1402-09-16 08:43
375
0
87768
گلستان در آستانه سفر دولت کار و کرامت «1»؛

«آب» در صدر انتظارات گلستانی‌ها از رئیس‌جمهور

«آب» در صدر انتظارات گلستانی‌ها از رئیس‌جمهور قرار دارد و اعتبارات این بخش نتوانسته این ابر چالش استان گلستان را پوشش دهد.

به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما» - داود خاندوزی؛ شاید اگر بخواهیم یکی از ۱۰ مشکلات اساسی استان گلستان را بیان کنیم باید مسئله کم‌آبی را در صدر آن قرار دهیم، مسئله مهمی که از آن به‌عنوان مایه زندگی یاد می‌کنند؛ اما کمبود آن باعث شده یک گلستان در مشقت و سختی به‌ویژه ایام تابستان را سپری کند.

البته شاید برخی از مسئولان کمتر این معضل را حس کرده باشند آخر گفته می‌شود که محله‌هایشان به‌گونه‌ای است که هیچگاه قطعی آب به سراغشان نمی‌آید و یا مخازن بزرگی که در آپارتمان خود دارند باعث شده کمتر به این مسئله فکر کنند و آن را در اولویت مسائل استان دنبال کنند.

به اذعان بسیاری از فعالان سیاسی مسئولان استان تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد چیدند و مسئله مهمی مثل آب استان گلستان شاید این روزها و در آستانه سفر رئیس‌جمهور در اولویت نخست نباشد.

گرچه پس از تنش‌های کم‌آبی که در سال ۱۴۰۰ با آن روبه‌رو بودیم قدم‌هایی برای حل بحران آب برداشته شد؛ ولی در میدان عمل مسئولان هنوز نتوانستند اقدام اساسی برای حل این معضل داشته باشند.

در دی سال ۱۴۰۰ استاندار گلستان عنوان کرده که تمام ظرفیت‌ها را برای تأمین آب گرگان در سال آینده بسیج خواهیم کرد و قول آن را داد که با بسیج امکانات در سال ۱۴۰۱ مشکلی برای تأمین آب گرگان وجود نداشته باشد؛ اما تا به امروز و حتی در این روزهای سرد زمستان هم باز مشکل آب در جای‌جای استان گزارش می‎شود و مسئولان آب و فاضلاب این روزها به فکر شب‌های عید و قطعی آب به دلیل افزایش میزان مصرف آب هستند.

استاندار گلستان در دو سال گذشته بیان کرده بود که «تلاش داریم علی‌رغم تمام مشکلات اعتباری و روال اداری زمینه حفر چاه‌های موردنیاز، اصلاحات شبکه‌های آبرسانی، تکمیل سدهای موجود و همچنین تخصیص اعتبارات به سدهای مصوب را هرچه زودتر به انجام برسانیم تا شاهد بروز مشکل برای مردم نباشیم».

گرچه از سوی دولت شاهد افزایش اعتبارات در بخش آب در استان گلستان بودیم؛ ولی به نظر می‌رسد این اعتبارات نتوانسته چاه بزرگ معضل بی‌آبی استان گلستان را پر کند و در ۷ خرداد سال ۱۴۰۲ فرماندار وقت گرگان اعلام کرد «باتوجه‌به اینکه یک‌چهارم جمعیت استان گلستان در شهرستان گرگان ساکن هستند، ضرورت دارد به همین نسبت بودجه متناسب با آن از طرف دستگاه‌های ذی‌ربط و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای گذر از بحران، در تخصیص‌های ابلاغی لحاظ شود.»

بحران آب و افزایش گلایه‌های مردم حتی باعث شد که این مسئله به میز خطابه نمازجمعه گرگان نیز کشیده شود و امام‌جمعه گرگان بیان کرد که مسئله آب در گلستان جدی است و تأکید کرد «علاوه به‌صرفه جویی مردم در مصرف آب، دستگاه‌های متولی هم باید با همکاری هم در کاهش این مشکل تلاش بیشتری کنند.»

به نظر می‌رسد راهکارهای دولت برای حل مشکلات کم‌آبی گلستان در برش‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت پاسخگو نبوده و هنوز که هنوز طرح‌های بلندمدت دولت سیزدهم نیز برای حل مشکلات آب گلستان به نتیجه لازم نرسیده است، از موضوع شیرین‌سازی آب دریاگرفته تا مسئله سد کوثر که می‌تواند بخش عمده مشکلات مرکز استان گلستان که جزو محدود مراکز استان کشور است که آب شرب آن وابسته به ذخایر زیرزمینی است را برطرف کند.

گرچه مسئله آب در شهرهای مختلف استان گلستان مشاهده شده ولی در شهر گرگان به یک ابرچالش تبدیل شده و علت آن این است که حتی اگر طرح‌های بزرگ آبرسانی نیز اجرایی شود ازآنجایی‌که نزدیک به ۱۰۰ کیلومتر شبکه فرسوده آب آشامیدنی در این شهر وجود دارد حتی اقدامات دولت در تأمین آب گرگان باز هم نتیجه‌بخش نباشد.

تزریق اعتبارات قطرچکانی به مسئله آب شرب مردم گرگان قطعاً باعث عمده نارضایتی مردم از عملکرد دولت خواهد شد و تقریباً همه کارشناسان در حوزه اجتماعی و مردم خواهان پیگیری این مسئله هستند.
 گرچه معضل آب همیشگی است و باید به سمت فرهنگ صرفه‌جویی در مصرف آب نیز برویم؛ ولی آن چیزی که مسلم است مردم انتظار دارند که دولتمردان به سمت حل بحران آب بروند.

گفتنی است ۹۵ درصد تأمین آب شرب در گلستان وابسته به آب‌های زیرزمینی است و معضل کم‌آبی بارهاوبارها از سوی رسانه‌های استان گلستان به‌ویژه پایگاه خبری تحلیلی گلستان ما به‌عنوان یک سوژه و مطالبه مردمی مطرح شده است.

افزایش این انتقادات به‌گونه‌ای بود که حتی مسئولان نتوانستند پاسخی قانع‌کننده به رسانه‌های سطح استان گلستان داشته باشند و هر یک به طرح‌ها و برنامه‌هایی که هنوز بر روی کاغذ باقی‌مانده پرداختند.

انتهای خبر/

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.