1394-11-15 14:59
2685
0
27102
معلولیتی که باعث توقف نشد؛

معلول گنبدی موانع حرکت را برداشت + تصاویر

احمدشاهسواری معلول گنبدی است که به علت تزریق اشتباه واکسن فلج اطفال در کودکی به ناتوانی جسمی حرکتی از ناحیه پای چپ دچار می شود. معلولیتی که هیچ گاه او را نا امید نکرده است و هر روز برای فردایی بهتر تلاش می کند.

به گزارش گلستان ما به نقل از قابوس نامه، او تحصیلات خود را تا مدرک دیپلم ادامه می دهد و به علت علاقه بسیار به کار وارد بازار کار می شود و مشاغلی چون لوله کشی گاز، آرایشگری تا نانوایی و حتی کمک راننده کامیون را تجربه می کند و بالاخره به خیاطی روی می آورد.

IMG_2219

شاهسواری خیاطی را از سال ۱۳۷۳ با آموزش در مرکز "حر ریاحی" گنبدکاووس زیر نظر بهزیستی می آموزد و رفته رفته با اجاره یک باب مغازه، کار خود را شروع می کند با تلاش بی وقفه این معلول گنبدی مغازه توسعه می بابد و کارگاه تولیدی خیاطی بطور جدی و با خرید مستقیم پارچه از تهران راه اندازی می شود.

آغاز کار با کمترین امکانات یکی از مشخصه های کار این معلول پرتلاش گنبدی است بطوری که به گفته خودش ابتدا بر روی یک جعبه چوبی می نشست و خیاطی می کرد و بعد ها برای خود چهارپایه ای دست و پا می کند، چهارپایه ای که هنوز در گوشه ای از کارگاه این معلول هنرمند به یادگار نگه داشته شده است و یادآور روزهای گذشته می باشد.

IMG_2214

احمد شاهسواری امید را سرلوحه کار خود قرار داده است و امروز ۲۵ نفر از همین کارگاه کوچک او توانسته اند خود اشتغالزایی کنند . او معتقد است اگر معلولین برای خود شغل و کاری داشته باشند هیچ گاه بیماری های روحی و جسمی و افسردگی ناشی از ناهنجاری های پیش آمده به آنها سرایت نمی کند.

اشتغال غیرمستقیم ۳۰ نفر در همین کارگاه کوچک ، دستاورد دیگر این معلول هنرمند و کوشاست که همیشه با خود گفته است " یک نیروی ذاتی در وجود من است که هیچ وقت معلولیت را در درون خود احساس نکردم" و همین احساس باعث شده است هیچگاه معلولیت را ضعف و ناتوانی نداند.

IMG_2230

شهسواری همچنین معتقد است باید استعداد های معلولین کشف شود و می گوید: من خود برای شروع کار حتی سرمایه هم نداشتم و با فروختن دستگاه صوتی که داشتم به قیمت ۲۰۰ هزار تومان ، یک چرخ و سردوز دست دوم خریداری و کارم را آغاز کردم.

او از معلولینی می گوید که به خاطر نقص در عضو امیدی به زندگی ندارند و متاسفانه برخی هم گرفتار ناهنجاریها و آسیب های اجتماعی می شوند و به اعتیاد روی می آورند که اگر برای آنها مشاغلی درآمد زا با توجه به استعداد هایشان راه اندازی شود کمک بزرگی در پیشگیری از این معضلات است.

این استاد خیاطی طرح های خوبی برای پیاده سازی در شهرستان و کمک به درآمدزایی معلولین دارد و می گوید تنها باید یک هماهنگی و همت جمعی در مسئولین خصوصا از سوی فرمانداری باشد تا بتوان برای معلولین کاری بنیادین و اساسی کرد. توسعه کارگاره خیاطی و ایجاد اشتغال برای معلولین از برنامه های آتی این معلول است که مصمم به اجرایی کردن آن می باشد که بخش اعظمی از ضمانت اجرای این برنامه را منوط به حضور جهادی و دلسوزانه مسئولین می داند.

IMG_2224

حال باید گفت"معلولیت محدودیت نیست" این تفکری است که در کنار باور انسانی قبول حق شهروندی برای یک معلول می تواند بروز استعدادهایی را به همراه داشته باشد که نتیجه اش تزریق نعمت بزرگ امید به جامعه و راهی برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی است.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.