1395-04-05 15:55
681
0
34113
مطالبه‌ی فرهنگی جوانان گالیکش از مسئولین؛

مسئولین در هر پست و منصب، متوجه الزامات جبهه‌ی فرهنگی باشند

تعدادی از جوانان گالیکش با ارسال یادداشتی به نیلکوه خواستار توجه و استفاده بیش‌ازپیش مسئولین این شهرستان از جوانان انقلابی و ارزشی شدند.

به گزارش گلستان ما به نقل از نیلکوه، خردادماه سال جاری تعدادی از جوانان گالیکش با ارسال مطلبی تحت عنوان "مسئولین گالیکش از جوانان ارزشی و انقلابی بیش از این استفاده کنند" خواستار توجه بیشتر مسئولین به جوانان انقلابی و ارزشی شدند.

اما بی‌توجه‌ی مسئولین امر در این خصوص به خواست جوانان گالیکش منجر به ارسال یادداشت دیگری شد که در ذیل می‌خوانید:

امام خامنه‌ای: واقعاً مسئله‌ی فرهنگی کشور زمین افتاده است. همه خودشان را فرهنگی می‌دانند، همه نسبت به مسائل فرهنگی اظهار شوق و علاقه می‌کنند و آن را در بیانات و نظراتشان مهم نشان می‌دهند، اما حقیقتاً کار فرهنگی در کشور، متناسب با پیشرفت و ریشه دواندن انقلاب در جامعه نیست. لذا مسائل فرهنگی حقیقتاً درخور این است که به آن‌ها، با سعه ی صدر و اهتمام و دلسوزی عمیق و همواره با خبرگی و کارشناسی رسیدگی بشود.

فرمایشات و هشدارهای رهبری را سال‌هاست که در باب فرهنگ می‌شنویم و تنها می‌شنویم! و هیچ‌گاه حاضر نبوده‌ایم خود را در مسیر و جریان این مطالبات قرار دهیم و کمی به خود تکان داده و قدمی برداریم، اگر مسئول باشیم که وضعیت اسفناک تر است چون علاوه بر بی‌تحرکی و خمودی هیچ‌گاه حاضر به پاسخگویی در مقابل ولی‌نعمتمان نیستیم که در دوران مسئولیتمان چه بر سر آرمان‌ها و اهداف عالیه‌ی انقلاب آورده‌ایم و یا حتی در جایگاهمان و در اقداماتمان، فکر کرده‌ایم به مسائلی از جنس پایبندی به اصول و مبانی اعتقادی – اسلامی، التزام به آرمان‌ها و اهداف اصیل انقلاب اسلامی، پیگیری منویات رهبری، قائل بودن به پاسخگویی در مقابل ولی‌عصر (عج)، ایجاد روحیه‌ی مبارزه و جهاد فرهنگی و .... یا خیر؟

از طرفی وظایف مسئولینی که در جایگاه‌های خطیر فرهنگی بر کرسی نشسته‌اند بسیار سنگین‌تر است و چه جبهه‌ی فرهنگی‌ای بزرگ‌تر و پرارزش‌تر از اداره و ریاست بر یک شهر و شهرستان.

مسئولین در هر پست و منصب خرد و کلان در شهرستان اگر متوجه الزامات این جبهه‌ی فرهنگی نباشند و برنامه‌ریزی کارآمدی نداشته و یا حتی نگاه جهاد گونه را در خود به وجود نیاورده باشند تلفات فرزندان انقلاب و نظام در این جبهه امری دور از ذهن نخواهد بود و آنچه امروز در عرصه‌ی شهرمان شاهد آنیم بویی از همین جنس بی‌تفاوتی‌ها به مشام می‌رسد.

کرسی‌ها و منصب‌ها نه برای وفا و نه برای استفاده از صاحب‌منصبان بلکه برای خادمی و کار درراه رضای خدا هستند. مسلماً با چنین دیدگاهی هیچ فرد مؤمن و متعهدی جایگاهی را که توان اداره‌ی مطلوب و احسن آن را ندارد و احساس به ضعف یا کم‌توانی در آن می‌کند قبول نخواهد کرد.

به تعبیر رهبر انقلاب فرهنگ به‌مثابه هوایی است که تنفس می‌کنیم لذا از هیچ جایگاه و حیطه‌ای خارج نخواهد بود. بی‌رودربایستی میگوییم آنچه امروز در جای‌جای شهرستان در بین مسئولین می‌بینیم نشان از یک خلأ تفکر جهادی در عرصه‌ی فرهنگ دارد که حتی گاهی تفکر فرهنگی هم دیده نمی‌شود چه برسد از نوع جهادی، که این وضعیت الآن، زنگ خطری است برای اوضاع حال و آینده‌ی گالیکش.

اگر به سخنان راهبردی رهبر معظم انقلاب نیز در این دو دهه مروری داشته باشیم. اصلی‌ترین محور گفتمان ایشان از همان بیست‌وچند سال پیش تاکنون‌، برمدار فرهنگ می‌چرخد و بسیاری از کلید‌واژه‌های این گفتمان ساخته خود ایشان است ازجمله‌: «تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی، مهندسی فرهنگی و این روزها «ولنگاری فرهنگی»

بااین‌حال چگونه است که نظام ما ضعیف‌ترین عملکرد را در این چند دهه پس از انقلاب اسلامی‌، در حوزه فرهنگ داشته است و جمع‌بندی رهبر انقلاب از وضعیت فرهنگی با تعبیری چنین وحشتناک بیان می‌شود.

