1395-11-25 13:29
2059
0
35212
به قلم یک فرهنگی؛

بودجه آموزش‌و‌پرورش از شعار تا واقعيت!؟/ صدای اعتراض فرهنگيان بلند است

پس از رونمايي از لايحه بودجه سال ۱۳۹۶ کل کشور، مشخص شد که بودجه پيشنهادی سال 1396 آموزش‌و‌پرورش از رشد قابل قبولي برخوردار نبوده و سال 1396، سال دشوار مالي براي آموزش‌و‌پرورش خواهد بود.

به گزارش گلستان ما به نقل از کلاس بیست؛ "حسين طاهري‌فرد" کارشناس ارشد جامعه شناسی و فرهنگی در یاددداشت ارسالی به این پایگاه خبری نوشت: با توجه تغييرات کابينه دولت يازدهم که از قضا دولت‌مردان آن را در راستاي تغيير نگاه دولت به فرهنگيان و مشکلات ساختاري آموزش‌و‌پرورش عنوان کردند، انتظار مي‌رفت تغييرات مثبتي را در بودجه سال 1396 آموزش‌و‌پرورش شاهد باشيم.اما پس از رونمايي از لايحه بودجه سال ۱۳۹۶ کل کشور، مشخص شد که بودجه پيشنهادیسال 1396 آموزش‌و‌پرورش از رشد قابل قبولي برخوردار نبوده و سال 1396، سال دشوار مالي براي آموزش‌و‌پرورش خواهد بود.

علي‌رغم اينکهبودجه آموزش‌و‌پرورش در هر کشور نشان دهنده اهميتي است که دولت‌مردان به بخش آموزش مي‌دهند و يكي از شاخص‌هاي توسعه‌يافتگي كشورها محسوب مي‌شود،بودجه 1396 آموزش‌و‌پرورش در مقايسه با بودجه سال قبل افزايش قابل توجهي پيدا نکرده است، که اين خود نشان از كم‌توجهي و خروج آموزش‌و‌پرورش از چرخه اولويت‌هاي دولت يازدهم دارد. سهم كم‌رنگ آموزش‌و‌پرورش از بودجه سال 1396، اين پيام را بدنه آموزش‌و‌پرورش القاء مي‌کند که برخلاف تمامي اظهار نظر‌ها و ادعاها، نگاه دولت به مقوله آموزش‌و‌پرورش تغييري نکرده است و دولت‌مردان اعتدال دغدغه اصلاح ساختار ناکارآمد زيربنايي‌ترين نهاد توسعه‌اي کشور را ندارند.

آموزش‌و‌پرورش هر ساله با مشکلات بودجه‌اي مواجه بوده و از کسري بودجه شديد رنج مي‌برد.علي‌رغم اينکه کسري بودجه آموزش‌و‌پرورش به دليل انتقال کسري‌هاي بودجه سال‌هاي گذشته به سال‌هاي بعد، روندي تصاعدي را طي کرده است، از سوي ديگر کم‌توجهي در بودجه آموزش‌و‌پرورش، به‌ وضوح در هر سال تکرار شده است.براي اولين بار در لايحه بودجه سال 1396کل کشور، رشد بودجه آموزش‌و‌پرورش نسبت به رشد بودجه‌عمومي کشور کمتر بوده است.قطعاً نهاد مهم‌ و حساس آموزش‌و‌پرورش با توجه به بدهي‌هايي که اکنون دارد در سال آتي نيز دچار مشکلات بسيار جدي خواهد شد و فرهنگيان هم‌چنان شاهد کسري بودجه و ناتواني در پرداخت معوقاتشان خواهند بود.

به باور نگارنده دولت روحاني در مواجهه با مطالبات و مشکلات فرهنگيان از پويايي لازم برخوردار نيست و براي خروج از اين انفعال نيازمند بازنگري در برنامه‌هاي استراتژيک خود و اتخاذ سياست‌هاي هوشمندانه‌اي در اين حوزه دارد. از اين رو رئيس‌جمهور و مردان تصميم‌سازش بايد باتغيير رويکرد و با «اقدامات عملي » در بهبود اوضاع آموزش‌و‌پرورش و فرهنگيان و دانش‌آموزان بکوشند. چراکه عدم توجه به دغدغه‌ها و نگراني‌هاي جامعه بزرگ فرهنگيان،پيامدهاي سياسي منفي براي دولت در بر خواهد داشت. دولت بايد با تمام توان درصدد اصلاحاتي به نفع جامعه فرهنگيان بوده و براي رفع کاستي‌هاي موجود تلاش کند تا تمامي سوء تفاهمات ايجاد شده در خصوص بي‌توجهي دولت اعتدال به معلمان و مشکلاتشان قبل از آنکه دير شود رفع گردد.

