1393-07-19 14:58
1761
1
4138

سربریدن هایی در راستای محاسبات غرب + تصاویر

در ماههای اخیر با ظهور وپیشرویهای گروه داعش در عراق و سوریه، تحولات و حوادثی در سطح منطقه رخ داده است که مسیر جریانات مربوط به این گروه تروریستی را تغییر داد.

به گزارش گلستان ما ، یکی از این جریاناتی که معادلات سابق در زمینه این رویداد را دچار تحول کرد، بمباران هوایی مواضع این گروه در عراق و سوریه توسط ائتلاف شکل گرفته بوسیله آمریکا بود.

چه عاملی باعث ورود آمریکا و متحدان منطقه ای و فرامنطقه ای آن در جنگ با داعش شد ؟

برای پاسخ دادن به این پرسش باید به روند تحولات چند هفته اخیر نگاهی ظریف تر داشته باشیم .داعش از چند هفته قبل، بر اساس یک سناریوی از قبل طراحی شده اقدام به سربریدن چند گروگان غربی د اختیار این گروه کرد.در این زمینه این گروه بریدن سر گروگانها را از گروگان آمریکایی آغاز کرد .

بدنبال این اقدام و تکرار این جنایت درباره چند گروگان دیگر، افکار عمومی در دنیای غرب به شدت علیه این گروهک تحریک شده و فشار بر دولتهای غربی برای مقابله با آن بیشتر شد .سوال مهم و بنیادین در این زمینه این است که آیا داعش از ابعاد و تاثیرات اقدام خود در زمینه سربریدن گروگانهای غربی اطلاع نداشت ؟

شاید برخی ازافراد اعتقاد داشته باشند با عنابت به وحشی گریهای اعضای داعش و رفتارهای خارج از اخلاق و ادب این گروه نباید از این گروه انتظار صدور رفتار عقلانی را داشته باشیم .اما این تصوربسیار اشتباه است .درست است که بدنه جنگجویان داعش از برخی افراد شبه راهزن تشکیل شده است، اما اینکه باور داشته باشیم هیچ تفکر استراتژیکی در عقبه کارهای آنها وجود ندارد اعتقادی کاملا نامعقول است .

بدون شک برخی از نظامیان و ماموران امنیتی رژیم بعثی عراق در کنار برخی از مشاوران دستگاههای امنیتی کشورهای همسایه و برخی از قدرتهای فرا منطقه ای برای این گروهک تروریستی مشاوره های نظامی و امنیتی می دهند .اگر این مشاوره ها نبود تصرف بخشهایی از عراق در استانهای صلاح الدین ،دیاله و نینوا با این سرعت امکان پذیر نبود .

حال با این عقبه و پشتوانه فکری به سوال اول این یادداشت باز می گردیم .چرا داعش علی رغم علم به عواقب بریدن سرغربیها اقدام به این کار کرد ؟

پاسخ به این سوال روشن کننده عقبه اصلی نظامی و مالی این گروه افراطی است .داعش عالما و عامدا بر اساس هماهنگی های قبلی اقدام به بریدن سر گروگانهای غربی کرد .داعش بهتر از هر کس می دانست که بریدن سر گروگانهای غربی باعث تحریک احساسات منفی مردم در غرب شده و زمینه مداخله کشورهای غربی در مسائل منطقه را فراهم می کند.بر همین اساس برای فراهم کرده بهانه مداخله دولتهای غربی اقدامات ظاهرا نامعقول خودش را انجام داد.

اگر اندکی دقت در زمان وقوع این مداخله هم داشته باشیم متوجه می شویم که دولتهای غربی تا زمان سربریدن گروگانهای غربی اقدام خاصی علیه جنایات داعش در عراق و سوریه انجام ندادند و صرفا به محکومیت دیپلماتیک اقدامات غیر انسانی این گروهک بسنده کردند .افکار عمومی دنیای غرب هم با توجه به عواقب مداخله نظامی غرب درافغانستان و عراق مایل به مداخله کشورشان در امور عراق نبودند.اما پخش تصاویر سربریدن گروگانهای غربی توسط داعش فضای فکری مردم را تغییر داد.دولتهای غربی هم از این تغییر فضا در مسسیر سیاستهای جاه طلبانه خود ،بهترین استفاده را کرده و بار دیگر حضور نظامی خود را در منطقه افزایش دادند البته این بار نه به بهانه مبارزه با القاعده و طالبان بلکه بهانه مداخله مبارزه با داعش بود .بنابریان ساده لوحانه است که فکر کنیم اقدامات داعش خارج از محاسبات کلان قدرتهای بزرگ صورت می گیرد . / ترکمن سسی

تصویر کوچک شده
تصویر کوچک شده
تصویر کوچک شده

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

گرگان

با سلام.لطفا زندگی نامه کامل آیت الله طاهری تصاویر دوران مبارزات ایشان و عملکرد بالای ایشان در همه حوزه ها را به نمایش بگذارید.در راستای شناساندن آیت الله طاهری تلاش کنید.متاسفانه تا به الان شاهد این قضیه در سایت گلستان ما نبودیم.

0
0
پاسخ
1393-07-19 13:06

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.