روی سخن ما با مسئولین شهرستان اعم از فرماندار، شورای اسلامی شهر، شهردار و سازمان تبلیغات اسلامی گالیکش است.

درحالی‌که باگذشت بیش از دو هفته از مطالبه‌ی جوانان جبهه‌ی فرهنگی انقلاب و مذهبی و به تعبیر حضرت آقا نیروهای خودجوش مردمی و در خصوص استفاده از این نیروها در کارهای فرهنگی شهر که همیشه خاصانه و مجدانه و بدون هیچ چشم‌داشتی کار فرهنگی شهر روبه‌جلو حرکت داده‌اند، نه‌تنها مسئولین شهرستان ارتباطی با این جوانان برقرار نکردند و بلکه مشاهده شد خود این جوانان خدمت بعضی از این مسئولین رسیدن و جوابی نیز در جهت حرکت و نیز حمایت دریافت نکرده‌اند.

علی‌رغم هشدارهای مقام معظم رهبری در مقاطع گوناگون، مسئولین و متولیان امور شهرستان، اهتمام ویژه نسبت به مسئله فرهنگ ندارند، از طرفی بازخورد رفتار مسئولین این را نشان می‌دهد که مسائل فرهنگی را جزء مسائل دست چندم در نظر گرفته‌اند و توجهی به روند فرهنگی شهرستان و جوانان فعال فرهنگی برای پیشبرد کارهای فرهنگی در گالیکش ندارند. محصول این عدم توجه، همان ولنگاری فرهنگی در شهرستان است که مقام معظم رهبری به‌خوبی به آن اشاره کردند.

وقتی از فرهنگ با مسئولین شهر صحبت می‌شود، خود مسئولین سریعاً کارهای اجرایی در گالیکش که اکثراً و غالباً کارهای ستادی و در حد برنامه و همایشی 2 یا 3 ساعته بوده را بازگو می‌کنند و از این موارد به‌عنوان کار فرهنگی یاد می‌کنند.

بله درست است! این قبیل کارها جزو کارهای فرهنگی حساب می‌شود ولی سؤال اینجاست آیا تشکیل 2 یا 3 ستاد در طول سال برای مسئله‌ی فرهنگی جوابگوی نیازهای فرهنگی و معنوی مردم گالیکش است؟

این ولنگاری فرهنگی و عدم توانایی در مسئله‌ی فرهنگی در مسئولین در این شب‌های ماه مبارک رمضان بیش‌ازپیش خودنمایی می‌کند و آنجاست که سیل عظیمی از مردم عزیز شهر بجای اینکه در این شب‌های پربرکت در مساجد و انجام اعمال عبادی و انس گرفتن با کتاب الهی باشند در خیابان‌های شهر مشغول پیاده‌روی و ورزش هستند.

این جدایی از مسجد به این معنا نیست که این عزیزان به مسجد اعتقادی ندارند، بلکه این عزیزان از همه‌ی ما معتقدتر و پایبندتر به ارزش‌های دینی و اعتقادی هستند، ولی چه شده است که پیاده‌روی را به مسجد ترجیح می‌دهند؟

جواب ساده است..... اگر مسئولین بخواهند.

منظورمان از ایجاد فضای فرهنگی برنامه یا همایش نیست بلکه ایجاد یک سیر فرهنگی مذهبی و معنوی در طول سال هست که هرزمانی شخص نیاز به ارتباط معنوی باخدا و تقویت روحیه‌ی مذهبی پیدا کرد جایی برای خواسته‌ی روحی و عاطفی مذهبی خود داشته باشد و چه جایی بهتر از مسجد برای این خواسته‌ی مذهبی و فرهنگی؛ آیا وقت آن نرسیده به مساجد شهر ازلحاظ محتوایی و نیروی انسانی سروسامان داده شود؟ در آخر بازهم حرف مقتدایمان را متذکر می‌شوم.

امام خامنه‌ای: میدانید که مسائل فرهنگی به نظر من بسیار مهم است؛ بنده به مسائل فرهنگی اهمیت بسیار زیادی می‌دهم و آنچه امروز می‌خواهیم عرض بکنم، همان مطلبی است که به نظرم سال گذشته بود یا سال قبلش بود که در همین جلسه‌ی اوّل سال عرض کردم. که این مجموعه‌های خودجوش مردمی که کار فرهنگی می‌کنند - که الآن در سرتاسر کشور هزاران مجموعه‌ی خودجوش مردمی هست که دارند خودشان کار می‌کنند، خودشان فکر می‌کنند، خودشان تلاش می‌کنند و کار فرهنگی می‌کنند - روزبه‌روز باید توسعه پیدا کنند؛ دستگاه‌های دولتی باید به این‌ها کمک کنند. دستگاه‌های دولتی، آن‌هایی که مربوط به فرهنگ‌اند، به‌جای اینکه آغوش خود را به روی کسانی که نه اسلام را قبول دارند، نه انقلاب را، نه نظام اسلامی را، نه ارزش‌های اسلامی را [باز کنند]، آغوش خود را به روی بچّه‌مسلمانها، به روی جوان‌های مؤمن، به روی بچّه‌های انقلابی، به روی بچّه‌های حزب‌اللّهی باز کنند؛ این‌ها می‌توانند کار کنند و دارند کار می‌کنند؛ کارهای فرهنگی باارزشی دارد انجام می‌گیرد. در همه‌ی زمینه‌ها جوانان انقلابی ما می‌توانند تلاش کنند، کار کنند.1/1/95

از جوانان و فعالان فرهنگی شهر بخواهید و مطمئن باشید آن‌ها به شما در مسائل فرهنگی کمک خواهند کرد.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.