1401-01-31 06:43
693
0
79633
شالیکارانی که بازار دلالی را کساد می‌کنند؛

آغاز روزهای رنج و گنج شالی‌کاران گلستان

بهار آمد و کشت ‌و کار در خطه سرسبز گلستان آغاز شد و حالا روزهای رنج و گنج شالی‌کاران دیدنی‌تر از قبل شده است، شالیکارانی که می‌خواهند امسال بازار دلالی را در بخش برنج کساد کنند.

به گزارش گلستان ما، برنج اصلی‌ترین غذای سفره شمالی‌هاست و این روزها در نقاط مختلف استان گلستان در اراضی نسقی کشت و کار این محصول آغاز شده است، شالی رنج فراوان دارد و ثمره این رنج پرگنج باید در جیب شالیکاران برود، امسال به گفته مسئولان استان ۱۰ هزار هکتار اراضی نسق زیر کشت قرار دادی برنج می‌رود.

بهار آمد و کشت ‌و کار در خطه سرسبز گلستان آغاز شد و حالا روزهای رنج و گنج شالی‌کاران دیدنی‌تر از قبل شده است، شالیکارانی که می‌خواهند امسال بازار دلالی را در بخش برنج کساد کنند.

برای اینکه بازار شالیکاران استان گلستان سکه شود انواع مختلفی از ارقام کیفی و پرمحصول در دستورکار کشت قرار گرفته است و ارقام کیفی برنج از جمله طارم هاشمی، طارم سنگی و طارم دم سیاه و ارقام پر محصول فجر، ندا و شیرودی با دستان زحمتکش شالیکاران در اراضی نسق گلستان جای می گیرد.

سال گذشته ۶۷ هزار و ۸۶۸ هکتار برنج در گلستان کشت شد و از این میزان تولید ۳۳۸ هزار و ۶۷۵ تن محصول به بار نشست این در حالی است که منابع آب سطحی و آورد رودخانه‌های گلستان ۵۰ تا ۸۰ درصد کمتر شده و سطح آب زیرزمینی بین ۲۰ تا ۳۰ درصد فروکش داشته است.

کارشناسان معتقد هستند خشکه کاری برنج مقرون به صرفه است و در این روش ۶ تا ۱۱ هزار متر مکعب آب در هکتار صرف می شود که در مقایسه با کشت مکانیزه ۱۴ تا ۱۵ هزار متر مکعب آب نشان می دهد روش غرقابی مصرف آب بالتری دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان با اعلام خبر خوش به شالیکاران استان گفت: امسال بیمه کشاورزی ویژه برنج را در برنامه داریم و نهاده های سم و کود به موقع در اختیار کشاورزان قرار خواهد گرفت تا مشکلی در تامین مواد مورد نیاز این بخش نداشته باشند.

محمد برزعلی پیش بینی کرد حدود ۶۰ هزار هکتار برنج امسال از سوی شالیکاران در اراضی نسقی استان گلستان بصورت کشت قرارداری انجام شود و از این سطح حدود 325 هزار تن شلتوک تولید خواهد شد.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.