1393-09-05 20:47
2198
5
6334
یاداشت احمد ملاشاهی تحلیل گر مسائل فرهنگی سیاسی :

گرگان را با حماسه اش معرفی کنیم نه با افسانه ها / بی توجهی به 5 آذر از آفات تفکر پان گرگانیسم است

با نگاهی به تاریخ قیام 5 آذر همواره این مسأله به ذهن می رسد که شهری با این چنین قیام علوی در کارنامه تاریخی خود، بعد 36 سال چقدر ازآن قیام خبر دارد ؟

به گزارش گلستان ما به نقل از طوبی گلستان ؛ مسأله این است که آیا نسل امروز گرگان می داند که چرا پدرانشان مقابل بیش از 8 هزار گلوله سینه سپر کردند ؟ چه تعداد می دانند بعد از اسلام و تشکیل حکومت علوی در شمال ، قیام 5 آذر بارزترین قیام علوی درگرگان بوده که بر اساس ارادت خالصانه به ساحت امام رضا علیه السلام علیه رژیم پهلوی شکل گرفته است .

وقتی که رژیم پهلوی حرم امام رضا علیه السلام رابه گلوله بست و زائرین حرم ضامن آهو در خون غلتیدند ، هفتم شهدا در گرگان، خاستگاه علویان ایران، قیامی شعله گرفت .

شعار " قبر امام هشتم گلوله باران شده"  مردم گرگان در 5 آذر در حقیقت شعاری از جنس " یالثارات حسین " در این برهه از زمان بود .

شاید به همین دلیل بود که برای سرکوب قیام 5 آذر ، گروهی از ژاندارمری خراسان که دستشان به خون زوّار حرم آغشته بود به گرگان آمده بودند. در قساوت آنها همین بس که داخل بیمارستان مردم را شهید کردند و یا بانویی را میان در دیوار به گلوله بستند .

19 8451060485 L600

عوامل گمنام ماندن قیام 5 آذر در گرگان:

در این واقعه 14 نفر شهید و بیش از100 نفر مجروح شدند . درباره اینکه چرا این قیام همچون قیام 19 دی قم و 29 بهمن تبریز ورد زبان ها و تقویم ها نیست ، عوامل بسیار مطرح است که از جمله می توان چنین برشمرد:

1- حرکت جریان خزنده ضد مظاهر انقلاب اسلامی که در زیرپوست شهر از همان ابتدای انقلاب در گرگان فعالیت کرده ، همواره سعی دارند گرگان را بجای معرفی با حماسه هایش با افسانه ها و منشورهای ساختگی معرفی کنند . تمام هنر و مشغولیت این طیف ، زنده کردن أسماء  هیرکان ، هورکان ، پارتیا ، ورکانه و ... بر سر در هر مجتمع و ساختمان است و البته سرقت سخنان اندیشمندان مختلف و مصادره آنها برای کورش و داریوش است .

متأسفانه این طیف وقتی در مسئولیت ها قرار گرفته ، عملا سعی در کمرنگ کردن افتخارات انقلابی مردم گرگان کرده اند. تلاش برای مطرح نشدن قیام 5 آذر به عنوان روز ملی گرگان و تأکید کردن به بیستم شهریور ماه  موهوم از همین منظر قابل تفسیر است.

اینکه موضوع 5 آذر ملی نشده یعنی بزرگان استان جایی که باید یکی می شدند ، نشدند

2- کوتاهی بزرگان از دیگر عوامل گمنامی قیام 5 آذر بوده است . رقابت ، طبیعی است ، اما لازم است در برخی از حوزه ها رفاقت ، جایگزین رقابت شود . حوزه فرهنگ و مسایل فرهنگی خط و ربط و این و آن نمی شناسد . وقتی علم 5 آذر بلند می شود باید بدون حسابگری و برای پاسداشت خون شهدا هم که شده همه به صف شوند . اینکه موضوع 5 آذر ملی نشده یعنی بزرگان استان جایی که باید یکی می شدند ، نشدند.

 بی توجهی به موضوع 5 آذر از آفات تفکر پان گرگانیسم است 

3- مختص کردن قیام 5 آذر به مردم گرگان ، اسناد ، گواه بر این دارد که در قیام 30 هزار نفره 5 آذر گرگان انقلابیون زیادی از شهرهای مختلف استان شرکت داشتند . برای معرفی این قیام باید از توان تمام بزرگان ، هنرمندان و نیروهای فرهنگی استان بهره جست . البته بی توجهی به این موضوع از آفات تفکر پان گرگانیسم است .

4- ضعف نگرش فرهنگی مدیران فرهنگی استان ، جای تأمل است که توجه به ساخت و بازسازی یک پل ، دیوار و حتی یک گورستان دغدغه میراث فرهنگی می شود ولی یک قیام مردم باانگیزه های معنوی و حوادث شجاعانه در ذهن این آقایان عنوان میراث فرهنگی به خود نمی گیرد از این رو درعمل از دایره فعالیت فرهنگی شان خارج می شود .

