1397-12-22 17:02
9253
0
61894
یک کارآفرین مطرح کرد؛

«کلبه آموزشی قارچ صدفی» نوآوری جدید کارآفرین گلستانی

سیدحسین بنی‌هاشمی کارآفرین 23 ساله گلستانی است که برای نخستین بار در ایران کلبه آموزشی پرورش قارچ صدفی را تولید کرد این قارچ در هر شرایطی و در تمام فصول قابلیت رشد دارد و قرار است به تولید انبوه برسد.

به گزارش گلستان ما به نقل از فارس، سیدحسین بنی‌هاشمی کارآفرین 23 ساله گلستانی است که از سن 18 سالگی به فکر استقلال اقتصادی افتاد و همه تلاش و تمرکز خود را در پرورش قارچ‌های خوراکی و دارویی به کار گرفت و در این مسیر با وجود کسب تجربیات تلخ و شیرین هیچ‌گاه از علاقه و انتخاب خود پشیمان نشد و از کار عقب‌نشینی نکرد.

این کارآفرین جوان برای نخستین بار در ایران توانست کلبه آموزشی قارچ صدفی را تولید کند که قابلیت رشد در هر شرایطی و در همه فصول سال را دارد و قرار است در آینده‌ای نزدیک به تولید انبوه برسد، با این کارآفرین جوان به گفت‌وگو نشستیم تا ابعاد مختلف موفقیتش را از دریچه نگاه یک فرد باتجربه در اختیار کسانی که علاقمند به کارآفرینی و اشتغالزایی هستند قرار دهیم.

*فارس: لطفا خودتان را معرفی کنید؟

سیدحسین بنی‌هاشمی هستم دانشجوی رشته زراعت و در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان گرگان تحصیل می‌کنم.

*فارس: درباره فعالیت کارآفرینی خودتان بیشتر توضیح دهید؟

بنی‌هاشمی: کاری که انجام می‌دهیم در رابطه با پرورش قارچ‌های صدفی است، برای نخستین‌بار در ایران، کلبه آموزشی قارچ صدفی را ایجاد کردیم، ویژگی این کلبه این است که بدون نیاز به شرایط کارگاهی حتی در خانه و هر مکان دیگری م‌ توان این قارچ را پرورش داد.

ما قرار است این قارچ را به تولید انبوه برسانیم، حتی چندین جا نمایندگی راه‌اندازی کردیم اگر کسی در سراسر کشور بخواهد نمایندگی بگیرد آمادگی داریم تا محصول را بتوانیم در همه جا عرضه کنیم.

*از چه سالی این کار را شروع کردید؟

بنی‌هاشمی:  از سال 1392 کار پرورش قارچ را در سالنی به مساحت یک متر در دو متر شروع کردم اما اکنون سه سالن برای این کار اختصاص دادیم خوشبختانه کارمان توسعه پیدا کرده است.

* فارس: چه میزان سرمایه‌گذاری کردید؟ آیا به سودآوری خوبی رسیدید؟

بنی‌هاشمی: در سال اول که سودآوری نداشتیم و هر چه تلاش کردیم با ضرر مواجه بود، اما در قبال ضرری که متوجه ما شد تجربه‌های خوبی به دست آوردیم، خانواده‌ام مخالف بودند که این کار را با توجه به ضرری که کردم ادامه دهم اما خودم به دلیل علاقه‌ای که داشتم ادامه دادم، خدا را شکر با تلاش و پشتکاری که داشتم این کار اکنون به سودآوری رسیده و به دنبال گسترش و توسعه آن هستم.

*فارس: زمانی که کارتان را شروع کردید چند سال داشتید؟

بنی‌هاشمی: 18  سال داشتم، ایده‌های زیادی در سر داشتم تا آنها را عملیاتی کنم، موفقیت همیشه از آن کسانی است که با هر بار شکست ناامید نشوند بلکه مصمم‌تر از گذشته ادامه دهند.

* فارس: چرا از سن کم وارد کار اقتصادی شدید؟

بنی‌هاشمی: همیشه دوست داشتم دستم در جیب خودم باشد و به خانواده وابستگی اقتصادی نداشته باشم، خیلی دوست داشتم مستقل زندگی کنم، حدود چهار سال روی قارچ دکمه‌ای کار کردم، ولی برای اینکه باید کمپوست آن را از خارج استان می‌گرفتیم با مشکل برخورد کردیم.

کمپوست‌های وارداتی آلوده به قارچ بودند و کیفیت لازم را نداشتند دو الی سه دوره پشت‌سر هم ضرر سنگین دادیم و می‌خواستیم کار را جمع کنیم ولی به دلیل این که به پرورش قارچ علاقه داشتم آن را ادامه دادم.

