس جمهور به یکی از همسایگان آبی هوشمندانه خوانده می شود، گفت: تعامل امیر قطر و رئیسی صدها پیام به عربستان ماجراجو داشت.

احمد ملاشاهی صبح امروز در گفتگو با خبرنگار گلستان ما سفر رئیس جمهور به قطر را هوشمندانه و این اتفاق را حامل چند پیام در چند زمینه برای مخاطبین منطقه ای و فرامنطقه ای ارزیابی و اظهار کرد: قطر یکی از ثروتمندترین کشورهای حاشیه خلیج است که مدتی از طرف شرکایش در شورای همکاری خلیج فارس تحریم شده بود در آن زمان تنها تکیه گاه قطر، ایران شد وگرنه عربستان که تنها  مرز خشکی را با قطر دارد همه چیز را بر امیرنشین قطر تمام می کرد. این همان امتیاز  و فرصت همسایگی هست که همسایگان می توانند در شرایط سخت بهم کمک کنند.

وی ادامه داد: دیپلماسی در حوزه  منافع مشترک بین همسایگان رویکردی است که بخاطر توجه بیش از حد به اروپا و امریکا در سالهای گذشته دست نخورده برجای مانده بود

کارشناس مسائل رسانه با تصریح اینکه پیش بینی دو طرف در این سفر  نهایتا ۷ تفاهمنامه بود، بیان کرد: اما وقتی دو همسایه کنار هم نشست و برخاست داشتند به ۱۴ تفاهمنامه انجامید این یعنی در روابط با کشورهای همسایه چقدر ظرفیت داریم و خود را معطل چند کشور ورشکسته غربی کردیم.

ملاشاهی گفت: جالب اینست که خود دول غربی و امریکا برای عبور از بحران اقتصادی دست به دامن کشورهای حوزه خلیج فارس هستند حالا چشم امید به آنها داشتن یعنی سراب اندر سراب.

وی از دیگر آثار این سفر را مدیریت و کنترل دیوانگی های عربستان عنوان کرد و افزود: مدیریت عربستان از طریق پروژه قطر ممکن است بخصوص که این دو، رقیب جدی هم هستند و عربستان همواره نگران جایگزینی قطر در بین کشورهای عربی است همیشه آل سعود نگران خلیفه آل ثانی بودند، تعامل امیر قطر و رئیسی صدها پیام به عربستان ماجراجو داشت.

این کارشناس مسائل رسانه ابراز کرد: همچنین افزایش سطح مبادلات تجاری ایران و قطر به یک میلیارد دلار چیزی نیست که دستاورد کوچک برای این سفر تلقی شود .

ملاشاهی گفت: بازی های جام جهانی قطر را کانون توجه و سرمایه قرار داده است موضوعی که مدتها قطر برای میزبانی آن تلاش می کند البته همین می تواند موجب تهدید هم باشد یعنی در صورت عدم مدیریت شرایط از خدمات گرفته تا دیگر موضوعات می‌تواند برای قطر گران تمام شود.

وی ادامه داد: شاید به همین دلیل باشد که امیر قطر  درخواست استفاده از فرودگاه کیش در حین برگزاری جام جهانی را مطرح می‌کند که این خود فرصتی برای ایران نیز هست که به این سفر ضریب داد.

این کارشناس مسائل رسانه بیان کرد: اگرچه به ظاهر نشست سران اوپک گازی بود اما واقعیت این بود که همه اذهان متوجه تعاملات دوحه و تهران بود، انگار دیگران بیشتر از برخی در داخل  متوجه ارزش گذاری و مهم بودن این سفر بودند. این شاید بخاطر عادتی است که چندین سال برای نگاه ها و چشم های به غرب دوخته شده، ایجاد شده است.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.