1395-12-16 12:14
4531
0
36230
در گفتگو با یکی از فروشندگان با سابقه پوشاک مطرح شد:

پوشاک ایرانی در مقایسه با پوشاک خارجی از کیفیت قابل قبولی برخوردار هستند

بر اساس نظریۀ سلسله مراتب نیازهای مقدماتی مازلو انسان دارای نیاز های متفاوتی در سطوح چند گانه است که در بخش نیازهای فیزیکی و مادی، خواب، خوراک، پوشاک، مسکن و … که از الزامات زندگی محسوب می شوند و بدون آنها زندگی غیرممکن است، در درجۀ اول اهمیت قرار می گیرند.

به گزارش گلستان ما ؛ همانگونه که نحوه ساختار و اساس زندگی انسان ها در طول سال های متمادی دستخوش تغییرات فراوان شده اند، نحوه برآوردن نیاز های انسان های نیز دچار یک دگردیسی و تغییر اساسی گردیده است و همین امر موجب ابداع علوم و نظریه های جدید در صنایع مختلف از جمله پوشاک شده است.

همانگونه که در بالا بدان اشاره شد یکی از نیاز های اولیه بشر پوشاک است اما امروز پوشاک تنها برای پوشانیدن بدن یا حفاظت از بدن در مقابل سرما یا گرما نیست و استفاده از پوشاک ابعاد روانی، شخصیتی و اقتصادی پیدا کرده است و تنها به عنوان یک کالا به آن نگاه نمی شود.

دين مبين اسلام نیز اهمیت ویژه ای برای پوشش و ويژگي هاي آن قائل شده است و در کنار لباس باطني (لباس تقوا) به لباس ظاهری نیز اهميت داده شده است. حضرت علي عليه السلام مي فرمايد: «بهترين لباس ؛ لباسي است كه تو را از خدا به خود مشغول نسازد.»

به منظور آشنایی بیشتر با مختصات و ویژگی های لباس مناسب و جایگاه پوشاک در عصر حاضر گفتگوی کوتاهی با «محمد  مجیدیانی» از فروشندگان با سابقه پوشاک و مدیر فروشگاه بزرگ پوشاک فمیلی انجام داده ایم که حاوی نکات ارزشمندی در خصوص پوشاک است:

لباس مناسب به چه لباسی اطلاق می گردد؟

بدون شک پوشاک را می توان از جمله ضروریات دائمی انسان دانست. چرا که به جز مواقع خاص نظیر استحمام یا شنا در بقیه اوقات شبانه روز انسان به پوشاک نیاز دارد. یکی از مهم ترین مشخصه‌های لباس این است که در آن احساس راحتی کنید. لباس‌های تنگ و لباس‌هایی با اندازه‌های نامتناسب انتخاب مناسبی نیستند.

بهترین گزینه این است که لباسی به طور دقیق متناسب با اندازه‌های شخصی و طبق الگوی بدن خودتان بپوشید و در واقع برای سفارش لباس سراغ خیاط بروید و بخواهید برایتان لباس بدوزد، اما از آنجایی که این کار هزینه و زمان بیشتری نیاز دارد، اغلب افراد ترجیح می ‌دهند سری به فروشگاه‌های پوشاک بزنند و از میان محصولات موجود، لباس‌های مورد نیازشان را خریداری کنند.

برای راحتی مصرف‌کنندگان و برای اینکه افراد بتوانند به راحتی لباسی متناسب با ابعاد بدن‌شان در بازار پیدا کنند از ابعاد و اندازه‌های استاندارد استفاده می‌ شود. در علم ارگونومی ‌یا مهندسی فاکتورهای انسانی، از این ابعاد و اندازه‌ها برای طراحی محصولاتی متناسب با نیاز مصرف کننده استفاده می ‌شود.

برای جمع‌آوری اطلاعات ابعاد و اندازه‌های بدنی جامعه مصرف‌کننده، محققان و پژوهشگران طبق اصول آماری اندازه‌های گروه‌های نمونه را به طور دقیق گرفته و این اندازه‌ها را به کل جامعه تعمیم می‌ دهند. بعد هم طبق همین اندازه‌ها که تناسب نزدیکی با گروه مصرف‌کننده دارد طراحی محصول صورت می ‌گیرد. لباسی که با این روش طراحی و دوخته شده باشد، برای بیشتر افراد جامعه به راحتی قابل استفاده است.

متأسفانه در کشور ما هنوز این کار به‌ طور کامل انجام نشده است و ما برای دوخت لباس از استانداردهای کشورهای دیگر استفاده می‌ کنیم. به همین علت افراد مجبورند برای خرید لباسی متناسب با ابعاد و اندازه‌های بدن شان ساعت‌ها در بازار وقت صرف کنند.

