1394-04-11 07:03
1328
0
16982
يادداشتي به قلم اسماعيل تيموري:

عدم وحدت مسلمان علل ایجاد گروههای تکفیری است

با تحقیق و پژوهش در ریشه ایجاد گروهک های تکفیری که دشمنان از آن بهره جسته و به آن دامن زده اند، عدم وجود وحدت منسجم بین مسلمانان و مذاهب و همچنین افراط و تفریط بین عقاید این عزیزان متصور می باشد.

به گزارش گلستان ما؛ اسماعيل تيموري يكي از فعالين فرهنگي و اجتماعي استان گلستان طي يادداشتي نوشت: یکی از مسائل و مشکلات مهمی که در حال حاضر جهان اسلام و دین مبین اسلام را تهدید می کند و آن نیز به خواسته های دنیای غرب لبیک می گوید ، وجود گروههای تکفیری از جمله داعش و القاعده می باشد ، که در حقیقیت تشکیل این گروهها از اهداف از قبل تعریف شده دنیای غرب بخصوص آمریکا است. با تحقیق و پژوهش در ریشه ایجاد این گروهکهای تکفیری که دشمنان از آن بهره جسته و به آن دامن زده اند ، عدم وجود وحدت منسجم بین مسلمانان و مذاهب و همچنین افراط و تفریط بین عقاید این عزیزان می باشد.

با وجود این که خداوند باری تعالی در قرآن کریم نیز فرموده اند : از مهم ترین برنامه های اسلام ایجاد وحدت میان مسلمانان است، از این رو قرآن کریم همه افراد را به وحدت و یگانگی و انسجام دعوت کرده و از اختلاف و تفرقه بر حذر داشته است. وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُوا ؛ و همگی به ریسمان خدا ( قرآن، اسلام، و هر گونه وسیله وحدت)چنگ بزنید و پراکنده نشوید.( آل عمران/ ۱۰۳.)

برخی حتی تحت عنوان ساختن مسجد و برپایی تکیه و هیئت؛ مانند ساختن مسجد ضرار توسط گروهی از منافقان در شهر مدینه به این اختلافات دامن می زنند. خداوند متعال در خصوص چنین افرادی به پیامبر اکرم (صلی الله علیه واله) دستور می دهد هرگز در مسجد آنها نماز نخوان. وَالَّذِینَ اتَّخَذُواْ مَسْجِداً ضِرَاراً وَکُفْراً وَتَفْرِیقاً بَیْنَ الْمُؤْمِنِینَ وَإِرْصَاداً لِّمَنْ حَارَبَ اللّهَ وَرَسُولَهُ مِن قَبْلُ وَلَیَحْلِفَنَّ إِنْ أَرَدْنَا إِلاَّ الْحُسْنَی وَاللّهُ یَشْهَدُ إِنَّهُمْ لَکَاذِبُونَ *لاَ تَقُمْ فِیهِ أَبَد ؛ گروهی دیگر از آنها کسانی هستند که مسجدی ساختند برای زیان رساندن به مسلمانان، و تقویت (کفر) و تفرقه افکنی میان مؤمنان و کمینگاه برای کسانی که از پیش، با خدا و پیامبرش مبارزه کرده بودند؛ آنها سوگند یاد می کنند که جز نیکی (و خدمت)، نظری نداشته ایم. اما خداوند گواهی می دهد که آنها دروغگو هستند، هرگز در آن مسجد به عبادت نایست! (توبه/ ۱۰۷و۱۰۸.)

اتحاد و اتفاق میان مسلمانان جهان از ضرورت‌های انکار ناپذیر می‌باشد در این برهه از زمان باید علما و دانشمندان مسلمان با آگاه سازی جوامع اسلامی آن‌ها را نسبت به این نیاز مطلع سازند.

