1402-06-13 09:51
1049
0
86325
در گفتگو با گلستان ما مطرح شد؛

دیواری کوتاه‌تر از خانه مطبوعات در گلستان نیست

مدیر خانه مطبوعات استان گلستان بابیان اینکه دیواری کوتاه‌تر از خانه مطبوعات در گلستان نیست، گفت: هیچ خبرنگاری بیش از چند روز در سامانه منتظر تاییدیه نماینده خانه مطبوعات نمانده است.

گلستان ما-داود خاندوزی؛ بی‌برنامگی ارشاد برای مهار فشار‌های اقتصادی از یک سو و بی‌مهری مدیران در سال‌های اخیر به حوزه مطبوعات باعث شده بود که در چند سال گذشته مدیرکل وقت ارشاد اسلامی از واژه «بحرانی» برای همه درد‌های مطبوعاتچیان گلستان استفاده کند.

کسی فراموش نمی‌کند که وضعیت مطبوعات استان گلستان در سال‌های اخیر چگونه بود، از امنیت شغلی رسانه گرفته تا پرداخت نامنظم آگهی‌ها و بدهی‌های دستگاه‌های اجرایی به مطبوعات و حتی کرامت خبرنگاران، چه عمر‌هایی که فقط و فقط به خاطر عشق به مردم و کار حوزه رسانه از جلوی چشمانمان نگذشت تا امروز به نقطه‌ای برسیم که بخشی از مشکلات ما شنیده شود و مسئولان برای حل مشکلات حوزه رسانه سندی را تدوین کنند.
اما دقیقاً در چنین نقطه‌ای بازهم حاشیه به سراغ فعالان رسانه‌ای استان گلستان آمد و شاید به خاطر کج سلیقگی برخی از افراد موضوع مطبوعات آن هم به واسطه هدیه روز خبرنگاران به فضای مجازی استان کشیده شد که این مسأله از سویی بسیاری از فعالان رسانه‌ای استان مورد انتقاد قرار گرفت و خواستار آن شدند که مسائل با گفتمان حل شود و‌شان و منزلت خبرنگاران آن هم به خاطر تسویه حساب‌های شخصی و یا ورود زود هنگام به فعالیت انتخابات خانه مطبوعات آسیب نبیند.
خوب یا بد با وجود همه انتقادات فراوان بند به بند اساسنامه خانه مطبوعات که در دولت دوازدهم آن هم به صورت دیکته‌ای نگارش شده به رای گذاشته شده و اکثریت فعالان حوزه رسانه استان گلستان آن را پذیرفتند و مطابق آن هم عمل می‌کنند، گرچه به این اساسنامه نقد‌هایی وارد است و حتی «ایرج رمضانی» که در حال حاضر رئیس اداره رسانه ارشاد استان است پیش از این به آن انتقاد کرده و خواستار بازنگری بر مفاد آن شده بود.
اما حالا که یک معادله چند مجهولی در حوزه رسانه به واسطه هدیه روز خبرنگاران ایجاد شده و برای آنکه بیش از این هیمنه مطبوعات گلستان آسیب نبیند به این فکر افتادیم که این ماجرا و اتفاقات اخیر را موشکافی کنیم و از این رو به سراغ «وحید عرب احمدی»، مدیرخانه مطبوعات استان گلستان رفتیم تا بدون رتوش به مسائل و حواشی پیش آمده بپردازیم و گزارشی از اقدامات خانه مطبوعات استان ارائه کنیم.


