1393-09-24 08:01
2330
1
7264
یادداشتی به قلم پیمان کلاگر؛

توسعه روستایی از حرف تا عمل / آیا توسعه روستایی برای شما فقط در حد شعار است؟

برنامه‌های توسعه روستایی، جزئی از برنامه‌های توسعه هر کشور محسوب می‌شوند که برای دگرگون‌ سازی ساخت اجتماعی- اقتصادی جامعه روستایی بکار می‌روند.

به گزارش گلستان ما ، پیمان کلاگر کارشناس ارشد توسعه روستایی  طی یادداشتی درخصوص توسعه روستایی و غفلت‌های آن اینطور نوشته است: نقش و جایگاه روستاها در فرآیند توسعه اقتصادی – اجتماعی و سیاسی در مقیاس محلی، منطقه‌ای، ملی و بین المللی و پیامدهای توسعه نیافتگی مناطق روستایی چون فقر،‌ نابرابری فزاینده، رشد سریع بیکاری، مهاجرت و غیره موجب توجه به توسعه روستایی و حتی تقدم آن بر توسعه شهری گردیده است.

برنامه‌های توسعه روستایی، جزئی از برنامه‌های توسعه هر کشور محسوب می‌شوند که برای دگرگون‌سازی ساخت اجتماعی-اقتصادی جامعه روستایی بکار می‌روند.

از سوی دیگر توسعه روستایی را می‌توان عاملی در بهبود شرایط زندگی افراد متعلق به قشر کم‌درآمد ساکن روستا و خودکفاسازی آنان در روند توسعه کلان کشور دانست.

توسعه روستایی به نوین‌سازی جامعه روستایی می‌پردازد و آن را از یک انزوای سنتی به جامعه‌ای مدرن تغییر خواهد داد که با اقتصاد ملی عجین شده است بنابراین هدفهای توسعه روستایی در محدوده یک بخش خلاصه نمی‌شود، بلکه مواردی چون بهبود و بهره‌وری، افزایش اشتغال، تامین حداقل غذا، مسکن و آموزش و بهداشت را در بر می‌گیرد .

لذا برنامه‌های توسعه روستایی باید به مواردی همچون: ایجاد اشتغال در بخش‌های غیرکشاورزی، توسعه اجتماعی و شهرسازی روستا، کاهش مهاجرت به شهرها، افزایش سطح رفاه، تاکید بر جذب و توسعه فناوری‌های جدید و آموزش و تربیت نیروی انسانی ماهر توجه داشته باشد.

در حال حاضر 28 درصد از جمعیت کشور که حدود 21 میلیون نفرند در مناطق روستایی سکونت دارند که تمام برنامه‌هایی که در 35 سال اخیر در این مناطق اجرایی شده، نتوانسته باعث اشتغال پایدار در روستاها شود.

با وجود اجرای طرح‌های توسعه‌ای در روستاهای کشور(بدلیل عدم تخصص تصمیم‌گیران در امور روستا)، همچنان هزینه‌های روستائیان از درآمد آنان بیشتر است و این مساله موجب حاشیه نشینی و افزایش مهاجرت روستا‌نشینان به شهرها شده است. توسعه روستاها باید بر اساس یک درآمد پایدار باشد و اگر این درآمد پایدار در روستاها محقق شود بسیاری از مشکلات روستاها حل می‌شود.

همیشه نیز در همایش‌ها و سخنرانی‌های مختلف صحبت‌ها و بحثهای قشنگ و دلنشینی راجع به روستا و توسعه‌ روستایی و توانمندسازی روستاییان زده می‌شود که متاسفانه هیچکدام از آنها جنبه عملی پیدا نمی‌کنند. البته باید گفت که ابزار این کار هم در دولت ما وجود ندارد.

اگر به ارکان و ارگانهای مسئول در امر روستا و توسعه روستایی در هر استان نگاهی بیندازیم متوجه عملکرد آن استان می‌شویم. به عنوان مثال در استان خودمان (گلستان) از بالاترین ارگان یعنی مدیر امور روستایی در معاونت عمرانی، فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها در اکثر و شاید هم در تمام این ارگانها که مسئول امور روستایی درسه سطح استان، شهرستان و روستا هستند متاسفانه هیچ متخصص و کارشناس امور روستایی که در این رشته تحصیل کرده باشد وجود ندارد و بیشتر این پست‌ها در اختیار کارشناسان عمران در استانداری و فرمانداری می‌باشد و در بخشداری‌ها هم که وضعیت بدتر و افراد با مدارک تحصیلی غیرمرتبط مشغول کارند.

همچنین این وضعیت را متاسفانه در بعضی از ادارات کل استان هم که با بخش روستا در ارتباطند و قسمت‌های امور روستایی و آموزش روستایی را دارند هم شاهدیم.

حال من این سوال را از استاندار محترم و مدیران کل ادارات دارم که تمام صحبتهای شما متین ولی تا کی بحث توسعه روستایی فقط باید در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های شما باشد؟ آیا توسعه روستایی برای شما فقط در حد شعار است؟ آیا اصلاً ابزار لازم را دارین؟ آیا ...

پیمان کلاگر - کارشناس ارشد توسعه روستایی

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

farhad

کو گوش شنوا!!؟؟؟فقط رابطه تو تصمیم گیریها نقش داره

0
0
پاسخ
1393-09-24 14:25

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.