چه رابطه ای بین لباس و شخصیت افراد وجود دارد؟

گاهی اوقات در برخی مجلات یا سایت ها به مطالبی در خصوص پوشاک بر می خوریم که چندان با واقعیت سازگاری ندارند. مثلاً افراد گوشه گیر لباس هایی انتخاب می کنند که زیاد به چشم نیایند یا افراد بد بین لباس کلاسیک می پوشند و مواردی از این دست... حقیقت امر این است که این گونه شخصیت شناسی بیشتر زائیده تخیلات برخی کارشناسان یا حتی نویسنده گان است.

چرا که اساساً شیک پوشی و تمیز پوشیدن و ظاهری آراسته داشتن ربطی به نوع و جنس لباس ندارد و با هر لباسی می توان ظاهری تمیز و آراسته داشت. ولی ذکر این نکته ضروری است که توجه به ظاهر و نحوه پوشش باعث ایجاد اعتماد به نفس در افراد می شود و هر قدر لباس رسمی تر و تمیز تر باشد، باعث ایجاد انگیزه و اعتماد به نفس در افراد می شود.

رنگ لباس در رفتار اجتماعی چه تاثیری دارد؟

اثرات اجتماعی رنگ ها انکار ناپذیرند. رنگها در روح و روان آدمي اثر مي گذارند و باعث تغيير رفتار در افراد می شوند و در نهایت به تحول در خصوصيات و شخصيت افراد منجر مي‌گردد.

 برخی از رنگ ها بخش مياني مغز را تحريك مي‌كند و در نتيجه بر اعصاب و روان انسان اثر مي گذارد. تعدادی از رنگ ها چشم نوازند و باعث آرامش می شوند. در مجموع انسان و رنگ زير مجموعه‌اي از نظام كل و جهان هستند، لذا انسان، رنگ و طبيعت دائماً در تعامل با هم بوده و در نهايت انسان محصور در چهار ديواري طبيعت را تحت تأثير قرار مي‌دهند.

 بنابراین می توان چنین نتیجه گرفت که رنگ در لباس همان اثری را دارد که رنگ طبیعی بر روح و روان انسان .

البته رنگ لباس نیز باید با توجه به شرایط یا موقیت مکانی استفاده شود. به عنوان مثال رنگ های گرم و شاد بیشتر جهت استفاده در  مهمانی ها و مراسم شاد توجیه پذیرند و رنگ های تیره نظیر مشکی، سرمه ای و قهوه ای بیشتر در محافل رسمی استفاده می شوند.

پوشاک ایرانی یا خارجی؟

بسیاری از مردم یا حتی رسانه ها بر این باورند که پوشیدن البسه خارجی نشانه غربزدگی یا توجه به پرستیژ و کلاس و برند و مسائلی از این دست است و افرادی که لباس خارجی می پوشند همگی متمول هستند. غافل از اینکه بسیاری از پوشاک ایرانی به دلیل کیفیت بالا و بی نظیر ، گران قیمت هستند و مردم عادی قادر به خرید آنها نیستند.

بنابراین ترجیح می دهند از لباس های خارجی به ویژه لباس های چینی استفاده کنند. جا دارد مسئولان و متولیان صنعت کشور ضمن حمایت از تولید کنندگان داخلی با ارائه یارانه زمینه کاهش قیمت محصولات با کیفیت ایرانی را فراهم کنند.

سخن پایانی

امروزه در جامعه شاهد هستیم برخی افراد لباس هایی بر تن می کنند که به هیچ عنوان برازنده جوان ایرانی نیست. لباس هایی که دارای پارگی هستند یا البسه ای که دارای نوشته های غربی گاهاً بی معنی یا حتی معانی نامناسب هستند.

در واقع مد گرایی افراطی، پوشیدن البسه و خلق ظواهر متفاوت، استفاده از البسه نا متعارف و ناسازگار با هنجار های جامعه و ... چیزی به جر اتلاف وقت و تحمیل هزینه ی اضافی به اقتصاد خانواده به همراه نخواهد داشت و رواج این فرهنگ ماحصل کارتل ها و مافیای پوشاک است که در صدد گسترش فرهنگ مصرف گرایی و اشاعه سبک زندگی کشورهای غربی هستند.

امید است خانواده ها نسبت به انتخاب لباس فرزندان خود دقت بیشتری نشان دهند و جوانان نیز سعی کنند علاوه بر رعایت هنجارهای جامعه، لباسی انتخاب کنند که شیک پوشی و آراستگی را نیز به همراه داشته باشد.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.