1402-07-15 15:01
682
0
86795
باهمت دولت سیزدهم محرومیت رنگ می‌بازد؛

نگاه ویژه دولت به گلستان در اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه گفت: دولت سیزدهم نگاه ویژه‌ای به گلستان به‌عنوان یک استان کم‌برخوردار دارد تا عقب‌ماندگی مزمن آن برطرف شود.

 به گزارش گلستان ما؛ داود منظور، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه، در نخستین سفر استانی خود روز پنجشنبه 13 مهرماه 1402 وارد استان گلستان شد.

 معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور در بدو ورود به استان گلستان با همراهی زنگانه استاندار گلستان و نورانی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گلستان با آیت‌الله سید کاظم نورمفیدی نماینده ولی‌فقیه در این استان دیدار کرد.

 آیت‌الله نورمفیدی در این دیدار با قدردانی از تلاش‌های سازمان برنامه‌وبودجه کشور در سال‌های اخیر گفت: خوشبختانه در استان گلستان، این سازمان، تعامل و ارتباط خوبی با سایر دستگاه‌ها داشتند و تلاش آنان قابل‌ستایش است.

دولت سیزدهم متعهد به بهره‌برداری از سد نرماب است

 معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه با اشاره به عزم جدی دولت برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام به‌ویژه در حوزه تأمین آب در گلستان گفت: دولت سیزدهم متعهد به بهره‌برداری از سد نرماب است.

 منظور شامگاه در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در استان گلستان اظهار کرد: دولت سیزدهم نگاه ویژه‌ای به استان گلستان به‌عنوان یک استان کم‌برخوردار دارد و تلاش می‌کند با اجرای طرح‌های متعدد عمرانی و اقتصادی عقب‌ماندگی مزمن این استان برطرف شود.

 معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه افزود: تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام و بر زمین‌مانده به‌ویژه در حوزه آب به‌عنوان یکی از راهبردها و اولویت‌های اصلی دولت سیزدهم در استان گلستان محسوب می‌شود.

 وی ادامه داد: در ادوار گذشته تلاش‌های متعددی برای ایجاد سازه‌های آبی و سد انجام شده که یکی از این موارد سد نرماب چهل چای مینودشت است و دولت سیزدهم متعهد به تکمیل و بهره‌برداری از این سد است.

 منظور گفت: بهره‌برداری از پتانسیل آب‌های سطحی یکی از راهبردهای عملیاتی و اجرایی دولت سیزدهم محسوب می‌شود که در این زمینه اعتبارات مکفی پیش‌بینی‌شده است.

 وی عنوان کرد: برخورد با چاه‌های غیرمجاز و عمیق موضوعی نیست که توسط دستگاه‌های متولی مورد اغماض قرار بگیرد، هرگونه تساهل در این بخش موجب نشست زمین و رخدادهای پرخطر خواهد شد.

 معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه با حضور بر مزار شهید گمنام در سایت اداری و انجام غبارروبی، گل‌افشانی و ذکر فاتحه به مقام شامخ این شهید گمنام، ادای احترام کردند.

لایروبی خلیج گرگان تا دو ماه آینده به‌بهره‌برداری می‌رسد

 منظور همچنین از خلیج گرگان و آخرین روند لایروبی این طرح بازدید کرد و حاشیه بازدید از آخرین وضعیت اجرای طرح احیای خلیج گرگان گفت: باتوجه‌به اهمیت این خلیج، اقدامات مؤثری برای احیای آن انجام شده است.

منظور ادامه داد: یکی از اقدامات، لایروبی است که تا دو ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: ردیف اعتباری ویژه‌ای برای احیای خلیج گرگان در نظر گرفته شده که تزریق خواهد شد.

معاون رئیس‌جمهور گفت: در کنار لایروبی، سایر اقدامات زیست‌محیطی نیز باید پیگیری شود.

معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه گلستان نیز حضور یافت و در این جلسه گفت: تاکنون هزار و ۱۲۰ میلیارد ریال برای تسویه مطالبات گندم‌کاران پرداخت شد و دولت مشکلی برای تأمین و پرداخت مابقی طلب آنان ندارد.

 معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه‌وبودجه گفت: تاکنون افزون بر ۱۰ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده که با تأمین منابع موردنیاز مطالبات آنان تا پایان مهرماه به طور کامل و قطعی تسویه می‌شود.

 وی بیان کرد: می‌توانستیم گندم خارجی را با قیمت کمتر وارد کنیم؛ اما باهدف ترغیب کشاورزان و تشویق به کشت این محصول، قیمت خرید تضمینی را بیشتر کردیم و امید است نتیجه این حمایت‌ها در درازمدت علاوه بر رضایت بهره‌برداران، تأمین کامل نیاز داخل باشد.