رهبر معظم انقلاب در دیدار با کارگزاران نظام در اجلاس وحدت می‌فرمایند:«وحدت بر همه‏ى ضرورت‌ها و اولویت‌ها ترجیح دارد و از آن‌ها اولى‏تر و مقدم‌تر است. چرا ضرورت اتحاد بین مسلمانان را نمى‏فهمیم؟! بار سنگینى بر دوش ماست و این برهه، برهه‏ى حساسى است ... امروز ما مسؤول هستیم. امروز دولت‌ها، نخبگان، زبدگان، رجال فرهنگى و دینى مسؤول‌اند. همه‏ى ما در مقابل وحدت دنیاى اسلام مسؤولیم. امام بزرگوار ما(رضوان‏اللَّه‏تعالى‏علیه) از مهم‌ترین حرف‌هایى که از قبل از پیروزى انقلاب تا آخرین دوران زمان زندگى خود بر زبان داشت و تأکید مى‏کرد، وحدت امت اسلامى، اتحاد مسلمان‌ها و بزرگ نکردنِ بهانه‏هاى کوچک بود و ما امروز مى‏بینیم و مى‏فهمیم که توصیه‏ى بسیار حکیمانه و بسیار درستى بوده است.»

عوامل وحدت

۱-ایمان به خداوند و اطاعت

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ أَطِیعُواْ اللّهَ وَأَطِیعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِی الأَمْرِ مِنکُمْ فَإِن تَنَازَعْتُمْ فِی شَیْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَی اللّهِ وَالرَّسُولِ إِن کُنتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَالْیَوْمِ الآخِرِ ذَلِکَ خَیْرٌ وَأَحْسَنُ تَأْوِیل ؛

قرآن کریم می فرماید: ای کسانی که ایمان آورده اید. اطاعت کنید خدا و پیامبر و أولِی الأمْر را و هرگاه در چیزی نزاع داشتید، آن را به خدا و پیامبر واگذارید (و از آنها داوری بطلبید)؛ اگر به خدا و قیامت اعتقاد و ایمان دارید. (نساء: ۵۹. )

۲-توجه به مشترکات

قُلْ یَا أَهْلَ الْکِتَابِ تَعَالَوْاْ إِلَی کَلَمَةٍ سَوَاء بَیْنَنَا وَبَیْنَکُمْ أَلاَّ نَعْبُدَ إِلاَّ اللّهَ ؛ بگو ای اهل کتاب! بیایید به سوی سخنی که میان ما و شما یکسان است؛ که جز خداوند یگانه را نپرستیم… (آل عمران: ۶۴.)

۳-حضور در مسجد و جماعت

قرآن کریم می فرماید: وَأَقِیمُواْ الصَّلاَةَ وَآتُواْ الزَّکَاةَ وَارْکَعُواْ مَعَ الرَّاکِعِینَ  ؛ و نماز را به پا دارید؛ و زکات را بپردازید، و همراه رکوع کنندگان رکوع کنید.( بقره: ۴۳.)

حضور در نماز جماعت با آداب، ارکان و اهمیتی که برای آن ذکر شده در جهت تقویت وحدت، انسجام و هماهنگی مسلمان است.

۴-رعایت دستورات اسلامی

عیادت کردن از بیماران، تشییع جنازه، دستگیری از مستمندان، هدیه دادن، سلام کردن به مردم، قرض الحسنه، صله رحم و خدمت به مردم و... همه برای حفظ وحدت و انسجام مسلمانها است.

امیرالمؤمنین علیه السلام از اصحاب خود به خاطر تفرقه شان گلایه می کند و می فرماید: به خدا سوگند این واقعیت قلب انسان را می میراند و دچار غم و اندوه می کند که دشمنان اسلام در باطل خود وحدت دارند وشما در حق خود اختلاف دارید.( نهج البلاغه، خطبه۲۷.)

حضرت هادی علیه السلام می فرماید: «حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف وحدت کلمه ایجاد می کند و نعمت های الهی را کامل می سازد و خداوند به وسیله او حق را پابرجا و باطل را نابود می سازد.»( یوم الخلاص، ص۴۰۴)

امید آن داریم در این ماه میهمانی خداوند و خود نیز یکی از مشترکات دین اسلام و از موحبات رحمت الهی برای ایجاد وحدت  بین مسلمان می باشد . برخود آییم و در جهت ایجاد وحدت گام برداشته و برنامه های دشمنان اسلام را نقش برآب نموده و از منظران واقعی  حضرت صاحب (عج) منجی عالم بشریت و از بین برنده تفرقه باشیم و در زمان ظهور شرمسار آن حضرت نباشیم . ان شاالله

پیامبرصلی الله علیه وآله :أیُّهَا النّاسُ! عَلَیکُم بِالجَماعَةِ و إیّاکُم و الفُرقَةَ

«ای مردم! بر شما باد به جماعت و بپرهیزید از جدایی »میزان الحکمه ، ح ۲۴۳۴ 

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.