*
منابع درآمدی خانه مطبوعات چگونه حاصل می‌شود و باید صرفه چه اموراتی شود؟
عرب‌احمدی؛ خانه مطبوعات یک نهاد صنفی در کل کشور به عنوان تنها نهاد صنفی رسانه که مورد تأیید و حمایت دولت قرار دارد، امورات صنفی در حوزه رسانه را پیگیری می‌کنیم و وظیفه داریم براساس‌آرایی که از خبرنگاران می‌گیریم به این مسائل یعنی بیمه، حقوق و مزایا و غیره بپردازیم.
منابع درآمدی خانه مطبوعات براساس اساسنامه از محل حق عضویت و کمک‌های دولتی تعریف شده است که در سال‌های اخیر به واسطه شرایط بد اقتصادی خبرنگاران اعضای هیئت مدیره خانه مطبوعات برآن شدند که حق عضویتی از اصحاب رسانه دریافت نکنند.
لذا تلاش ما برای تأمین هزینه‌های برنامه‌های حمایت از خبرنگاران و مراسمات تنها از محل کمک‌های دولتی و جذب حامیان مالی بود و براساس این پیگیری‌ها و برخلاف سال‌های گذشته که این خانه بدهی‌های متعددی داشت هیچگاه حساب خانه مطبوعات خالی از اعتبار نبوده و تلاش کردیم علاوه بر پرداخت هدیه روز خبرنگار مراسم مستقلی را نیز برگزار کنیم.
در سال اخیر در دیداری که با استاندار گلستان داشتیم، توجه ویژه‌ای استاندار برای نخستین بار به حوزه رسانه استان داشت و در اسناد بالادستی به موضوع نقشه راه رسانه و ایجاد یک سند بخشی تأکید کرد.
همچنین در این دیدار استاندار گلستان هدیه ۵۰۰ هزار تومانی را برای اعضای خانه مطبوعات استان مانند سال‌های گذشته و استانداران دیگر اعطا کرد، البته اینکه برخی از افرادی که در حوزه رسانه در حال فعالیت هستند و انتظار دارند که هدیه و یا مزایایی دریافت کنند حق مسلم آن‌ها است ولی رسیدگی به این افراد و کمک به آن‌ها وظیفه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان است و خانه مطبوعات براساس اساسنامه هیچ اجازه‌ای برای پرداخت هدیه به افرادی غیری از این نهاد صنفی را ندارد.
با این وجود خانه مطبوعات استان تعدادی هدایا برای اصحاب رسانه‌ای که فعال بوده و اما شرایط عضویت در خانه را ندارند تهیه کرده است، اما مشخص کردن افراد واجد الشرایط برای دریافت این هدایا در شهرستان مختلف با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و شهرستان‌ها است.
امسال در استان گلستان هر کسی که عضو سامانه خانه مطبوعات بود از هدیه روز خبرنگار بهره‌مند شد و هر کسی عضو سامانه خانه مطبوعات نبود هدیه از این نهاد صنفی دریافت نکرده و ما نباید پاسخگویی همکاران در خبرگزاری باشیم که تمایل به عضویت در خانه مطبوعات را ندارد و یا فعال فضای مجازی که عضو خانه مطبوعات نیستند باشیم و مطابق اساسنامه و قوانین خانه مطبوعات عمل خواهیم کرد.


