1397-12-18 13:57
1810
0
61769
یادداشت؛

ما و گنج جنگ

جنگ برای ما به معنی واقعی گنج بود!! موضوعات بسیاری در رابطه با دفاع مقدس وجود دارد که می تواند گره گشای تحدید و تهدیدهای تاریخی ما باشد. باید به خود بیابیم فرصت ها را دریابیم که اگر دریافتیم به معنی واقعی "در" یافتیم.

به گزارش گلستان ما، حسین پایین محلی در یادداشتی نوشت: چندی پیش یکی از رزمندگان دفاع مقدس که القصه از همشهریان بنده بود از حقیر خواست که درباره یکی از همرزمان شهید او که مفقودالاثراست شهید تازیکی بنویسم. مدتی نگذشته بود که یکی دیگر از ایثارگران و جانبازان دفاع مقدس پدر حقیر را دید و از پدر حقیر خواست تا بنده در باب دفاع مقدس قلمی بزنم. حقیر دیدم و شنیدم اما هنوز در غفلت بودم تا این که تصمیم گرفتم و جیزه ای ولو اندک در باب دفاع مقدس و آن انسان آسمانی بنویسم.

سالها پیش حدود سال 80 که کتابخانه پایگاه بسیج محل را راه انداختیم در جلسه ای نوشتن زندگی نامه شهدای جلین مطرح شد. آن زمان سنمان کم بود و هنوز با روش پژوهش چندان آشنا نبودیم الان هم چندان موانست نداریم با وجود این قدم هایی برداشتیم و نهایتا در کتاب سرداران شهید استان گلستان ویژه سردار رشید استان همشهری جلینی مان شهید سرافراز علی اکبر عرب قدم های کودکانه ای برداشتیم و الحمداله آن کتاب با همکاری سایر بزرگواران در آن برهه چاپ شد، اما جنگ گنجی است بی پایان.

1

این گنج یک گنج تاریخی، فرهنگی، ایدئولوژیکی، انسانی و خلاصه تمدنی است؛ اگر چه در حوزه نظامی، امنیتی، اطلاعاتی، سخت افزاری هم بسیارارزشمند است و به دلیل چنین ارزشی باید مدام به آن رجوع کرد و از ذخائرالهی آن خوان وجودمان را سیراب کنیم.

اینکه امام راحل (ره)فرمودند ما در جنگ انقلابمان را صادر کردیم نشان از عظمت جنگ دارد. به تعبیر مقام معظم رهبری "جنگ برای ما یک گنج بود". این یعنی این که ما در مواجه با برخی مشکلات، آسیب ها، تنش ها، چالش ها و نهایتا بحران ها می توانیم با نگاه به 8 سال دفاع مقدس پلی بسازیم و به ساحل نجات برسیم.

8 سال دفاع مقدس که بعد از انقلاب اسلامی رخ داد جنگ بین دو همسایه نبود. بلکه به اذعان دوست و دشمن جنگ ایران با کل اعراب مرتجع حلقه به گوش سعودی، رژیم غاصب صهیونیستی، نظام غرب به رهبری امپریالیسم جهانی امریکا، و ایادی آنها در ربع مسکون بود.

به نحوی که ما از ده ها کشور اسیر داشتیم و ادوات نظامی به دست آمده از بعثی ها بیانگر این نکته بود که از ده ها کشور ادوات لجستیک سنگین و سبک اعم از دارو و غذا تا سلاح های کشتار جمعی به دست آمد. انقلاب ما به واسطه مردمی بودن و الهی بودن و در زیر پرچم ولایت فقیه و مدیریت بی بدیل امام(ره) توانست از جنگ ترور و 8سال دفاع مقدس عبور کند.

1

تفکر جهادی و ایثار گری نه تنها توانست ما را در برابر بعثی ها سربلند کند بلکه در حوزه داخلی ما را آبدیده کرد و الگوی جهانیان ساخت که تفکر مقاومت و این "ما می توانیم" شعار نیست.

غربی ها صندوقچه ای از اسطوره های یونانی دارند که صده هاست حتی با وجود تاریخ مدرن از آن استفاده می کنند و حتی به علمی سازی آن می پردازند. غرب در این زمینه ها نسبت به هویت تاریخی خویش بسیار متعصب است و حتی به تاریخ سازی می پردازد. نمونه آن پژوهش هایی مهم و طویل تاریخی و مستند سازی و سینمای هالیوود است که گذشته از توجه به عصر اسطوره ها و فیلم سازی، به جنگ هایی صلیبی نیز با تاویل و تفسیر خود توجه می کنند بگذریم از اینکه جنگ های جهانی اول و دوم و جنگ سرد و مبارزه با تروریسم (بخوانید اسلام ستیزی) کار هر روزه آنهاست.

اما ما چه رسالتی در قبال دفاع مقدس داریم؟ هرکس در هر حوزه ای می تواند یک ماهی معرفت و یک در ویک مروارید از دریای بیکران حقیقت دفاع مقدس صید کند! و این بستگی به میزان نگرش و بینش و زاویه دید و ضرورت های تاریخی و افق کنسرت تاریخی ما با انقلاب و آینده دارد.

1

به عنوان مثال شعر مقاومت، سینمایی دفاع مقدس، موسیقی ارزشی، هنر انقلابی چه در قالب داستان کوتاه و رمان چه در قالب گرافیک، انیمیشن، نقاشی وعکس و.... هریک می تواند ما را سیراب کند و طیف وسیع از خوانندگان را به خود جلب کند.

مراسم یادواره شهدا، مسابقات فرهنگی، جشنواره های که با نام شهدا هستند، راهیان نور، نامگذاری مراکز و اماکن به نام شهدا، بررسی وصیت نامه و زندگی نامه نویسی هم می تواند نقش خوبی ایفا کند همچنان که ذکر خاطرات و مصاحبه با رزمندگان لطافت خاص خود را دارد.

شخصیت شناسی یکی از نکات ارزشمند جنگ است. شناخت افراد شاخص در دفاع مقدس که هر یک با ویژگی خاص وارد دفاع مقدس شدند و یا در دوران دفاع مقدس دارای یک وجه با وجود خاص گردیدند چه در حوزه ملی و چه در حوزه منطقه ای، به عنوان مثال شهید چمران با آن مقام علمی در جنگ حضور می یابد و یا شهید حسن باقری که با دفاع مقدس ظرفیتی وجودشان بالفعل شد و شناخته شد و یا شهید آوینی که جنگ را به شکلی که بود به تصویر در آورد و خود نیز با جنگ تبدیل به گنج شد.(باید دراستان و شهرمان هم به شهدا و شخصیت های شاخص حوزه دفاع مقدس بپردازیم.)

1

آری! جنگ برای ما به معنی واقعی گنج بود!! موضوعات بسیاری در رابطه با دفاع مقدس وجود دارد که می تواند گره گشای تحدید و تهدیدهای تاریخی ما باشد. باید به خود بیابیم فرصت ها را دریابیم که اگر دریافتیم به معنی واقعی "در" یافتیم.

این نوشتار را با جمله ای از سید شهدای اهل قلم خاتمه می دهیم: ای شهید! ای آنکه بر کرانه ازلی و ابدی وجود برنشسته ای! دستی برار! و ما بلانشینان این عادات سخیف را از منجلاب بیرون کش!

تقدیم به شهدا، جانبازان، آزادگان، رزمندگان شهرم جلین به خصوص شهیدان حسینی، مهاجر و تازیکی که هنوز برنگشتند و جانبازان غلامرضا فرشیدنیا، حجت الاسلام محمد عرب و باقرقیصری که به دوستانشان پیوستند.

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.