 منظور افزود: وظیفه داریم همه توان و امکانات خود را برای خدمت به کار بگیریم و بپذیریم که امکانات فعلی در حد نیازهای روبه‌افزایش کشور نیست.

 وی بیان کرد: یکی از کمبودهای مهم گلستان، کم‌آبی به‌خصوص در بخش خانگی و آشامیدنی است که تأمین منابع آبی پایدار این استان در صدر توجهات دولت قرار دارد.
منظور گفت: بهره‌برداری از سد نرماب و اجرای طرح‌های آب‌شیرین‌کن از جمله تدابیر دولت برای حل این مشکل است.

 معاون رئیس‌جمهور افزود: علاوه بر همه این تلاش‌ها، صرفه‌جویی و بهره‌برداری بهینه از منابع موجود هم باید موردتوجه ساکنان گلستان قرار بگیرد.

 وی تأکید کرد: در این راستا باید روش‌های آبیاری قطره‌ای و مشابه کنار برود و باتوجه‌به محدودیت آب به سراغ طرح‌های آبیاری سازگار با شرایط منطقه رفت.

 رئیس سازمان برنامه‌وبودجه اظهار کرد: عقب‌ماندگی گلستان در همه بخش‌ها از جمله آب و فاضلاب باید جبران شود و طرح‌های نیمه تمامی مانند تصفیه‌خانه فاضلاب شهری هر چه سریع‌تر تکمیل شود.

 افتتاح نیروگاه ۱۶ مگاواتی در سیمین شهر گلستان

 افتتاح نیروگاه ۱۶ مگاواتی در سیمین شهر گلستان یکی دیگر از برنامه‌های رئیس سازمان برنامه‌وبودجه در گلستان بود.

 پروژه نیروگاه ۱۶ مگاواتی سیمین شهر با ۵ هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به بهره‌برداری رسید.
این نیروگاه به سه فیدر وصل است که باتوجه‌به پیک مصرف در تابستان این نیروگاه ۱۴ درصد برق مصرفی شهرستان بندر ترکمن را تأمین می‌کند .
با افتتاح این پروژه در استان گلستان، ۴۰ نفر به‌صورت مستقیم مشغول به کار شدند. ۹۷ درصد پروژه‌های هفته دولت در بندر ترکمن با مشارکت بخش خصوصی تأمین شده است.

 بازدید از سدنرماب از دیگر برنامه‌های منظور در گلستان بود، منظور در حاشیه بازدید از سد نرماب مینودشت به خبرنگاران اظهار کرد: تکمیل این سد مهم افزون بر ۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که دولت تلاش می‌کند با تلفیق منابع مختلف آن را تأمین کرده و این پروژه را به بهره‌برداری برساند.

وی افزود: با ترکیب و تلفیق منابع از جمله ماده ۵۶، مشارکت بانک‌ها، فروش اوراق، بودجه عمومی و منابع مرتبط با مولدسازی می‌توان به تکمیل و بهره‌برداری از سد نرماب چهل چای مینودشت کمک کرد.

منظور اضافه کرد: همه باید تلاش کنیم این پروژه مهم و حیاتی مرحله‌به‌مرحله تکمیل، آبگیری و آب آن برای مصارف پیش‌بینی‌شده با اولویت آب آشامیدنی به شهرها و روستاهای هدف انتقال یابد.

رئیس سازمان برنامه‌وبودجه همچنین تصریح کرد: برای تأمین منابع موردنیاز جابه‌جایی روستاهای باقی‌مانده در مخزن سد و استملاک اراضی زراعی اهالی آن که رقم سنگینی است باید تلاش شود.

کم آبی گلستان در دستور کار دولت سیزدهم

منظور افزود: در نشستی که به‌زودی با وزیر نیرو و استاندار گلستان خواهیم داشت، یک برنامه زمانی مشخص برای تکمیل سد نرماب مینودشت و منابع موردنیاز تدوین خواهد شد.

 وی با بیان اینکه مشکل کم‌آبی گلستان با تکمیل سد نرماب و سایر منابع آبی برطرف خواهد شد، اضافه کرد: با تأمین آب پایدار نگرانی اهالی این استان در بحث کمبود آب آشامیدنی و معضل فرونشست زمین به سبب برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی برطرف می‌شود.

منظور همچنین اولویت نخست مسئولان در بحث سد نرماب را جابه‌جایی سه روستای باقیمانده در مخزن این سد و تملک اراضی کشاورزی اهالی این روستاها برشمرد.

 انتهای خبر/

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.