1393-09-21 21:20
1996
1
7157

نگاه جامعه شناختی به مسئله خشونت و قتل

از نظر جامعه شناسی انحرافات ؛ قتل یک مسئله اجتماعی تلقی می شود زیرا بر اساس ارزش ها و هنجارهای حاکم بر جامعه به عنوان وضعیتی نامطلوب و مضر شناخته می شود که جان و امنیت افراد جامعه را به خطر و تهدید می کند .

به گزارش گلستان ما ، برای تبیین علمی یک مسئله اجتماعی از جمله قتل که ناشی از خشونت است باید از زوایای گوناگون به آن پدیده نگریست، در بررسی پدیده خشونت ( که آنرا عکس العملی غیر منطقی و غیر عقلانی فرد در مقابل کسی یا شرایطی که به از دست رفتن کنترل فرد منجر می شود و محاسبه گری او را ازبین می برد و فرد از لحاظ عاطفی دست به رفتارهای پرخاشگرانه می زند، لازم است متخصصان از حوزه های مختلف مذهب، جامعه شناسی، روانشناسی، حقوق و....گردهم آیند و ریشه های گوناگون آن را بررسی کنند و راهکارهای پیشگیرانه و درمانی اتخاذ نمایند.

داشتن یک زندگی عاطفی سالم چه در رابطه با خود و چه در کنش با جامعه مستلزم انجام سطح بهینه ای از جامعه پذیری در فرد است، این جامعه پذیری ریشه در عوامل متعدد و درهم تنیده زیستی، روانی، اجتماعی، فرهنگی و .....دارد.

جامعه شناسی به نام سوروکین معتقد است که انسان دارای دو بعد نفرت وعشق است که هر دو این ابعاد در درون او وجود دارد اگر فرد در شرایط مناسب اجتماعی قرار داشته، اجتماعی و جامعه پذیر شده باشد در حالت عادی در روابط اجتماعی با دیگران با عشق عمل می کند اما اگر فرد از جامعه پذیری مناسبی برخوردار نباشد در روابط خود از نفرت استفاده می کند.

بسیاری از جامعه شناسان بر این باورند که تعامل با سازمان ها و نهادهای مدنی از عوامل کاهش خشونت در جامعه است، به قول امیل دورکیم عضویت در گروه یکی ازعوامل کمرنگ شدن خودخواهی فردی و تقویت منافع جمعی است.

ارتباط با محله، عضویت در گروههای اجتماعی و انجمن ها اعم از انجمن های فرهنگی، اجتماعی، ورزشی، هنری و... در جامعه و همچنین اعتماد به جامعه باعث کاهش بروز خشونت در جامعه می گردد.

چرا که هر جا که میزان ارتباط مردم با یگدیگر افزایش یافته حسن خلق و سعه صدر هم بیشتر شده و شهروندانی مسئولیت شناس نیز پدید آمده اند، اما در هر حال حاضر خشونت تنها کنش معقول آدمیانی است که در برقراری یک ارتباط سالم محروم یا ناتوان نگاه داشته شده اند.

حمیدرضا آقاملایی ( جامعه شناس و مدرس دانشگاه )

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

ناظر

باز اتفاقی افتاد و این آغا اظهارنظرکرد.

0
0
پاسخ
1393-09-25 11:09

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.