1393-08-29 11:35
3433
0
6030
محسن عسگری؛

اقتصاد مقاومتی منحصر به زمان تحریم‌ها نیست

از آغاز انقلاب اسلامی تاکنون، جمهوری اسلامی ایران در معرض شدیدترین و بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها بوده که این خود باعث به وجود آمدن یک اقتصاد مقاوم شده است.

به گزارش گلستان ما به نقل از کاسب امین ، از زمانی که مقام معظم رهبری در دیدار خود با کارآفرینان در شهریور ۱۳۸۹ واژه "اقتصاد مقاومتی" را برای اولین بار مطرح کردند؛ تا به امروز تعریف‌ها و تفسیرهای متفاوتی از سخنان ایشان پیرامون مفهوم و اهداف و به ویژه نحوه رسیدن به اقتصادی مقاومتی مطرح شده است. 

با این حال جامع‌ترین و کامل‌ترین تعریف از اقتصاد مقاومتی را فقط رهبر فرزانه انقلاب ارائه داده و فرمودند: "اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی که در شرایط فشار، در شرایط تحریم، در شرایط دشمنی‌ها و خصومت‌های شدید می‌تواند تعیین کننده رشد و شکوفایی کشور باشد".

مساله مهم در اینجا این است که اقتصاد مقاومتی منحصر به زمان تحریم‌ها نیست. هدف از اجرای این طرح‌، رسیدن به اقتصادی باثبات و پویا است که باید قابلیت تحمل فشارهای خارجی و توانایی بازدارندگی را داشته باشد؛ لازمه این هدف جدایی از اقتصاد تک‌محصولی نفت بوده که متاسفانه در سال‌های اخیر به اصلی‌ترین اهرم فشار دشمن بر کشور تبدیل شده است. البته می‌توان با جلوگیری از خام‌فروشی نفت و ایجاد پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های متعدد در کشور تا مقدار زیادی، این نقطه ضعف را پوشاندکه در این صورت باید سعی دولت جدید بیشتر بر کسب درآمد بر مبنای محصولات غیر نفتی باشد.

اقتصاد مقاومتی به دنبال راه حل قبل از بحران است. با وجود تفکرهای اسلامی کشور احتمال تکرار حوادث سال‌های اخیر زیاد می‌باشد؛ بنابراین تفکر اقتصاد مقاومتی نه تنها شرایط حال را مدنظر قرار می‌دهد بلکه به افق‌های دوردست نیز می‌اندیشد.

اقتصاد مقاومتی یک طرح کوتاه‌مدت نیست. در سال‌های گذشته با تدابیر مقام معظم رهبری هدف دشمن در به چالش کشیدن اقتصاد کشور شناسایی شد و به دنبال آن نام‌گذاری سال‌ها نیز طبق همین رویه انجام گرفت که به این مسئله سرعت بخشید، هر چند هنوز جای کار زیادی دارد.

از آغاز انقلاب اسلامی تاکنون، جمهوری اسلامی ایران در معرض شدیدترین و بی‌سابقه‌ترین تحریم‌ها بوده که این خود باعث به وجود آمدن یک اقتصاد مقاوم شده است. اما مانند هر کشوری اقتصاد ایران نیز خلل‌ها و شکاف‌هایی دارد که پرشدن این شکاف و خلل‌ها‌، نیازمند برنامه‌ای دقیق و استفاده از نیروهای جهادی می‌باشد.

در سالهای اخیر آنها سلاح تحریم اقتصادی را اساسی ترین ابزار خود برای یک جنگ ناجوانمردانه انتخاب کرده اند. اما هوشیاری رهبر معظم انقلاب در سالهای اخیر و رهنمودهای راهگشای معظم له در همه امور بویژه در بخش های اقتصادی کشور باعث شده است که امروز بی نتیجه بودن تحریم اقتصادی دشمن برهمگان آشکار شده است. رهبر معظم انقلاب با درایت و هوشیاری در سالهای اخیر ، رهنمود هایشان در جهت تقویت بنیان های اقتصادی کشور بوده است. در همین راستا ایشان در سالهای اخیر ، اصلاح الگوی مصرف - همت مضاعف ، کارمضاعف – جهاد اقتصادی ، تولید ملی ، حمایت از کاروسرمایه ایرانی و امسال " اقتصاد و مدیریت با عزم ملی و مدیریت جهادی " را شعار اصلی مردم و دولت قرار دادند که نشان از دوراندیشی هوشمندانه مقام معظم رهبری است. تاکید ایشان برای توسعه کمی و کیفی شرکت های " دانش بنیان " و تلاش برای ایجاد یک هویت مستقل با بنیان های محکم علمی بی شک زمینه ساز تقویت روحیه خود اتکایی و خود باوری در کشور است .

امید است مسئولان و مردم ایران اسلامی ، واژه اقتصاد مقاومتی را به خوبی درک نموده و بتوانیم بر مشکلات اقتصادی فعلی کشور فائق آییم.

نویسنده : محسن عسگری

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.