1400-01-01 21:12
4690
0
73790
به بهانه روز تولد مورخ گرگانی

معرفی مختصر غلامرضا خارکوهی، تاریخنگار انقلاب و دفاع مقدس

امروز اول فروردین سال 1400ش مصادف با سالروز تولد تاریخ نگار گرگانی آقای غلامرضا خارکوهی است که به این مناسبت به معرفی مختصر این مورخ پرکار استان می پردازیم.

به گزارش گلستان ما، غلامرضا خارکوهی متولد اول فروردین سال 1345شهرستان گرگان در استان گلستان است. خانواده اش مذهبی و کشاورز بودند.

آشنایی اولیه او با کتاب و مطالعه به خاطر کتاب های قدیمی پدرش بود که در منزل داشت. به این ترتیب او از همان دوران کودکی در خانه و مدرسه به کتاب ها و ادبیات و داستان های تاریخی علاقمند شد.

او در دوران کودکی، مثل اغلب کشاورزان ، همراه با خانواده اش طعم تلخ فقر و ستم دوران سیاه حکومت پهلوی را چشید. با آنکه شب و روز کار می کرد، ولی عشق به مطالعه و دانایی را سرلوحه زندگی خود قرار داده بود. به طوری که اکنون بیش از 12 هزار جلد حجم کتابخانه شخصی اوست.

با اوجگیری مبارزات انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی در سال 57، او با مردم انقلابی همراه شد و در تظاهرات ها و مجالس سیاسی حضور یافت. پس از پیروزی انقلاب بیکار ننشست بلکه همراه با ادامه تحصیل و مطالعه و تحقیق ، به عضویت در انجمن‌های اسلامی و بسیج مستضعفان و کمیته فرهنگی جهاد سازندگی در آمد و تا زمان بازنشستگی در این نهاد خدمت نمود. 

او تا مقطع فوق لیسانس ادامه تحصیل داد و دوره های آموزشی زیادی را در رشته های مختلف علوم انسانی در مراکز آموزشی تدریس نمود. 

او در دهه اول انقلاب ضمن فعالیت در واحد تبلیغات جهاد سازندگی در سال های 61 و 62 مسئولیت کتابخانه های روستایی و واحد انجمن های اسلامی روستاها را در جهاد برعهده داشت و به نویسندگی در رادیو نیز می پرداخت. او در سال 61 و 62 همچنین عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزان گرگان نیز بود که خدمات فرهنگی زیادی به مدارس ارائه کرد. علاوه بر این او در سال 64 و 65 مسئولیت واحد آموزش مکاتبه ای بخش تبلیغات بنیاد شهید منطقه گرگان را برعهده داشت. 

او در دهه شصت بدون وابستگی به هیچ گروه سیاسی مشغول خدمات فرهنگی بود و در این مسیر سخنرانی های سیاسی و تاریخی زیادی در مجامع عمومی انجام می داد و کتاب ها و پوسترهای بی شماری به مناسبت های مختلف انقلاب و دفاع مقدس توزیع نمود و نمایشگاه های فرهنگی زیادی با همکاری دیگر علاقمندان در شهر گرگان و روستاهای منطقه برپا نمود.  
خارکوهی همچنین 33 ماه در جبهه های جنگ تحمیلی غرب و جنوب کشور حضور یافت و در خدمت رزمندگان اسلام، با متجاوزان بعثی عراق جنگید و خاطرات و مصاحبه های زیادی نیز از جبهه ها و شهر گرگان گردآوری نمود. به طوری که به خاطر ضبط مصاحبه هایی که از تیرماه سال 60 به بعد در گرگان و مناطق جنگی انجام داده، او را می توان بانی تاریخ شفاهی سیاسی تاریخی گرگان نامید. علاوه بر این او در این راه به افتخار جانبازی نائل آمد و شکم و روده و کولون راستش در منطقه جنگی کردستان پاره شد و جانباز 35 درصد گردید، و از آن پس در پشت جبهه نیز سال ها در ستاد پشتیبانی جنگ جهاد سازندگی به فعالیت پرداخت.   

غلامرضا خارکوهی در طول خدمتش در جهاد سازندگی و جهاد کشاورزی استان گلستان دو بار در جشنواره شهید رجایی در هفته دولت به عنوان کارمند و کارشناس نمونه انتخاب شد و مورد تجلیل قرار گرفت. تا اینکه پس از سی سال خدمت صادقانه، با گروه شغلی بیست به عنوان کارشناس ارشد ارتباطات، در اسفند سال 89 به درخواست و اصرار خودش از کار اداری بازنشسته شد.

