1396-01-02 10:03
742
0
36873
فعال دانشجویی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان:

کاندیداهای انتخاباتی از ظرفیت فضای مجازی استفاده کنند/ تبلیغات در فضای مجازی هدفمند باشند

دو دوره انتخابات سالهای ۹۲ و ۹۴ در ایران به خوبی نقش فضای مجازی را در اطلاع رسانی و تبلیغات انتخاباتی نمایش داد و فرصتی که در اختیار ستادهای انتخاباتی نامزدان قرار گرفت در بسط و گسترش آگاهی های مردم و در عین حال تشویق و ترغیب آنان به شرکت در انتخابات و اداره امور کشور موثر بود که از آن به عنوان فرصت های تبلیغی نظام و وفاداران به حکومت یاد می کنیم.

به گزارش گلستان ما به نقل از دانشجو سلام، با توجه به نزدیک شدن زمان انتخابات و نقش تبلیغات در میزان آشنایی مردم با کاندیداها، فضای مجازی بهترین عرصه برای نشان دادن کاندیداها می باشد از اینرو با توجه به این ظرفیت کاندیداها سعی می کنند تا با نشان دادن خود در این فضا از آن استفاده کنند.

سجاد شعبانی فرمانده حوزه بسیج دانشجویی منابع طبیعی گرگان در یادداشتی به اهمیت و وظایف کاربران فضای اشاره کرد که در ذیل می خوانید.

یکی از خصوصیات نظامهای مردم سالار یا دموکراسی، ارکان قدرت در آنهاست. مطبوعات و رسانه های گروهی به عنوان رکن چهارم قدرت به همراه قوای سه گانه حکومت از ارکان قدرت مردمی در سیستم های حکومت مردم سالار است.

با عنایت به اینکه انتخابات و دخالت توده های مردم در اداره کشور در این نظامها برای تعیین سرنوشت سیاسی اجتماعی از اهمیت بالایی برخوردار است و از سوی دیگر تبلیغات می تواند در هدایت و سازماندهی توده غالب مردم جامعه اثربخش باشد؛ نقش رسانه های فعال در جامعه اعم از نوشتاری، دیداری و گفتاری جایگاه بالایی در انتخابات و اداره کشور و هدایت دولتمردان و سیاستمداران و حتی نخبگان جامعه ایفا می کند.

شاید بر همین اساس در کشورهای غربی و دموکراسی مادی گرا، قدرت سیاسی و پول، تلاش وافری برای در انحصار گرفتن رسانه های جمعی و مطبوعات دارد.

نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که در عین خصوصیت دینی از قدرت مردمی در اداره کشور سود می برد و به عنوان نمونه کاملی از نظام دموکراسی دینی در جهان امروز می‌درخشد، ضمن پذیرش و قبول رسانه های جمعی و مطبوعات در اداره کشور اصل آزادی این رکن قدرت را در قانون اساسی تصریح نموده است و البته به خوبی در چارچوب قانون اساسی از آزادی های مدنی و مطبوعاتی دفاع شده است.

از جانب دیگر چون توزیع قدرت در جامعه اسلامی به مردم واگذار شده است و انتخابات نقش پررنگی در اداره کشور و جابجایی قدرت در جامعه اسلامی دارد پس به موازات اهمیت انتخابات، قدرت مطبوعات و رسانه های جمعی بیش از پیش معلوم و مشخص می شود.

کما اینکه در ادوار انتخابات گذشته در جمهوری اسلامی ایران نقش و جایگاه صدا و سیما و مطبوعات و حتی ابزارهای دیگر تبلیغی به عنوان رسانه های اطلاع رسانی خصوصی نامزدان انتخاباتی در قوانین انتخابات در کشور برشمرده شده و به نامزدان انتخابات اجازه و حق استفاده از این فضا داده شده است.

پس از جریان آزاد سازی اطلاعات و اخبار و استفاده از اینترنت و خصوصا شبکه های اجتماعی و عمومی شدن استفاده از این فضا بدون هیچگونه نظارت آشکار و عدم ساماندهی آن، در عین اینکه فرصت و موقعیت خاصی برای تبادل افکار و عقاید و نشر و گسترش دیدگاهها در فضای مجازی ایجاد شد، در عین حال بازار شایعات و دروغ پراکنی و هتک حرمت و توهین نیز گسترش یافت.