امسال اخبار خوبی برای حل مشکلات مسکن خبرنگاران شنیده شده، آخرین اقدامات و رایزنی‌ها به کجا رسیده است؟
عرب‌احمدی؛ در بخش مسکن خبرنگاران با رایزنی که صورت گرفته قرار شده کارگروهی با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، خانه مطبوعات و اداره راه و شهرسازی و غیره برای تأمین زمین مورد نیاز و تسهیلات این بخش تشکیل شود، برای تأمین زمین به منظور واگذاری مسکن خبرنگاران نیاز است که شرکت تعاونی مسکن خبرنگاران تشکیل شود که پس از تشکیل شدن این تعاونی دولت زمین را به صورت رایگان واگذار می‎شود.
برای تشکیل این شرکت تعاونی خانه مطبوعات به زودی فراخوانی را صادر می‌کند تا این شرکت تعاونی راه‌اندازی شود.
*
یکی از انتقادات به خانه مطبوعات عدم توجه به خبرنگاران شرق گلستان بود، در این زمینه چه پاسخی دارید؟
عرب‌احمدی؛ عقبه خانه مطبوعات را همه آگاه هستند و به واسطه دخالت فراوان که در گذشته صورت گرفته بود تقریباً تعطیل بود و نمی‌توانست خدماتی را ارائه کند، در گذشته خانه مطبوعات درگیر حواشی بود که برای حل آن توان زیادی صرف کرده بود به طوری که در دو سال گذشته خانه مطبوعات گلستان ثبت نشده بود و در اواخر دولت قبل بود که این اتفاق افتاد که در ثبت اشتباهی نیز صورت گرفته و مجبور شدیم خانه مطبوعات را دوباره ثبت شرکت‌ها کنیم.
در این دوره جمعی از حوزه‌های مختلف رسانه رای آوردند و بنا را از روز نخست بر این گذاشتیم که همه کار‌هایی که در طول چند دوره گذشته قول آن را دادیم را پیگیری کنیم، در ابتدای عملکرد همزمان با انتصاب مدیرکل ارشاد استان و در سفر به شرق استان به خبرنگاران آن حوزه قول آن را دادند که نمایندگی خانه مطبوعات در شرق استان راه‌اندازی شود و براساس این قول پیگیر این موضوع شدیم تا تعداد خبرنگاران شرق استان از مزایای این خانه بهره‌مند شوند و پس از سالیان سال نماینده خانه را در گنبدکاووس مشخص کردیم تا پیگیر امورات آن‌ها باشد و با کمک شورای شهر و شهرداری گنبدکاووس این دفتر در این شهرستان راه‌اندازی شد.
ماه نخستی که دفتر خانه مطبوعات در شرق استان راه‌اندازی شد دوره خبرنویسی پیشرفته با مدرک معتبر بین‌المللی در طول ۶ هفته در کلاس‌های مختلف برگزار کردیم و این دوره تقریباً هر چند سال یکبار به استان سهمیه داده می‌شود و ۸۰ درصد فعالان رسانه استان از این مدرک محروم بودند ولی ما این توجه را به خبرنگاران شرق استان داشتیم و این دوره را در گنبدکاووس برگزار کردیم.
حدوداً سه ماه بعد روز خبرنگار سال گذشته را با اجماع مسئولان در گنبدکاووس برگزار کردیم و با وجود عدم همراهی برخی از مسئولان با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مراسم روز خبرنگار برگزار شد.
در دو سال که مسئولیت خانه مطبوعات را برعهده داریم در سال نخست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و در سال دوم معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را به مراسم روز خبرنگار آوردیم، این را با اطمینان بیان می‌کنم که این کار‌هایی که در خانه مطبوعات انجام شده در دو سال‌های گذشته بی‌سابقه بوده است.
*
می‌گویید اقدامات شما در خانه مطبوعات بی‌نظیر است به طور مختصر بیان کنید چه اتفاقاتی در این دوره رقم خورده است؟
عرب‌احمدی؛ در حوزه رسانه چون در طول این سال‌ها قدم اساسی برای حل مشکلات خبرنگاران برداشته نشده است در چند سال اخیر مشکلات تأمین اجتماعی برای اصحاب رسانه را پیگیری کردیم و در حوزه بیمه همکاران رسانه‌ای با مشکلات زیادی رو به رو بودیم که این مشکلات کمتر شده است.

تأکید ما به مدیرکل ارشاد اسلامی استان برگزاری دوره آموزشی به صورت ماهانه بود و در این مدت ۱۲ دوره آموزشی برای اصحاب رسانه گلستان برگزار کردیم البته انتظار اصحاب رسانه بیش از این است.
در دو سال کرونا آموزش حوزه رسانه تقریباً تعطیل بود و بعد از آن آموزش را از سر گرفتیم و توانستیم این دوره‌ها را برگزار کنیم.
گپ مشکلاتی که در حوزه رسانه استان وجود دارد در مدت ۱۰ تا ۱۵ ساله حل نشده و هر چه ما در این مدت قدم برداریم بازهم مشکلات باقی می‌ماند.
جشنواره مطبوعات استان از زمان منتظری که مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بود تعطیل شده و سال گذشته با کمک نماینده مجلس از معاون مطبوعاتی حمایت دریافت کردیم و مسئولان استانی نیز پای کار آمدند و توانستیم نخستین دوره جشنواره را برگزار کنیم، شاید نواقصی داشت ولی شرایط بهتر شد و امسال در جشنواره رسانه‌ای استان بیش از ۴۰۰ اثر از خبرنگاران استان ارسال شده بود و داوری جشنواره نیز اذعان داشتند از نظر کمی و کیفی رشد کیفی آثار رسانه قابل مشهود است و در برگه صورت جلسه به آن نیز اشاره کردند.

