1401-12-21 07:57
614
0
84034
یادداشت/غلامرضا خارکوهی

به یاد سه نخبه فرهنگی گرگان

در ماه‌های اخیر سه شخصیت فرهنگی شهر گرگان روی در نقاب خاک نهادند و خلاء بزرگی در فضای جامعه برجای نهادند.

به گزارش گلستان ما، غلامرضا خارکوهی در یادداشتی نوشت: در ۴-۵ ماه اخیر سه شخصیت فرهنگی شهر گرگان روی در نقاب خاک نهادند و خلاء بزرگی در فضای جامعه برجای نهادند.

هر سه بزرگوار را سالیان زیادی بود که می شناختم. هر سه وزین، با وقار، انقلابی، متواضع و موثر بودند. هر یک در کار و حرفه خود خدمات زیادی به این منطقه عرضه کردند و کارنامه درخشانی از خود به یادگار گذاشتند.

در آبان ماه سال جاری_ ۱۴۰۱ش_ شاهد رحلت معلم مبارز و فرهیخته آقای عبدالغفار (هوشنگ) غفاری بودیم که از سال ۵۸ او را می شناختم.

او متولد ۳۱ تیر سال ۱۳۲۲ و از اهالی خوب محله سرپیر شهر گرگان بود.معلمی متعهد بود و مبارزات زیادی علیه رژیم پهلوی داشت. حتی در آبان سال ۵۷ توسط شهربانی بازداشت و زندانی شد. بعد از پیروزی انقلاب او به عنوان اولین رییس آموزش و پرورش شهرستان گرگان مشغول خدمت صادقانه به جامعه فرهنگی شد.

او پس از سال ها خدمت معلمی و مبارزات پیگیر علیه رژیم پهلوی به این سمت رسید. او چندی قبل بخشی از خاطراتش را مکتوب کرده و به بنده داد که در کتاب قیام پاییزی و نشریه انقلاب منتشر کردم. یکبار هم با معرفی بنده در صدا وسیمای مرکز گلستان حضور یافت و خاطراتش را از روزهای انقلاب و مبارزه برای مردم بیان کرد. او یک معلم نمونه، با اخلاق، بسیار مهربان و دوستداشتنی بود.

متاسفانه در ماه‌های آخر عمر از شدت بیماری رنج می‌برد و در ۵ آبان امسال تاب ماندن نیاورد و روحش آسمانی شد.

روز ۲۷ بهمن سال جاری آقای حجت الله نوروزی ناشر برتر استان گلستان بر اثر سکته قلبی در محل چاپخانه اش به رحمت خدا رفت. او در سال ۱۳۳۸ در محله سرچشمه گرگان متولد شد. کارمند بیمارستان طالقانی گرگان بود و در سال ۱۳۸۵ بازنشسته شد. از سال ۷۹ مجوز نشر کتاب گرفت و تاکنون حدود هزار عنوان کتاب منتشر کرده است. او فعالترین ناشر گلستان، و دارنده تقدیرنامه های مختلف بود. او ناشر برگزیده، کارآفرین برتر و مدیر نمونه کشوری و دارای سیمرغ طلایی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. او ابتدا انتشارات عشق دانش را تاسیس کرد و سپس به انتشارات نوروزی تغییر داد.

در اوایل کار او یکی_ دو سال مستاجر دفتر بنده در پاساژ شیرنگی گرگان بود و حتی تعدادی از کتاب های بنده را نیز ایشان منتشر کرد. مردی بسیار فعال در عرصه چاپ و نشر بود. بطوری که تلاش های گسترده او موجب ارتقای جایگاه فرهنگی گرگان و استان گلستان در سطح کشور در حوزه چاپ و نشر کتاب شد.

 

روز ۱۳ اسفند امسال خبر تاسفبار دیگری دست بدست شد، خبر فقدان حاج حسینعلی کاویان مداح معروف اهل بیت در گرگان. او متولد سال ۱۳۱۰ش در روستای ولیک آباد گرگان بود. او سالیان سال در هیات مکتب حسین و مصلای گرگان و سایر مساجد و هیات های شهر و روستا با نوحه ها و اشعار زیبای خود به مدح و ثنای ائمه اطهار(ع) و شهدا پرداخت. در محرم سال ۵۷ نوحه های انقلابیش همراه با حاج صادق میرحیدری و حاج آقا پناهیان بسیار تاثیرگزار بود.

در دوران پس انقلاب خصوصا دوران دفاع مقدس مداحی های او برای نمازگزاران جمعه گرگان و رزمندگان اعزامی به جبهه ها موجب تقویت روحیه مردم می شد. بنده چندی قبل توفیق زیارتش را در منزلش داشتم، دیدم یک چمدان نوحه دستنوشته دارد که یک گنجینه بزرگ مذهبی و فرهنگی محسوب می شود،

خوبست نهادهای مذهبی گرگان نوحه های او را به صورت کتاب منتشر کنند تا مورد استفاده مداحان جوان قرار گیرد و برای او به عنوان صالحات و باقیات باقی بماند. علاوه بر این او در مسابقات قرآنی نیز رتبه های برتری اخذ نمود. به خاطر تلاش های ارزنده او، نهادهای مختلف تقدیرنامه های زیادی به او اهدا کردند.

یاد هر سه بزرگوار و سایر عزیزان خادم و صادق را که در این یادداشت جایشان خالیست گرامی می داریم و برای‌ همه آنها آمرزش و رحمت واسعه الهی مسئلت می کنیم.

البته اخیراً شنیدم که حاج محمد نوروزی یکی از انقلابیون مبارز و قدیمی گنبدکاووس هم چند روز پیش دار فانی را وداع گفته است. او در اسفند سال ۵۸ به نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی انتخاب شد. او انسان خیّر و شجاع و خوش اخلاقی بود.

سال ها به مردم محروم منطقه گنبد خدمت نمود. چند سال قبل بخشی از خاطرات مبارزاتش را از دهه چهل و پنجاه به بنده داد که در کتاب استان گلستان در انقلاب اسلامی منتشر کردم. تابستان امسال- ۱۴۰۱ش- نیز یکی از کتابهایم را برایش فرستادم. درود خدا بر همه آنان باد.

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.