1400-11-28 18:04
838
0
78697
به قلم علی منصوری‌رضی؛

بحران کم‌آبی نزدیک است مسئولان به فریاد گلستان برسند

خدای مهربان آب را مایه حیات دانسته و حیات موجودات را وابسته به آن فرموده «و نزلنا من السماء ماء مبارکا فانبتنا به جنات و حب الحصید» «و از آسمان آبی پر برکت نازل کردیم و بوسیله آن باغها و دانه هایی را که درو می کنند رویاندیم(ق- 9).» لذا در این کره خاکی هر کجا آب باشد، آبادانی و سرسبزی و زندگی است و هر کجا آب نباشد، کویر است و خشکی!

به گزارش گلستان ما، استان گلستان با وجود بهره‌مندی از رودخانه‌ها و منابع آبی سطحی و زیرزمینی متعدد، راه حل قابل اجرا در کوتاه مدت و میان مدت ،‌برای برون رفت ازکم آبی نداشته، کاهش چشمگیر بارش، افزایش دما و تبخیر و به دنبال آن کاهش منابع آبی پشت سدها و آببندان ها در سال آبی جاری نیازمند به طرح های مبتکرانه دارد .

براساس آمار داده شده افزون بر ۳۵ هزارحلقه چاه مجاز و غیر مجاز، با برداشت یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب ازمنابع زیر زمینی  برای مصارف کشاورزی ، صنعت و شرب ، مشکل جدی کمبود آب را در استان فراهم نموده است.

کاهش بارندگی در چندسال گذشته باعث خشکسالی و افت سفره‌های زیرزمینی، سبب شده از مجموع حدود نیم میلیون هکتار اراضی زیر کشت محصولات پاییزه در این استان ، در سال زراعی جاری حدود ۱۰۰ هزار هکتار آن به سبب خشکسالی از چرخه تولید خارج و حدود ۱۰۰ هزار هکتار دیگر هم در معرض خشک شدن قرار گرفته وهمچنین ۳۰ هزار هکتار از اراضی مستعد کشت گلستان هم به سبب خشکسالی شدید در موسم کشت،  به زیر کشت نرفته و زارعان موفق به کشت محصول نشدند.

 واز سوی دیگر بدلیل بی تدبیری برخی از مسئولین در بخش های کشاورزی، آب وفاضلاب شهری ومدیریت ساخت وسازهای شهری وروی آوردن به بهره گیری از منابع آبی عمیق از سفره های زیرزمینی، خصوصا در بخش کشاورزی وحفرچاههای عمیق برای کشاورزی وعدم کاربری آبیاری مکانیزه وعدم توجه به هدررفت آب وافت سفره های آبی  منتج به کمبود آب شده ایم .

 براساس استانداردهای تعریف شده، هر کشوری که 40 درصد منابع آب زیرزمینی خود را برداشت کند، وارد مرحله تنش آبی می‌شود و بیش از این میزان اگر برداشت از سفره‌های آب زیرزمینی اتفاق بیفتد، آن منطقه دچار بحران کم آبی خواهد شد.

تخصیص ۸۷‌ درصدی  آب به حوزه کشاورزی و  کشت غرقابی عمده محصولات کشاورزی وتأمین حدود ۹۵ درصد آب استحصالی از منابع زیرزمینی معضل افت مخازن آبی را در پی داشته است . بنا به اعلام منابع رسمی، کاهش حدود 5 متری بمعنای اینکه ۲۴۰ میلیون مترمکعب از ذخایر آبخوان‌های استان در سال جاری کمتر شده در نتیجه  استان با بحران آب شرب شهرها و روستاها از جمله شهرگرگان روبرو است.

مشکل کمبود اعتبارات برای ذخیره سازی بخش زیادی از حجم بارندگی ها ؛ وضعیت استان را بجایی رسانده که در صورت نداشتن بارانهای فصلی با بحران بی آبی مواجه خواهیم شد. بعنوان نمونه ازحجم ۱،۲ میلیارد مترمکعبی روانابهای تجدید پذیر سالانه ، کمتر از ۵۰۰ میلیون مترمکعب آن در ۱۴ سد موجود استان قابلیت تنظیم دارد و از سوی دیگر فقدان مدیریت روان آب‌های شهری در گلستان و بحث جمع آوری آبهای سطحی و استفاده آن در بخش‌های مختلف حدود ۱۰ سال است که در کشور مطرح می باشد اما کار شاخصی انجام نگرفته است.درحالیکه اگر به ذخیره این آبهای سطحی توجه می شد شاید امروز بامشکل کم آبی مواجه نبودیم. .

لذا باید اذعان نمود که حکمرانی در حوزه آب  با اشکالات جدی روبرو است. اما از همه حائزاهمیت تر، شعارهای استانداران دولتهای گذشته در گلستان جای تامل دارد!((نوید حل مشکل کم‌آبی در گلستان با اهتمام ویژه دولت ؛ استان آماده توسعه همکاری های اقتصادی و تجاری با کشورهای همسایه است؛نقشه راه برای توسعه استان باید تدوین شود؛ نقشه راه باید بر اساس جامعه هدف شهری، روستایی و عشایری تعریف شود؛کشاورزی مهمترین محور توسعه در استان است! وصدها شعار زیبا در رفع  مشکلات استان ...))  آیا وقت آن نرسیده که مسئولین وقت  یک تدبیر عاجل نسبت به کم آبی داشته باشند؟
 راهکارهای مقابله با کم آبی:
1- کاهش مصرف آب با استفاده از تکنولوژی‌های نوین آبیاری درحوزه کشاورزی
2- اصلاح شبکه های فرسوده آب شهری
3- فرهنگ سازی برای استفاده بهینه آب
4- اقدام عملی برای ذخیره‏سازی آب و احداث سدهای نیمه تمام
5- برنامه ریزی برای جمع آوری روان آب های شهری
6- شیرین سازی آب دریا و تبدیل آن به آب آشامیدنی

====================

یادداشت: علی منصوری رضی

====================

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.