پیگیری موضوعات معیشتی همکاران از دیگر اقدامات ما است و در هر مناسبت و هر شرایطی که به وجود می‌آید که بتوانیم از دستگاه‌های دولتی کمکی برای خبرنگاران بگیریم مانند توزیع بن‌های گوشت و روغن و اقلام اساسی در چندین مرحله اقدام کردیم.
یکی از موضوعاتی که مورد سؤال اصحاب رسانه است پرداخت تسهیلات بانکی بود، ما تقریباً بیشتر مدیران استان گلستان و مسئولان اقتصادی استان نشست برگزار کردیم و تسهیلات مختلفی را برای همکاران که از خانه مطبوعات درخواست داشتند پرداخت کردیم.

همچنین با حمایت  استاندار گلستان توانستیم ۱۰۳ فقره تسهیلات با کارمزد چهار درصد و بازپرداخت هفت ساله را پرداخت کنیم، در حال حاضر مرحله دوم این تسهیلات نیز آغاز شده و فراخوان آن صادر شده و در اداره تعاون،کار و رفاه اجتماعی شهرستان‌ها اصحاب رسانه می‌توانند ثبت‌نام کنند و پس از مشخص شدن سهمیه از سوی استانداری مرحله دوم پرداخت این تسهیلات انجام می‌شود.

خانه مطبوعات هیچ دخالتی در مشخص کردن این اسامی نداشت و طبق فراخوان تمام متقاضیان رسانه‌ای مراجعه کردند و مدارک آن‌ها در دستگاه‌های مربوطه و بانک بررسی شده و خانه مطبوعات به عنوان متولی اصحاب رسانه پیگیر پرداخت این تسهیلات بود.
نمایشگاه مطبوعات استان گلستان در دولت یازدهم برگزار شده بود و از آن زمان تعطیل شده و ما در پاییز امسال نمایشگاه مطبوعات استان را با حضور همه رسانه‌های فعال استان برگزار خواهیم کرد.
منشور اخلاقی حوزه رسانه برای نخستین بار توسط خانه مطبوعات استان گلستان در حال تهیه است که منشر می‌شود .