اما بازنشستگی خارکوهی به معنی بیکاری و عافیت طلبی نبود، بلکه با کوشش چند برابر، بیش از گذشته به تدوین تاریخ رویدادهای منطقه پرداخت. او از نخستین سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ضمن حضور در صحنه های مختلف سیاسی و اجتماعی ، با دسترسی به منابع غنی مذهبی و سیاسی و تاریخی، به مطالعات عمیق در این زمینه‌ها مخصوصا به صورت تخصصی در باره تاریخ انقلاب اسلامی پرداخت. 

در این راستا او از ابتدای انقلاب با حضور در مجامع و محافل سیاسی- مذهبی به گردآوری و مطالعه اسناد و حوادث تاریخ انقلاب اقدام نمود و از سال 1364 با مرکز اسناد انقلاب اسلامی ارتباط علمی و فرهنگی برقرار کرد و اسناد و مدارک زیادی را نیز در طول سال های گذشته تحویل این مرکز نمود. 

حاصل سال ها تلاش خارکوهی در زمینه تاریخ معاصر ایران و استان گلستان و گرگان گردآوری هزاران سند و خاطره و تالیف و انتشار 25 عنوان کتاب در قالب 29 جلد و ارائه صدها مقاله و سخنرانی علمی و مصاحبه در حوزه تاریخ انقلاب و دفاع مقدس می باشد. چنان که آثار او تا کنون توسط نهادهای مختلفی از جمله مرکز اسناد انقلاب اسلامی، حوزه هنری ، اداره کل حفظ و نشر ارزش های دفاع مقدس، فرهنگ و ارشاد اسلامی، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، کنگره شهدا ، جهاد سازندگی، موسسه تنظیم و نشر آثار امام، بنیاد شهید و امور ایثارگران ، سازمان تبلیغات اسلامی ، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و مراکز خصوصی مثل انتشارات نوروزری، صحرا، و طاهری منتشر شده است.

عناوین کتاب‌های منتشر شده او عبارتند از :
کتاب استان گلستان در انقلاب اسلامی (دوره سه جلدی 2600 صفحه)، کتاب استان گلستان در دفاع مقدس (دوره سه جلدی قریب به 2000 صفحه)،کتاب انقلاب اسلامی به روایتی دیگر، کتاب خاطرات آیت الله نورمفیدی،کتاب خاطرات آیت الله طاهری گرگانی، کتاب خانه امن (حجت الاسلام شریفی گرگانی) ،
 کتاب خاطرات حجت الاسلام سید حسین حسینی،کتاب خدمات 40 ساله جمهوری اسلامی در استان گلستان، کتاب قیام 12 دی گنبد وگالیکش در سال 57، کتاب یک شنبه خونین گرگان،
کتاب سلیمان در گلستان، کتاب دفاع مقدس به روایت رهبر معظم انقلاب، کتاب برکات 8 سال دفاع مقدس از نگاه امام خمینی، کتاب پیام آفرینان 8 سال دفاع مقدس، کتاب امام و جهاد سازندگی، کتاب فرایند تاسیس بسیج و ادغام آن در سپاه، کتاب میقات عاشقان(شرح حال حماسی تعدادی از شهدا)، کتاب سنگرسازان بی سنگر استان گلستان در دفاع مقدس، کتاب استان گلستان به روایت اسناد انقلاب، کتاب استان گلستان در نهضت امام خمینی، کتاب استان گلستان و قیام 15 خرداد، کتاب حماسه پنجم آذر سال 57 گرگان، کتاب تاریخ شفاهی زندگی و مبارزات آیت الله طاهری گرگانی، کتاب روایت رهایی (نگاهی به حیات طیبه جهادگر شهید مهندس جهانگیر مرجانی)، کتاب خزان در بهار (در باره زندگی و خدمات حجت الاسلام سید حسین حسینی)،
به اضافه کتاب های دیگری که آماده چاپ هستند. از جمله کتاب های: غائلة گنبد، شهید محمدعلی روحانی‌فرد به روایت اسناد ، فراز و فرود آیت الله منتظری، و تاریخ شفاهی جهاد سازندگی، شهرداری گرگان در دفاع مقدس، و غیره که در نوبت چاپ قرار دارند.
علاوه بر این چند کتاب هم در دست تالیف دارد، از جمله کتاب های تاریخ شفاهی قیام مردم گرگان، و کتاب خاطرات شخصی خودش، و کتاب نقش شهرستان گرگان در دفاع مقدس.   

او همچنین مقالات علمی و سخنرانی ها و مصاحبه های زیادی نیز در باره رویدادهای مختلف تاریخ انقلاب اسلامی کشور در رسانه ها و مجامع عمومی دیگر ارائه نموده است. 

خارکوهی همچنین صاحب امتیاز و مدیر مسئول نشریه انقلاب نیز می باشد که انتشار آن از سال 86 تا کنون در حوزه تاریخ انقلاب و دفاع مقدس ادامه دارد. 

 

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.