1402-11-23 10:32
318
0
88786
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان خبر داد:

پایان عملیات حفاظت و مرمت ۵۰ قلم شیء فرهنگی و تاریخی در گلستان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان گفت: برنامه اجرایی حفاظت و مرمت ۵۰ قلم مرمت ۵۰ قلم شیء فرهنگی، تاریخی در گرگان در محل آزمایشگاه حفاظت و مرمت آثار این موزه به اتمام رسید.

 به گزارش سرویس اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما» و به نقل از روابط‌عمومی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان؛ محمدجواد ساوری با اعلام این خبر گفت: عملیات حفاظت و مرمت این اشیا که از مجموعه اموال منقول فرهنگی، تاریخی فلزی دوره سلجوقی مکشوفه در محله سرچشمه شهر تاریخی استرآباد (گرگان) است، باهدف کنترل شرایط حفاظتی و فراهم‌سازی زمینه‌های بهتر پژوهش و همچنین آماده‌سازی آن‌ها برای فضاهای نمایشگاهی و بسترسازی سایر مطالعات علمی و فنی مرتبط، در اولویت برنامه‌های این اداره کل قرار گرفت.

 مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان ادامه داد: با تأمین اعتبار و نظارت عالیه از سوی اداره کل موزه‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و نظارت استانی دفتر امور موزه‌های معاونت میراث‌فرهنگی استان توسط بخش خصوصی اجرایی شد.

 ساوری خاطرنشان کرد: از جزئیات عملیاتی این پروژه می‌توان به بازدید و ارزیابی آثار، مستندسازی قبل از انجام اقدامات مرمتی، تهیه عکس‌های ماکروسکوپی از جزئیات، بررسی اطلاعات کسب‌شده، آسیب‌شناسی‌های فیزیکی و شیمیایی، پاک‌سازی، استحکام‌بخشی و ثبت و درنهایت بسته‌بندی آن‌ها و ارائه ضوابط و شرایط نگهداری مناسب آن‌ها اشاره کرد.

 وی افزود: همچنین دریکی دیگر از مراحل مهم این پروژه، تمامی اطلاعات قبل، حین و پس از حفاظت و مرمت این آثار در سامانه جامع اطلاعات اموال موسوم به «جام موزه» ثبت شد.

 ساوری در پایان تصریح کرد: حفاظت و مرمت اموال منقول فرهنگی، تاریخی از وظایف اصلی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است که توجه به آن برای پویایی و رونق موزه‌ها و تحقیقاتی علمی در حوزه میراث‌فرهنگی حائز اهمیت است

 انتهای خبر/

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.