1403-02-29 19:18
148
0
90049
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان مطرح کرد:

کاهش نرخ باروری زنگ خطر جدی برای آینده کشور

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان گفت: کاهش نرخ باروری زنگ خطر جدی برای آینده کشور است، اگر این روند ادامه یابد، در ۲۵ سال آینده ۳۰ درصد جمعیت کشور را سالمندان بالای ۶۰ سال تشکیل می‌دهند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما» به نقل از وبدا، سعید گل فیروزی با اشاره به هفته ملی جمعیت، زنگ خطر را به صدا درآورد و افزود: ایران در حال حاضر با نرخ رشد جمعیت ۱٫۲ درصد، در طی ۳۰ سال گذشته رکورد سرعت کاهش نرخ باروری در دنیا را به نام خود ثبت کرده و اگر این روند ادامه یابد، در ۲۵ سال آینده ۳۰ درصد جمعیت کشورمان را سالمندان بالای ۶۰ سال تشکیل خواهند داد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۵۵ درصد کشورهای دنیا سیاست‌های جامع و کاملی برای افزایش جمعیت دارند و این کشورها برنامه‌های هدفمندی برای حفظ اقتدار درونی جمعیت و تداوم جمعیت پایدار خودشان انجام می‌دهند، بیان کرد: نرخ باروری در ایران از ۶ فرزند در سال ۱۳۶۵ به ۱٫۶ فرزند در سال ۹۹ کاهش یافته که زنگ خطری جدی برای آینده کشور است.

گل فیروزی با تاکید بر اینکه کاهش نرخ باروری و افزایش سالمندی، تبعات اقتصادی و اجتماعی متعددی از جمله کمبود نیروی کار جوان، کاهش تولید ناخالص ملی، افزایش نیاز به واردات و وابستگی به کشورهای دیگر را به دنبال خواهد داشت، تصریح کرد: اگر به این موضوع توجه نکنیم، مجبور به واردات نیروی کار از خارج خواهیم شد، همانطور که بسیاری از کشورهای اروپایی در حال حاضر این کار را انجام می‌دهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان با اشاره به اقدامات انجام شده در دولت سیزدهم، در استان گلستان برای مقابله با این چالش، گفت: تامین تجهیزات و نیروی انسانی در مرکز فوق تخصصی ناباروری نهال با بیش از ۱۰ میلیارد تومان، تجهیز و راه‌اندازی مراکز ناباروری سطح ۲ در گنبد و دزیانی گرگان، همکاری با سازمان بسیج برای کمک به زوج‌های نابارور در طرح رویش امید، راه‌اندازی اتاق تکریم مادر و کودک و برگزاری جلسات آموزشی برای گروه‌های هدف، از جمله اقداماتی است که در این راستا انجام شده است.

وی با بیان اینکه با این اقدامات، باروری کلی و نرخ موالید نیز مختصر افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: اما اینها کافی نیست و باید تلاش‌هایمان را برای ترویج ازدواج به موقع و فرزندآوری، دوچندان کنیم.

گل فیروزی در پایان سخنان خود از همه مردم خواست که به عنوان سفیران سلامت، در ترویج ازدواج و فرزندآوری در جامعه تلاش کنند تا ان‌شاءالله به کمک همدیگر بتوانیم استان جوان و کشور جوانی را داشته باشیم.

انتهای خبر

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.