1393-08-07 08:35
4087
0
5037

عزاداری ترکمن ها و کاهش روزهای مراسم

هر قوم و ملتی در زمان فوت یکی از اعضای خود مراسمی را برای عزاداری و بزرگداشت از دست رفته خود برگزار می کند.

به گزارش گلستان ما به نقل از ترکمن سسی ، مراسم عزاداری اقوام و آیین های خاصی که برای بزرگداشت درگذشتگان انجام می گیرد از دو عنصر آداب و رسوم قومی از یک طرف واعتقادات دینی از طرف دیگرتاثیر می گیرد .در بین ما ترکمنها هم عزاداری برای افرادی که از دنیا می روند از آیین های خاص و گاها منحصر به فردی برخوردار است .این آیین های خاص هم برخی نشات گرفته از نیاکان و پدران ماست که جد اندر جد به ما به ارث رسیده و برخی دیگر نیز از دستورات شرع مقدس منبعث شده است .

بحث این یادداشت کوتاه تفصیل و توصیف چگونگی مراسم عزاداری در بین ما ترکمنها نیست، بلکه بحث اصلی ما بر روی روزهایی است که خانواده عزادار با برپا نمودن چادر از مهمانانی که برای تسلیت گفتن به خانواده متوفی حاضر می شوند پذیرایی می کنند.

در زمینه تعداد این روزها از قدیم الایام در بین ما ترکمنها رسم بود که خانواده و بستگان متوفی 7 روز در چادر نشسته و در دو وقت نهار و شام از مهمانان پذیرایی می کردند .بعد ها به علت طولانی بودن این روزها و هزینه بالای پذیرایی از مردم برای خانواده عزادار، با ابتکار علمای بزرگوار این روزها به پنج روز کاهش پیدا کرد .

از چند سال قبل هم با ابتکار و تلاشهای علمای نو اندیشی مانند الحاج رجب محمد آخوند حنفی در برخی از شهرها و روستاها برای فرد متوفی سه روز چادر بر پا می گردد .بنظر می رسد بزرگترین دغدغه حاج آخوند حنفی و سایر مدافعان این سنت حسنه، شرایط نامناسب اقتصادی جامعه و هزینه بسیار بالای چادر عزا برای خانواده هاست .این رویه خوب در شهرهایی مانند سیمین شهر و روستاهای اطراف به سرعت جا افتاد وبتدریج در حال رواج پیدا کردن درسایر مناطق است .

در این میان برخی از افراد با انتقاد از این کار با کج فهمی تمام عیارمی گویند که کم رنگ کردن عزاداری برای رفتگان و کاهش روزهای مراسم با ارزشهای اصیل دینی و سنتی ما ترکمنها منافات دارد !!!

انتقاداتی که سست بودن مبانی فکری آن برای هر فرد آگاهی روشن است و نیازی به رد آن نیست .

شاید بتوان مهم ترین ایراد کاهش روزهای برگزاری مراسم عزا در بین ترکمنها را در این دانست که برخی افراد که از فوت یک فرد دیر مطلع می گردند، نمی توانند به علت کاهاش روزهای عزاداری درمدت سه روز در چادر حضور پیدا کرده به خانواده و بستگان متوفی تسلیت بگویند .

راهکار این ایراد هم خیلی راحت است .مگر غیر از این است که هدف ما تسلیت گفتن است ؟در این صورت می توانیم با توجه به این که خانواده متوفی غالبا هفت روز در خانه حضور دارند با مراجعه به خانه ایشان به آنها تسلیت بگوییم .

یک واقعیت تلخ دیگر در این زمینه این است که متاسفانه در سالهای اخیر فرهنگ یاورچیلیق در بین ما ترکمنها کم رنگ تر از گذشته شده است .در گذشته های نه چندان دور در بین ما ترکمنها اگر خانواده ای دچار مصیبتی می گردید خانواده آن مرحوم به غیر از عزاداری برای عزیز از دست رفته خود رنج دیگری را تحمل نمی کردند و همسایه ها و دوستان نزدیک زحمت و هزینه پخت و پز را متقبل می شدند . اما امروزه این فرهنگ کم رنگ تر از گذشته شده است .شاید به علت مشکلات اقتصادی خانواده ها و کاهش بنیه مالی آنها .

در این شرایط بنظر می رسد کاهش روزهای عزاداری برای افرادی که از دنیا رفته اند رویه ای مطلوب و متناسب با شرایط جامعه باشد .پس بیاییم کمک کنیم تا برخی از سنت ها و باورهای غلط رایج در بین ما زودتر جمع گردد.

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.