1401-06-23 08:58
999
0
81533
پیاده‌روی اربعین در گرگان شبیه‌سازی شد؛

تبلور یک کار تشکیلاتی در مواکب حسینی گرگان/ بستری برای طعم شیرین زیارت

در آستانه اربعین سید و سالار شهیدان شاهد یک کار تشکیلاتی فاخر در مواکب حسینی هستیم، از کودک و نوجوان گرفته تا پیر و میانسال، زن و مرد همه آمده‌اند بیرق عزای حسینی را با یک کار خوب فرهنگی، صحنه‌سازی و ماندگار کنند.

به گزارش گلستان ما، موکب‌های جاماندگان اربعین در گرگان چند روزی است که راه اندازی شدند، همه در تکاپوی یک کار تشکیلاتی و البته خودجوش هستند، از دیواره‌چینی در جلوی موکبی که مزین به تمثال شهید مدافع حرم شده تا صوت بلندگوهایی که برای ایجاد شور و شعور حسینی تنظیم شدند، نوجوان 16 ساله‌ای که با دوستان هیئتی‌اش خود را از روزها قبل آماده کردند تا بهترین موکب را برای جاماندگان اربعین طراحی کنند تا بانویی که با لهجه شیرین گیلانی کمی برایم نوحه‌خوانی می‌کند و مشغول نصب پارچه‌های مشکی بر سردرب و دیواره‌های موکب است و پای دستگاه امام حسین (ع) خدمت می‌کند، اینها تنها گوشه‌ای از زیبایی یک کار تشکیلاتی است که آن هم خودجوش همه را برای نوکری اباعبدالله الحسین (ع) گردهم آورده است.

*جلوه‌ای از پیاده‌روی کربلا در خیابان اربعین/ ایستگاه سلامت راه‌اندازی می‌شود

در خیابان اربعین قدم می‌زنم، همه در حال و هوای خودشان هستند، سیم دلشان بدجور به مولایشان وصل شده و این را نه زبان قلم بلکه لنز دوربین به خوبی ضبط و ثبت می‌کند، با یکی از موکب‌داران باب صحبت را باز می‌کنم خودش را ابوالفضل اسدی معرفی می‌کند و در موکب عاشقان ثارالله (ع) پیگیر امورات مختلف است.

این موکب در بخش‌های مختلف طراحی شده است، بخش پذیرایی و بخشی هم برای کارهای فرهنگی ترتیب داده شده است در این موکب پخش زنده از حال و هوای حرم آقا امام حسین (ع) را به عزیزانی که مراجعه می کنند خواهیم داشت ایستگاه سلامت نیز در این موکب راه اندازی می شود تمام تلاش مان خدمت به زائران جامانده حسینی است.

اسدی می‌گوید: کار در دستگاه حسینی واقعا یک کار دلی است، نمی توان به کسی زوری و اجباری کاری را تحمیل کرد، ولی اگر از ته دل کاری انجام شود قطعا اثرش ماندگار خواهد بود،  برای اینکه فرهنگ حسینی به درستی انتقال داده شود باید در مسیر درست گام برداشت، از کودکی به عشق مولایمان بزرگ شدیم و حالا هم در لباس نوکری به زائران آقا خدمت می‌کنیم.

این جوان گرگانی ادامه می دهد: تدارک خیابان اربعین برای پیاده روی جاماندگان یک ایده خیلی عالی است  که امیدوارم هر سال زمینه انجام آن وجود داشته باشد، استارت کار که بخورد واقعا احساس می‌کنم در کربلا هستم حس قشنگی است و این حس خوشایند را سال گذشته در همین جا داشتم با اینکه تا به حال قسمت نشده کربلا بروم که نمی دانم از بدشانسی‌ام است یا هنوز باید خالص شوم.

وی حس خدمت به زائران در دستگاه حسینی را غیرقابل توصیف خواند و توضیح داد: اگر هر سال این حرکت فاخر فرهنگی برگزار شود، یقینا کودک و نوجوانی که به اینجا قدم می گذارند و صحنه های کربلا را در اینجا می بینند همه اینها ملکه ذهنش می‌شود و در روح و روان‌اش اثرگذار خواهد بود.