یا فرهنگ و ارشاد استان ، چه امروز چه دیروز ، خود را متعهد به حمایت و نمایش هر تئاتری از هر انقلاب و فرهنگی می داند. ولی وقتی کارنامه فرهنگی این اداره در خصوص قیام 5 آذر بازنگری می شود ، تهی تر ازهیچ است . کارنامه سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری با بودجه میلیاردی و سازمان تبلیغات و بنیاد شهید ، همه و همه قابل بررسی و تحلیل است .

و از همه بالاتر شورای فرهنگ عمومی استان اگر برای معرفی و انتقال آرمان های قیام 5 آذر برنامه ای کاربردی و اثربخش ارائه نکند ، پس چه فایده ای به حال این مردم دارد.

قیام 5 آذر باید تبدیل به یک دغدغه فرهنگی  شود

5- دغدغه عموم مردم نشدن 5 آذر ، سوال این است حالا چرا خود مردم تلاشی برای 5 آذر نکردند . مسلما وقتی یک ارزش ، یک واقعه بزرگ فرهنگ سازی نشود دیگر به دغدغه و مطالبه عمومی بدل نمی شود . در این صورت از میان صدها قلم و نویسنده مدعی ، تنها یک نفر مثل آقای خارکوهی پیدا می شود که ادای دین و تکلیف می کند .

اگر هنر به پای حماسه 5 آذر ریخته شود دیگر نیاز نیست برای سربلندی گرگان به افسانه ها و موهومات چنگ زد

برای معرفی قیام 5 آذر ابتدا باید ضرورت این شناخت به یک دغدغه و مطالبه عمومی بدل شود . این موضوع باید جزء برنامه های هر که کار فرهنگی در استان انجام می دهد قرار گیرد . برای جبران عقب ماندگی معرفی قیام 5 آذر هنرمندان نقش کلیدی دارند .

بجای به صدا در آوردن زنگ مدارس ، کافیست سرود حماسی قیام علویون 5 آذر تصنیف شود . تولید چنین اثری برای ورود به نسل جوان بسیار ضروریست. نمایش هنری دادگاه و اعترافات عوامل قتل عام مردم گرگان در 5 آذر و شهادت شاهدان تم هنری و نمایشی بسیار جذابی برای انواع قسم هنر است .

اگر هنر به پای این حماسه ریخته شود دیگر نیاز نیست برای سربلندی گرگان به افسانه ها و موهومات چنگ زد ، همین حماسه نسل ما را بس است .

 

احمد ملاشاهی - کارشناس رسانه و تحلیل گر مسائل فرهنگی سیاسی

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

احمدی

منطقی و قابل تعمق و جالب بود . واقعا این شهدا چقدر مظلوم اند .یک لحظه از خودم بدم امد از این همه غفلت .

0
0
پاسخ
1393-09-06 05:36
5 آذری

از برادر انقلابی احمد ملاشاهی بخاطر دعدعه اصیل و آرمانی اش تشکر می کنم..بنده از جوانان حاضر وفعال آن روز سرخ وبزرگ بودم. از همان سال 57 همیشه فکر می کردم چرا این واقعه مهم اینقدر کم اهمیت بنظر آمده!!!در سرتاسر تاریخ گرگان حادثه ای به این عظمت کمتر بچشم می خورد پس چرا این همه غفلت!!آن روز دود بود وخون وآتش... همه آمده بودند...از همه جای گرگان ودشت...تمام شهر رو به گلوله بسته بودند..ولی ملت یکپارچه بودندوعلیه رژیم شاه شعار می دادند..صذا وسیمای گلستان وسایت های فعال می توانند فراخوان بزنند واز فعالان آن روز گزارش تهیه کنند.کتاب چاپ کنند.وکارهای فرهنگی بکنند..یادشهدای آنروز صلوات..

0
0
پاسخ
1393-09-06 08:47
ava

اجازه بفرمایید در مورد موضوعات گرگان خود مردم گرگان تصمیم بگیرند نه شما

0
0
پاسخ
1393-09-06 20:15
حکمتی

هرکه به شهدا احساس تعلق دارد وظیفه دارد .امام می فرمود مراقب باشید انقلاب دست نااهلان نیفتد این نوع قضاوت شما از جنس همان نااهلان است .در متن که امده بود تفکر پان گرگانیسم چه بلایی سر فرهنگ گرگان و قیام 5 آذر درآورده برادر

0
0
پاسخ
1393-09-08 06:49
محمدی

خواهشم از اقای ملاشاهی که دستی توانا در مستندسازی و کارگردانی در این حوزهها دارد این است که به این عرصه ورود کند و برای 5 اذر مستندی بسازد چون در این زمینه بسیار کم ساخته شده واقعا این شهدا مظلومند و باید پیام این شهدا را به نسل جوان رساند .

0
0
پاسخ
1393-09-08 07:07

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.