1397-05-29 03:41
1651
0
56208
یادداشت جواد عموزاد :

چرا رهبری راهیان نور را یک فناوری می داند ؟

راهیان نور یک نرم افزار فرهنگی است که با ابتکار و تحول روحی در انسان ، گره گشای مشکلات درونی او شده است ، امروزه همه گرفتاری ها و بن بست ها مالی و فیزیکی نیستند ، برخی ها ممکن است دچار بن بست های روحی شوند.

به گزارش گلستان ما  ؛ حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دیروز در جمع هزاران نفر از اقشار مردم از استانهای سراسر کشور از جمله استان گلستان بار دیگر بر فناوری بودن اردوهای راهیان نور تاکید کرد و گفت : دشمن در جنگ نظامی ، فرهنگی و سیاسی علیه جمهوری اسلامی شکست خورده و جنگ اقتصادی آخرین امید آن است .

ایشان در سال 95 نیز یک بار دیگر بر عنوان فناوری راهیان نور تاکید کردند و گفتند : راهیان نور، ابتکاری بسیار بزرگ و مهم و یک فناوری نوین برای استفاده از ثروت و معدن طلای دفاع مقدس است و تنها راه مقابله با طراحی‌های فرهنگی بدخواهان، تولید فرهنگی و استفاده از ثروت غنی و سرچشمه‌ی قوی دوران دفاع مقدس در همه‌ی عرصه‌ها است.

اما تعریف ما از فناوری چیست و راهیان نور چگونه می تواند یک فناوری باشد ؟ آیا فناوری الزاما کشف اختراعات و ابتکارات جدید فیزیکی است یا در عرصه ذهن و عقل هم می تواند رخ دهد ؟

فناوری معادل واژه انگلیسی تکنولوژی به معنی دانش یا مهارتی که برای ساختن یک نرم افزار یا سخت افزار می باشد ، خاصیت اصلی فناوری با این مضمون گره گشایی از نیازهای متعدد انسانها با استفاده از ابزار ها ، دستگاه ها و فرایندها و شگردهای جدید می باشد .

فناوری چیز جدیدی نیست و از قدیم نیز وجود داشته و انسان برای رفع نیازهای خود دست به خلاقیتهای زیادی زده و اختراعات موجود همه حاصل فناوری های عصر خود بوده است از این رو فناوری یک فعالیت انسانی است و مستقیما با جسم و فکر انسان ارتباط دارد .

در طول تاریخ تعاریف متعددی توسط صاحب نظران در مورد مفهوم تکنولوژی و فناوری ارائه شده‌است. برخی همچون نژی آن را در معنای ابزاری برای حفظ بقای انسان‌های نخستین تعبیر کرده‌اند و برخی دیگر همچون کلاکستون آن را ابزاری در دست بشر برای تسلط بر محیط دانسته‌اند.

با این مقدمه می توان بوضوح به این مهم پی برد که چرا یک شخصیت اندیشمند و فرزانه در سطح رهبری یک امت اسلامی سخن از فناوری بودن اردوهای راهیان نور دم می زند ، چون در نگاه عوام فناوری به چیزی اطلاق می شود که در نگاه اول نیازی را از انسان رفع کند ، با چشم دیده شود و بتوان قیمتی را روی آن نهاد و شاید خیلی ها به این باور نرسیده اند که راهیان نور هم می تواند یک فناوری باشد ؟

اما راهیان نور همه آن صفات و خاصیت هایی که درباره فناوری و تکنولوژی گفته شد را در بطن خود داراست ، راهیان نور یک نرم افزار فرهنگی است که با ابتکار و تحول روحی در انسان ، گره گشای مشکلات درونی او شده است ، امروزه همه گرفتاری ها و بن بست ها مالی و فیزیکی نیستند ، برخی ها ممکن است دچار بن بست های روحی شوند و برای چنین افرادی حتما نرم افزار فرهنگی چون راهیان نور موثر است .

رهبری نظام راهیان نور را فراتر از یک دستاورد بلکه یک فناوری می داند که توسط جمهوری اسلامی ایران عرضه شده و امروز به جایی رسیده که حتی از سایر کشورها نیز در اردوهای راهیان نور شرکت می کنند و این یک دستاورد بزرگ برای ایران است .

مولفه مهم در این زمینه صدور این فناوری به دیگر کشورها خصوصا کشورهای اسلامی است که بتوانند الگو بگیرند ، همین امر باعث شده تا دشمنان آتش تهیه تبلیغاتی و رسانه ای خود را بر روی اردوهای راهیان نور بگیرند و از اتفاقات آن مانند تصادفات بین راهی کوهی از مصیبت بسازند اما همزمان کشته شدن هزاران نفر از مردم در سواحل دریاها را نمی بینند .

فناوری همواره گنجی را از دل خود بیرون می دهد که مورد استفاده و کاربرد عموم قرار بگیرد ، سوال اینجاست که دفاع مقدس چه گنجی است که می تواند انسانها را سیر کند ؟ یکی از خاصیت های فناوری نو بودن آن است ، دفاع مقدس ما چه نوآوریهایی داشت که رهبری تعبیر فناوری دارند ؟

دفاع مقدس ما مملو از رفتارهای انسانی و نیکی هایی بود که شاید مثال آن را در دوران صدر اسلام و ائمه اطهار شنیده باشیم و به مراتب کمتر در ادوار بعدی تاریخ ایران از بزرگمردانی دیده شد ، اما در دوران دفاع مقدس به اوج خود رسید و ارزشهایی را دیدیم که مسبوق به سابقه در هیچ کشوری و قومی نبوده است .

ایثار و فداکاری پیرزنی که یک تخم مرغ تنها دارایی زندگی بود و آن را به جبهه هدیه کرد ، طلاها و اقلامی که زنان برای بنرد با دشمن اهدا کردند ، اینکه یک کودک سیزده ساله به خودش نارنجک ببندد و زیر تانک برود ، اینکه فردی زیر پای خودش آجر بگذارد تا قدش بلند شود و یا شناسنامه اش را دستکاری کند تا به جبهه برود ، اینکه رزمنده ای روی مین دراز بکشد تا بقیه از رویش رد شوند و دهها مثال دیگر می تواند روح هر انسان خفته ای را بیدار و سیراب سازد و از این جهت است که این فناوری باید در اختیار مردم خصوصا نسل جوان قرار بگیرد .

تاکید معظم له نیز بر همین رویکرد راهیان نور از بعد آشناسازی و نماد سازی دفاع مقدس به عنوان سمبل افتخار ایرانیان است ، اگر این کار درست انجام شود و این فناوری فرایند انتقال فرهنگ را مهندسی انجام دهد قطعا گنج مورد نظر در بطن دفاع مقدس استخراج و تحول روحی و روانی در جوانان ایجاد می شود .

نویسنده : جواد عموزاد

انتهای پیام /

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.