1393-12-15 16:58
2568
0
11470

شیرینی هایی که با وزن کارتن تلخ می شوند

مطمئناً شما نیز این را تجربه کرده اید که در اکثر مواقع فروشنده درب جعبه (کارتن) را زیر آن گذاشته، سفارش مشتری خود را درون جعبه می چیند و در نهایت قیمت کارتن را به قیمت شیرینی محاسبه می کند و این مساله برایتان ناخوشایند باشد.

به گزارش گلستان ما به نقل از زرین نامه، با نزدیک شدن به ایام عید نوروز ترافیک مردم در قنادی های شهر هم بیشتر می شود. از قیمت بالای شیرینی ها هم که این آخر سالی کاممان را تلخ می کند، بگذریم، محاسبه و پرداخت پول جعبه به اندازه قیمت شیرینی مساله آزاردهنده دیگری است که علیرغم اشتباه بودن دارد به یک عرف در این صنف تبدیل می شود.

علیمحمد غلامی عضوء هیئت رئیسه اتاق اصناف علی آبادکتول در این باره می گوید: وقتی برای خرید شیرینی به قنادی ها می رویم، در اکثر مواقع فروشنده درب جعبه (کارتن) را زیر آن گذاشته، سفارش مشتری خود را درون جعبه می چیند و آن را روی ترازو می گذارد که در نهایت قیمت کارتن را به قیمت شیرینی محاسبه می کند!

وی با طرح این پرسش که آیا قیمت تمام شده ی کارتن، مقوا و پلاستیک زیر شیرینی ها به قیمت شیرینی برایتان تمام می شود؟ تصریح می کند: شیرینی های خشک در بازار تقریباً کیلویی 70 هزار تا 90 هزار ریال موجود است.

شیرینی های تَر هم تقریباً از کیلویی 90 هزار ریال شروع و تا 140 هزار ریال در بازار به فروش می رسد و کیک های تولّد نیز تقریباً کیلویی 180 هزار ریال است.

با مراجعه به شیرینی فروشی و سفارش 2 کیلو شیرینی تَر به قیمت کیلویی 140 هزار ریال، قیمت جعبه 2 کیلویی که تقریباً 230 گرم است برای مشتری 32 هزار و 200 ریال تمام می شود.

برای یک کیلو شیرینی خشک به قیمت 90 هزار ریال نیز جعبه تقریباً 90 گرمی نیاز است که قیمت آن برای مشتری 8 هزار و 100 ریال تمام می شود.

غلامی معتقد است: انصاف از زيباترين خصلت‌هاى اخلاقى و به معناى عدالت ‌ورزى و اجراى قسط و اقرار به حقوق مردم و اداى آن است یعنی هر خيرى را براى خود مى‌‌خواهم براى ديگران هم بخواهم و هر زيان و ضررى كه براى خود نمى‌پسندیم براى ديگران هم نپسندیم.

این دانشجوی حقوق حرفه ای می گوید: شخصی که مشغول کسب و کار می باشد، در حقیقت مشغول انجام فرمان خداوند متعال است که می فرمایند: « ... ُ فَانْتَشِرُوا فِی الْأَرْضِ وَ ابْتَغُوا مِنْ فَضْلِ اللَّه...‏» در زمین پراکنده شوید و از فضل خدا بطلبید(جمعه/ 10).

البته این آیه راجع بعد از نماز جمعه است اما منحصر در این مورد نیست و چون خداوند کاسبی حلال را می پسندد، قطعاً کاسب اهل رعایت حلال و حرام را نیز دوست دارد.

shirini 1.jpg - 116.58 کیلو بایت

وی با اشاره به حدیث «الکاسب حبیب الله ؛ کاسب حبیب خداست» پیامبر اکر (ص)، یادآور می شود: کسی که مشغول کسب صفات خوب و پسندیده است و برای جلب رضای خداوند تلاش می کند، محبوب اوست که البته این شخص می تواند یک شیرینی فروش و یا هر کس دیگر باشد.

غلامی در پایان گفت: با توجه به نزدیک شدن روزهای پایانی سال و افزایش تقاضای بالای خرید شیرینی، کیک و آجیل توسط شهروندان جا دارد که مسئولان مربوطه اعم از سازمان صنعت معدن و تجارت، واحد بازرسی و نظارت اتاق اصناف و اداره ی تعزیرات حکومتی توجه بیشتری به این مسئله داشته باشند، این سنت غلط و دور از انصاف را مورد بررسی قرار داده و نسبت به آن واکنش سریع نشان دهند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.