کسی که اینجا کفش زائران را واکس می‌زند، چای می‌دهد و پذیرایی می کند همه دارای یک پیام است و کسی که بیینده این صحنه‌های قشنگ است می تواند راوی خوبی برای دستگاه امام حسین (ع) باشد که اینجا خلوص نیت افراد به این حرکت زیبایی بخشیده است.

این موکبها هر کدام مفاهیم خاصی را به ذهن مخاطب خصوصا نسل جوان منتقل می کنند، فرهنگی که بیش از 1400 سال از آن گذشته به خاک غفلت آلوده نمی‌شود و جوابی قاطع و روشن به کسانی که این مکتب را زیرسوال می‌برند دارد.

*خدمات ویژه مخابرات با راه‌اندازی دیتا در مواکب حسینی/ ظرفیت خوبی به کمک رسانه‌ها آمده است

عالیشاه از دیگر خامان حسینی است که از شرکت مخابرات برای ارتباط دهی دیتا در مواکب به خیابان اربعین آمده است، در گفتگو با خبرنگار گلستان ما می‌گوید: تیمی از شرکت مخابرات استان برای راه اندازی وایرلس به منظور خدمت رسانی به زائران پای کار است تا مواکب با تجهیز شدن به سرویس دیتا بهترین خدمات را داشته باشند.

وی با این توضیح که رسانه‌ها هم می‌توانند از این ظرفیت برای پوشش و انعکاس مطالب خیابان اربعین استفاده کنند، ادامه داد: هر کسی بنا به حیطه کاری که دارد می‌تواند گوشه ای از کار را بگیرد و با سریس دهی مناسب و خدمات به مردم در انتقال فرهنگ حسینی در جامعه موثر باشد.

جلوتر می‌روم بانویی تازه از پشت یک ماشین باری پیاده شده و مردانه پای کار دستگاه حسینی ایستاده است، میگوید از ساعت 6 صبح تا 11 شب برای آماده سازی موکب به خیابان اربعین آمده است، ما آماده ایم خالصانه کار کنیم و حاضریم جانمان را در راه امام حسین بدهیم

این بانوی گرگانی می‌گوید: چند سال است که خودم و خانواده در این برنامه‌ها پای کار خدمت به دستگاه امام حسین هستیم، بنده پیمانکار شهرداری هستم پارچه‌آرایی در مراسم های مذهبی و ملی را انجام می‌دهم ، این موکبی که به راه انداختیم به نیت کسانی است که از زیارت امام حسین (ع) جا ماندند، همه تلاشمان این است ما هم شریک یک کار خوب شویم.

وی ادامه می‌دهد: این کارها را با جان و دل انجام می‌دهم و اصلا خسته نمی‌شوم با اینکه صبح تا غروب روی پا ایستاده‌ام حتی شاید 10 دقیقه هم استراحت نکنم اما خستگی مرا از پای درنمی‌آورد.

این بانوی گرگانی از اینکه از زائران کربلا در پیاده روی اربعین جامانده از احساسات درونی‌اش اینطور می‌گوید: امسال خواستم بروم کربلا اما نشد، آمده ام موکب جاماندگان تا به مردم شهرم در اینجا خدمت کنم، به آنهایی که موکب زدند، می‌گویم ان شاءالله اجرتان با سیدالشهدا باشد و آقا دست‌تان را بگیرد و دست ما را هم بگیرد، آنهایی که مانند من جا ماندند به این خیابان اربعین بیایند و یادی از امام حسین (ع) کنند.

و در پایان چه خوب دل و زبانش با احساسات عجین شده و دوباره این واژه را تکرار می‌کند تمام زندگی ام را از توسل به امام حسین (ع) دارم.

به گزارش گلستان ما، همزمان با اربعین سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) موکب بزرگ جاماندگان اربعین حسینی در گرگان برپا می‌شود، این رخداد عظیم فرهنگی از ۲۰ شهریورماه و با استقرار ۸۰ موکب در خیابان راه‌آهن گرگان ( کانون طه) دایر می‌شود و میزبان مشتاقان حسینی خواهد بود.

امسال برادران اهل سنت و هم چنین دانشجویان خارجی جامعه المصطفی العالمیه نیز در این مکان اقدام به برپایی موکب می‌کنند، مردم شهر دارالمومنین گرگان و شهرها و روستاهای اطراف می‌توانند در ایام برپایی این موکب هر روز ساعت ۱۶ تا ۲۳ در موکب بزرگ جاماندگان اربعین حضور پیدا کنند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.