واقعيت موجود اين است که همسان‌سازي و ارتقاء‌ سطح معيشت فرهنگيان و بهبود وضعيت درآمدي آنانبه «شعار» نيست و نيازمند تغيير و تحولات اساسي در سياست‌گذاري‌هاي کلان کشور است.بانگاهيدقيق به نحوه برخورد دولت با مشکلات آموزش‌و‌پرورش مي‌توان فهميد کهدولتعملاً اهتمامي جدي براي حل مشکلات لاينحل اين حوزه و ارتقاي شأن ‌و ‌منزلت اجتماعيفرهنگيان ندارد و تمامي برنامه‌هاي دولت يازدهم در حد همان «شعار » باقي مانده است.

امروزه صداي اعتراض فرهنگيان از هر گوشه و کنار کشور در ارتباط با عدم توجه دولت به بودجه آموزش‌و‌پرورش بلند است. در شرايط کنوني که آموزش‌وپرورش از نظر ماليدر معرض مشکلات و نابه ساماني‌هاي جدي قرار دارد،منتخبان مردم مي‌توانند با تصميم منطقي و عاقلانه با رويکردي شفاف و غير سياسي سبب ترميم اعتماد آسيب ديده فرهنگيان شوند. قطعاً افکار عمومي و فرهنگيان عملکرد نمايندگان مجلسشورای اسلامیدر خصوص بودجه پيشنهادي فعلي آموزش‌و‌پرورش را با دقت رصد مي‌کنند و بي‌شک کوچکترين زد‌و‌بندي باعث بي‌اعتمادي بيشتر معلمان به نمايندگان مجلس خواهد شد.

اکنون که به زمان تصويب لايحه بودجه 96 نزديک مي‌شويم نمايندگان مجلسشورای اسلامی با چالشي بسيار جدي روبرو هستند، چراکه مهم‌ترين معضل اين وزارتخانه عدم تخصيص بودجه و اعتبارات کافي است.بهارستان نشينان نبايد فراموش کنند که جبران بخشي ازضعف‌ها و کاستي‌هاي موجود در آموزش‌وپرورشبه‌عهده آنان است. از اين رو، از نمايندگان مجلس شورای اسلامیانتظار مي‌رود با ورود جدي به مقوله آموزش‌و‌پرورش چشم بر کاستي‌ها و کمبودهاي مالي فراوان نبندند و برای صيانت از حقوق و منافع فرهنگيان و دانش آموزانتلاش کنند. ترميم بودجه پيشنهادي آموزش‌و‌پرورش واقعيتي است که بايد پذيرفت. بي‌ترديد نمايندگان مجلس مي‌توانند براي جلوگيري از دلسردي بيشتر جامعه بزرگ فرهنگيان، خود آستين بالا زده و برايتأمين منابع مالي متناسب با نيازهاي اين وزارتخانه وبهبود کيفيت آموزش پاي کار بيايند و در بودجه پيشنهادي سال 96 آموزش‌و‌پرورش تجديد نظر کنند.

و کلام آخر اينکه:

بخش اعظمي از مشکلات کنوني آموزش‌و‌پرورش به‌نگاه نادرست سياست‌گذاران کلان کشور و دولت به مقوله آموزش‌و‌پرورش بر مي‌گردد. بي‌شک تا ماداميکهنگاه هزينه‌ايحاکمان و دولت‌مردان به مقوله آموزش‌و‌پرورش تغيير نکند نمي‌توان انتظار تغييرات بنيادي و ساختاري در اين حوزه داشت.
نمايندگان مجلس و دولت‌مردان بايد بدانند که جامعه بزرگ فرهنگيان امروز آگاهانه تصميم مي‌گيرند و اگر آنان مصالح و منافع فرهنگيان را قرباني منفعت‌هاي حزبي و جناحي خود کنند، ممکن است در آينده نه‌چندان دور با رويدادهاي ناخواسته و غير قابل باور روبه رو گردند.

با اين حساب بايد منتظر ماند و ديد، واکنش نمايندگان مجلس به لايحه‌ي بودجه 1396 کل کشور و سهم آموزش‌و‌پرورش در بودجه تقديمي دولت چه خواهد بود؟ آيا بودجه 1396 آموزش‌و‌پرورش يادآور اميد‌هاي از دست رفته فرهنگيان و تدبير‌هاي عمل نشدهدولت تدبير‌و‌اميد خواهد بود؟

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.