1393-09-07 07:35
2029
0
6393
یادداشتی برای درس آموزی از تاریخ (1) ؛

خاطرات مستر همفر ، سند گذشته - راهنمای آینده

همفر هدف اساسی ماموریت های خود در جهان اسلام را درهم شکستن وحدت بین مسلمان ها اعلام می کند و می گوید : برنامه دراز مدت انگلستان در مستعمرات ، گسترش سراسری تفرقه ، جهل و فقر و بیماری بود .

 

به گزارش گلستان ما ؛ بررسی و ریشه شناسی بسیاری از تحولات و حوادثی که در شرایط کنونی در جهان اسلام در حال وقوع است محتاج بررسی سیاست های تاریخی قدرت های بزرگ در قبال مسلمانان است .

در پاره ای از موارد زمانی که تحلیل گران بر اساس مدارک و مستندات غیر قابل انکار ریشه بسیاری از مشکلات دنیای اسلام را در توطئه ها و فتنه انگیزی های دشمنان اسلام می دانند ، برخی از به ظاهر روشنفکران با شماتت این نوع نگاه ، این دیدگاه را تئوری " توهم توطئه " قلمداد می کنند . این افراد اعتقاد دارند که آنچه که ما از غرب و خصومت آن در ذهنیت مان داریم ساخته و پرداخته متغییرهایی است که وجود خارجی ندارد .

این یادداشت کوتاه در صدد پاسخ دادن به این دیدگاه نیست اما برای اینکه برخی از ابعاد خصومت و دشمنی غرب با دنیای اسلام روشن گردد در سلسله یادداشت هایی به بررسی رگه هایی از کتاب خاطرات مستر همفر پرداخته می شود .

مستر همفر جاسوس وزارت مستعمرات بریتانیای کبیر در قرن هجدهم بود . در مقطع زمانی ماموریت های وی در جهان اسلام ، امپراطوری عثمانی به عنوان بزرگترین امپراطوری اسلامی روند ضعف و زوال خود را آغاز کرده بود .

مستر همفر در مقدمه کتاب خاطرات خود می گوید که در مقطع شروع ماموریتش خیال انگلستان از بابت هندوستان و چین ( به عنوان مناطق تحت مستعمره این کشور در آن مقطع ) راحت بود .

وی به صراحت می گوید : در این دو کشور کشمکش های قومی و نژادی و اختلافات دینی و فرهنگی موجود بین مردم در حدی بود که امکان وحدت و همسویی مردم علیه انگلستان را فراهم نمی کرد .

وی تاکید می کند : بعید بنظر می رسید که مردم چین و هندوستان با آن همه اختلاف بنیادی که با هم داشتند به فکر استقلال و آزادی خود باشند .

همچنین همفر در مقدمه خاطراتش به این موضوع اذعان می کند : برنامه دراز مدت انگلستان در مستعمرات ، گسترش سراسری تفرقه ، جهل و فقر و بیماری بود . وی هدف اساسی ماموریت های خود در جهان اسلام را درهم شکستن وحدت بین مسلمان ها اعلام کرده است .

این جاسوس وزارت مستعمرات انگلیس در کتاب خاطراتش می گوید: در زمانی که برای اولین ماموریت خود در جهان اسلام عازم قسطنطنیه (استانبول) بود وزارت مستعمرات بریتانیا دو وظیفه مهم را برای وی بصورت رسمی تعیین کرد :

1- یافتن نقاط ضعف مسلمانان که ما را در نفوذ بین آنها و ایجاد تفرقه و اختلاف در بین گروه های مختلف یاری کند .

2- پس از شناخت نقاط ضعف اقدام به ایجاد تفرقه و اختلاف بین مسلمانان ضروری است .

بر اساس این هدف ، مستر همفر در قالب چند ماموریت در بلاد اسلامی حضور پیدا کرده و با محمد ابن عبدالوهاب موسسه فرقه وهابیت آشنا می شود .

در یاددشت های بعدی از روند فعالیت های همفر و جزئیاتی از ارتباطاتش با محمد ابن عبدالوهاب سخن به میان خواهد آمد . / ترکمن سسی

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.