*چرا همه خبرنگاران نمی‌توانند عضو خانه مطبوعات شوند و علت حذف برخی از خبرنگاران از سامانه خانه مطبوعات استان چیست؟
عرب‌احمدی؛ خانه مطبوعات مانند دیگر صنوف مثل سازمان نظام مهندسی شرایطی برای عضویت دارد و این شرایط براساس اساسنامه‌ای است که خانه مطبوعات کشور و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تهیه کردند و در کل کشور به رای گذاشتند و ما براساس آن باید عضوگیری از اعضا را انجام دهیم و خدمات‌دهی و هر گونه حمایت و پرداختی به خبرنگاران براساس قانون و براساس مفاد این اساسنامه صورت می‌گیرد.
اینکه برخی از فعالان رسانه‌ای استان شرایط عضویت در خانه مطبوعات استان را ندارند مشکل از خانه مطبوعات استان نیست بلکه باید مسئولان امر در حوزه فرهنگ و ارشاد اسلامی برای رفع مشکلات عضویت اصحاب رسانه مانند بیمه نبودن برخی از خبرنگاران و سوابق کاری آنان تدبیری‌بندیشد، شاید خبرنگاری در گلستان ما کار می‌کند ولی بیمه نمی‌شود و این مشکل خانه مطبوعات نیست و اگر خبرنگار فعال باشید و رسانه به آن خبرنگار تأییدیه ندهد آیا مشکل خانه مطبوعات است، برخی از اعضای خانه به علت ناآشنایی با سامانه خانه مطبوعات استان همواره اعتراض دارند چرا عضو این واحد صنفی نیستند، عضویت در سامانه خانه مطبوعات سه مرحله دارد، در مرحله نخست مدیر مسئول باید تأیید کند مرحله دوم خانه مطبوعات به عنوان صنف تأیید افراد را صادر می‌کند و مرحله سوم اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی است که به عنوان ناظر باید این خبرنگار را به عنوان عضو بپذیرد.
هم اکنون در خانه مطبوعات هیچ فردی در انتظار بررسی و تأییدیه خانه مطبوعات استان قرار ندارد و اینکه برخی اعلام می‌کنند خانه مطبوعات مدت طولانی است آن‌ها را تأیید نکرده است قبل از قضاوت بهتر است سری به سامانه خود بزنند.
بیش از یک سال است که در سامانه خانه مطبوعات هیچ فردی در انتظار تأیید خانه مطبوعات بیش از چند روز نمانده و براساس مصوبه هیئت مدیره تقریباً هفته‌ای یکبار جلسه کمیته عضویت برگزار کردیم و پرونده‌های ارسالی به خانه را بررسی می‌کنیم.
پالایش اعضای خانه مطبوعات یکی از موضوعاتی است که با توجه به اینکه در مراحل مختلف سامانه در اختیار گروه‌های مختلفی بوده و برخی از اعضا از سالیان گذشته در عضویت خانه مطبوعات قرار داشتند که یا رسانه‌های آن‌ها از اعتبار خارج شده و یا خود آن افراد در حوزه رسانه فعالیت نمی‌کنند که نیاز است این پالایش هرچه زودتر انجام دهند.
حذف افراد از سامانه خانه مطبوعات نه در اختیار خانه مطبوعات استان نه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان است و بلکه در اختیار معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و افرادی که در چند هفته گذشته از سامانه حذف شدند رسانه‌های آن‌ها از اعتبار خارج شده است.
چه مشکلاتی در حوزه رسانه با آن رو به رو هستیم؟
عرب احمدی؛ یکی از مشکلات حوزه رسانه نداشتن نظام صنفی است و چون ما نظام صنفی نداریم خبرنگاری را شاید سومین شغل سخت دنیا بدانند ولی از مزایای آن بی‌بهره هستیم، خبرنگاران از هیچ مزیتی برای سختی کار استفاده نمی‌کند و کدام رسانه می‌تواند حق بازنشستگی خبرنگاران را پرداخت کند، باید شرایط شغل را برای خبرنگاران تعریف کنیم.
سالیان سال طرح نظام صنفی رسانه در مجلس باقی مانده و حل نشده است و اگر این مسأله حل شود بار مشکلات رسانه کمتر می‌شود.
استقلال اقتصادی حوزه رسانه یکی از موضوعاتی است که نمایندگان مجلس و دولت باید به فکر آن باشند و از نظر کمی تعداد رسانه افزوده می‌شود ولی هیچ کسی به فکر منابع درآمدی این رسانه‌ها نیست، چرا در گلستان دو روزنامه بیشتر نداریم، کسی توان مالی آن را ندارد و از سویی دیگر حمایت لازم از رسانه‌ها اتفاق نمی‌افتد.
توزیع آگهی دولتی یکی از کار‌هایی که چند سال اخیر با کمک دستگاه نظارتی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ساماندهی شده است که براساس قانون همه آگهی دولتی در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و براساس عدالت و نظم انتشار تقسیم شود و خوشبختانه در چند سال اخیر این کار انجام شده و مشکلات در این حوزه کمتر شده است.
البته این قانون توزیع آگهی نواقصی دارد و رسانه نوظهور و پایگاه‌های خبری تحلیلی و خبرگزاری‌ها از دریافت آگهی محروم هستند و باید از سوی وزارت ارشاد اسلامی این مسأله پیگیری شود.


انتهای خبر/

 

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.