بنابراین به همراه فرصت ها و امتیازات فضای مجازی باید به تهدیدات و آثار نامطلوب این فضا نیز توجه داشت و دغدغه‌های ویژه آن را از نظر دور نداشت.

دو دوره انتخابات سالهای ۹۲ و ۹۴ در ایران به خوبی نقش فضای مجازی را در اطلاع رسانی و تبلیغات انتخاباتی نمایش داد و فرصتی که در اختیار ستادهای انتخاباتی نامزدان قرار گرفت در بسط و گسترش آگاهی های مردم و در عین حال تشویق و ترغیب آنان به شرکت در انتخابات و اداره امور کشور موثر بود که از آن به عنوان فرصت های تبلیغی نظام و وفاداران به حکومت یاد می کنیم.

لکن متاسفانه در کنار این هماهنگی درون کشور برای انتخابات شاهد برخی بی اخلاقی ها و افتراها و نشر اکاذیب سازماندهی شده بودیم که سر خط آن از گروه های معاند و مطرود خارج نشین و دشمنان ایران اسلامی سرچشمه می گیرد و مع الاسف برخی هموطنان به هر علت به انتشار و توزیع آن اخبار بعضا کذب و هدفدار کمک می کنند که از مصادیق تهدید فضای مجازی به شمار می رود.

در ذکر مهمترین و کاربردی ترین راهکارهای مقابله فرهنگی اجتماعی با این تهدیدات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.چون انتخابات نمادی از دخالت مردم در اداره کشور و اظهار اراده جمعی در حکومت داری و سیاست گذاری است پس اولین هدف در انتخابات اقتدار و حفظ حاکمیت نظام است و در این راستا کلیه مردم وظیفه اخلاقی و اجتماعی دارند که در اداره کشور دخالت کرده و از همه فرصتها منجمله فضای مجازی برای تشویق دیگران در شرکت آگاهانه در انتخابات استفاده کنند.

2. به مصداق آیه شریفه فبشر عبادی الذین یستمعون القول فیتبعون احسنه از پذیرش و انتشار هر خبری که در جامعه و فضای مجازی با آن مواجه می شویم بدون تفکر و تحقیق، اجتناب کنیم و بدون تفکر آنها را در معرض نمایش یا کلام خود قرار ندهیم.

3. آداب استفاده از فضای مجازی و مطالب منتشره در آن را فرا گیریم و سپس از آن استفاده کنیم؛ کما اینکه در انجام همه فعالیت ها و مهارتها بدوا به فراگیری مهارت و حتی دریافت گواهینامه مهارتی مبادرت می کنیم و سپس مهارت را اجرا می کنیم.

4. طرفداران و ستادهای انتخاباتی باید از این فضا به نحوی که در قانون پیش بینی شده استفاده کنند یعنی فقط به بیان توانایی و برنامه ها و فعالیت های نامزد انتخاباتی خود اقدام کنند و از هرگونه توهین و افترا و بی احترامی به سایر نامزدان پرهیز کنند و همچنین فقط در ایام تبلیغات مجاز فعالیت تبلیغاتی کنند.

5.بهتر است نامزدان انتخاباتی شبکه ها اجتماعی و کانالهای مجاز اختصاصی با هماهنگی مقامات کشوری ایجاد کنند و صرفا از آن طریق اخبار و اقدامات خود را منتشر و به طرفداران و مردم اطلاع رسانی کنند تا از مراجعه به کانالهای غیر مجاز و هدفدار اجتناب کنند.

6.هرچند می توان راهکارهای دیگری برای ساماندهی فضای مجازی خصوصا در دوران انتخابات ارائه کرد ولی به واسطه ضیق وقت و استفاده بهینه از فرصت مصاحبه به همین مقدار بسنده می کنم و مجددا تاکید می کنم که فرهنگ سازی در استفاده از این فرصت و دخالت و حضور دلسوزان به نظام مقدس اسلامی در این موقعیت و افزایش اطلاع رسانی سالم می تواند نقش اساسی در اداره فضای مجازی در کشور ایفا کند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.