1394-02-12 18:58
2082
1
14116
یادداشتی به قلم محمد پیری؛

جعل نام "خلیج فارس" توطئه استکبار است/ اختلاف، ابزار دشمن برای فشار به ایران

یکی از کارشناسان فرهنگ و جغرافیا در علی آبادکتول گفت: جعل نام خلیج فارس توطئه ای زیر نظر استکبار جهانی است تا به تفرقه و اختلاف در این منطقه دامن بزنند و از آن بعنوان ابزار فشار علیه ایران استفاده کند.

به گزارش گلستان ما به نقل از زرین نامه، محمد پیری کارشناس فرهنگ و جغرافیا در علی آبادکتول درباره "خیلیج فارس" نوشت: "خلیج فارس" به مساحت تقریبی حدود 237 هزار و 470 کیلومتر مربع است که در امتداد دریای عمان و تقریباً بین ایران و شبه جزیره عربستان قرار گرفته است.

این خلیج از شرق به واسطه تنگه هرمز و دریای عمان به اقیانوس هند و از غرب به دلتای رودخانه اروند رود که حاصل پیوند 2 رودخانه دجله و فرات و پیوستن رود کارون به آن است، ارتباط دارد.

تمام سواحل شمالی خلیج فارس در جغرافیای سیاسی ایران قرار دارد که به سبب وجود منابع سرشار از نفت و گاز درخلیج فارس و سواحل آن، این آبراهه در سطح بین المللی منطقه ای مهم و راهبردی به شمار می آید.

نام تاریخی این خلیج ترجمه عبارت "خلیج فارس" یا "دریای پارس" در زبان های گوناگون بوده و همچنین در همه ی سازمان های بین المللی و نقشه های جغرافیایی نام رسمی آن، "خلیج فارس" است که در چند سال اخیر متاسفانه برخی کشورهای عربی از آن با نام"خلیج عربی" یاد می کنند.

اسناد تاریخی باقی مانده بسیاری از تمدن های گذشته مؤید این مطلب است که سرزمین های جنوب خلیج فارس به ایران تعلق داشته اند و بر این اساس خلیج فارس جزو آب های داخلی ایران محسوب می شود و به همین علت یونانیان به آن سینوس پریسیکوس می گفته اند.

در نقشه ها و اطلس های جغرافیایی و نقشه های جهان نظیر بطلمیوس، اناکسیماندروس و....... از خلیج فارس نام برده شده است.

وجود موقعیت استراترژیک اقتصادی، مخازن نفت، منابع غذایی و محیط زیست اهمیت خلیج فارس را دوچندان کرده است، لذا برای پاسداری از این میراث فرهنگی و طبیعی و رسمیت بخشیدن به آن، روز 10 اردبیهشت ماه از سال1384، بعنوان "روز ملی خلیج فارس" انتخاب شده که مقارن با اخراج پرتقالی ها از تنگه هرمز است.

جعل نام خلیج فارس توطئه ای زیر نظر استکبار جهانی است تا به تفرقه و اختلاف در این منطقه دامن بزنند و از آن بعنوان ابزار فشار علیه ایران استفاده کند.

اما ما باید از تمامی ظرفیت های خود برای پاسداری از تاریخ، هویت، اصالت نام این میراث معنوی و فرهنگی خلیج فارس استفاده کنیم.

روز خلیج فارس بهترین فرصت برای پاسداری از تاریخ، هویت، اصالت نام این خلیج است، لذا برنامه های این روز باید در سطح ملی و بین المللی انعکاس پیدا کند تا حقانیت ایران و نام با اصالت خلیج فارس همچون گذشته در سیر تاریخ، جاودان بماند.

انتهای پیام/ 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

........

نقشه ایران در 56 سال پبشhttp://goodbook.blogfa.com/post/2653

0
0
پاسخ
1394-02-12 20:04

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.