این بار به جای اینکه روی تولید قارچ دکمه‌ای کار کنم به سمت پرورش قارچ صدفی و خوراکی رفتم و به نتایج خوبی هم رسیدم الان روی قارچ‌های دارویی دیگری هم کار می‌کنم.

*فارس: چه قارچ‌های دارویی را تولید و پرورش می‌دهید؟

بنی‌هاشمی: قارچ‌های ترامتس، شیتاکه، گانودرما و ترافل تولید می‌کنم و در این زمینه به نتایج خوبی هم رسیدم.

*فارس: به عنوان یک نخبه کارآفرین برای چند نفر توانستید اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد کنید؟

بنی‌هاشمی:  تمام اعضای خانواده به تعداد چهار نفر به جز خودم مشغول به کار هستند، سه نفر دیگر هم به طور غیر مستقیم با ما همکاری می‌کنند.

*فارس: کارآفرینی چه مزایایی دارد؟ آیا در این شرایط سخت اقتصادی می‌توان با کارآفرینی چرخ اقتصاد خانواده را چرخاند؟

بنی‌هاشمی: عقیده دارم کارآفرینی یک جور طرز فکر و ذهنیت است، من که کارآفرین هستم نمی‌توانم بپذیرم که زیر دست فرد دیگری برای به رسیدن به هدف‌هایی که دارد بجنگم و در قبال آن مزد بگیرم، مزد گرفتن نوعی محدودیت است باید خودت به خاطر اهدافی که داری از بقیه کمک بگیری تا آنها کمک کنند به اهدافت برسی نه اینکه خودت کارگر کسی باشی برای اینکه دیگران به موفقیت برسند.

در حال حاضر با توجه به اینکه کلبه آموزشی پرورش قارچ را به تازگی وارد بازار کردم نیاز به یک مدت زمانی دارد تا به دیگران شناخته شود.

خوشبختانه از عهده مخارج زندگی‌ام برمی‌آیم البته این نکته را هم باید اضافه کنم که متاهل هستم، اولین تولید کننده کارآفرین من و همسرم در این دانشگاه هستیم.

*فارس: چند سال در عرصه کارآفرینی فعالیت می‌کنید؟

بنی‌هاشمی: الان سه سال است که به این عرصه از طریق دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان وارد شدم و درصدد گسترش پرورش قارچ هستم به کمک مسوولان این دانشگاه هماهنگی‌هایی انجام گرفته و سالنی راه اندازی و به تازگی بهره برداری شده است، قارچ‌هایی در آنجا تولید کردیم.

* فارس: از لحاظ فروش محصولات‌تان مشکلی ندارید؟

بنی‌هاشمی: ما خودمان بازاریاب داریم تا الان مشکلی نداشتیم و موفق بودیم.

* فارس: اگر سخنی با فارغ التحصیلان و جوانان جویای کار دارید بفرمایید؟

بنی‌هاشمی: کسی که می‌خواهد کارآفرینی کند باید به دنبال علایق خود باشد، ممکن است در نگاه اول پول و درآمدی از آن حاصل نشود ولی مطمئناً افرادی که در راستای استعدادهای خود بروند ایده‌های جدیدی به ذهنشان می‌رسد که بتوانند به درآمد اقتصادی خوبی دست پیدا کنند.

* فارس: حتما پیام مقام معظم رهبری پیرامون گام دوم انقلاب را شنیدید که خطاب به جوانان، مردم و مسوولان و فرمایشاتی داشتند به عنوان یک جوان دانشجو چه اندازه می‌توانید دغدغه‌های معظم له را در زمینه علم و دانش عملیاتی کنید؟

بنی‌هاشمی: ما کارهای علمی و عملی را با کمک اساتیدی که داریم انجام می‌دهیم مطمئن هستم وقتی علم و عمل با هم ترکیب شوند نتایج خوبی به دنبال دارند.

* فارس: صحبت پایانی شما و اگر چالشی در راستای کارآفرینی دارید بیان بفرمایید؟

بنی‌هاشمی: چالش که زیاد است مسؤولان زیادی حرف از حمایت زدند اما این نکته را می‌خواهم به همه آنها بگویم اگر می‌خواهند حمایت کنند حرف و عملشان یکی باشد، از نهادهای مختلف به ما گفتند که از شما حمایت می‌کنیم اما در عمل آن چه که باید انجام نشد.

حمایت‌ها باید هدفمند باشد حمایت اولیه خوب است اما کسی که از گرسنگی می‌میرد با بیسکویت دادن نمی‌توان به او کمک کرد، شاید از دیدگاه کمک کننده او نجات می‌یابد اما در عمل چنین نیست، مسوولان باید ببیند نیاز کارآفرین چیست و در آن راستا کمک کنند و گام بردارند.

======================

مصاحبه و گفت‌وگو: زهره رجبی

======================

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.