1394-09-18 14:57
3137
0
24096

نابینایی بودم که با سواد بینا شدم / فوق لیسانس گرفتم اما علم آموزی در من بیدار است

وقتی به دستهای پینه بسته مادرم می نگرم که آه در بساط ندارد وبا ناتوانی وپیریش باید چرخ خانواده را به تنهایی بچرخاند وقتی به یادم می افتد که او با چه امید و آرزوهایی مرا به کلاسهای نهضت می فرستاد وتشویق به درس خواندن می کرد تا عصای روزگار پیریش باشم شرمنده نگاهایش می شوم، در حال حاضر دارای مدرک فوق لیسانس فقه و مبانی حقوق می باشم.

به گزارش گلستان ما به نقل از کلاس بیست ، عشق و علاقه به یادگیری ، وسعی وتلاش وافر برای رسیدن به اهداف، حضور در فعالیت های اجتماعی و سرودن شعر برای اهل بیت (ع)،۱۰سال شعر و شاعری ، ۲سال عضو انجمن شعر دانشگاه پیام نور گنبد، ۶سال عضو موسسه میرداماد گرگان، اینها تنها بخشی از فعالیت های بیشمار «فاطمه لکزایی»کشاورز زاده ای است که با عشق به علم اندوزی در کلاس های سواد آموزی شرکت کرد و اکنون دارای مدرک فوق لیسانس است و معتقد علم آموزی تمام شدنی نیست.

در ادامه گفتگوی تفصیلی خبرنگار ما با این سوادآموز موفق گلستانی را بخوانید.

*ابتدا خودتان را به صورت کامل معرفی کنید.

فاطمه لکزائی متولد شهریور ۵۸ هستم ، ساکن روستای سلمان فارسی یکی از روستاهای توابع شهرستان گنبد کاووس، مادرم خانه دار و بیسواد و پدرم کشاورز سواد در سطح ابتدایی، ۱۱تا خواهر برادر که شکر خدا همگی باسواد هستند ۴نفرشان وخودم از طریق نهضت سوادآموزی باسواد شدیم.

857298 549

هنوز هم احساس نیاز و عشق یادگیری و علم آموزی در من بیدار است

*سواد آموزی را از چه سنی و از کجا شروع کردید و اکنون به کجا رسیدید؟ آیا به آن حدی رسیدید که احساس کنید دیگر نیازی به علم آموزی نداشته باشید؟

بعلت محرومیت شدید روستای سلمان فارسی و نبودن مدرسه ابتدایی در سال ۶۹ وارد کلاسهای نهضت سوادآموزی شدم و در حال حاضر دارای مدرک فوق لیسانس فقه و مبانی حقوق می باشم. هنوز هم احساس نیاز و عشق یادگیری و علم آموزی در من بیدار است خیلی دوست دارم در مقاطع بالاتر دکترا ادامه تحصیل بدهم

*نوع نگرش خانواده ها به فرزندان چه تاثیری در زندگی آینده آنان خواهد داشت؟

نگرش خانواده ها در آینده فرزندانشان خیلی تاثیر دارد. اگر بچه به جایی می رسند اکثرا موارد بعلت نگرش مثبت و خوب خانواده هایشان در خصوص فرزندشان بوده است وبالعکس

*چه عاملی باعث شد تا شما از یک فرد بی سواد تبدیل به چهره موفق سوادآموزی شوید؟

از همان ابتدا و کودکی عشق و علاقه به یادگیری ، وسعی وتلاش وافر برای رسیدن به اهداف، حضور در فعالیت های اجتماعی و سرودن شعر برای اهل بیت (ع)( ۱۰سال شعر و شاعری ، ۲سال عضو انجمن شعر دانشگاه پیام نور گنبد، ۶سال عضو موسسه میرداماد گرگان)

*چه کسانی شما را در رسیدن به این هدف یاری رساندند؟

در ابتدامادرم و بعد برادر بزرگترم والان بیشتر یک دوست صمیمی مشوقم هستند برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر.

4069 Abolfazl Nasaei

«زگهواره تا گور دانش بجوی» این جمله می تواند الگوی عملی برای سوادآموزی و علم آموزی باشد

*به نظر شما به چه کسی می توان باسواد گفت؟ چه کسانی می توانند سواد آموز موفق شوند؟ آیا همه کسانی که در حال سوادآموزی هستند می توانند چهره موفقی در جامعه شوند؟

به نظرم علم و تقوا دوبال برای پرواز آدمی هستند و علمی که همراه با عمل باشد، همه می تواند در سوادآموزی موفق باشند همانطور که در روایات ما زگهواره تا گور دانش بجوی را داریم و این جمله می تواند الگوی عملی برای سوادآموزی و علم آموزی باشد. وهیچ وقت برای باسواد شدن دیر نیست به قول معروف «ماهی را هروقت از آب بگیری تازه است»، همه افراد بیسواد جامعه می توانند با کمی سعی و تلاش بیشتر و توکل و توفیق خواستن از درگاه باری تعالی، می توانند سوادآموزانی موفق باشند

*بفرمایید معرفی کردن و شناساندن افراد موفق در عرصه سوادآموزی چه کمکی در جذب افراد بی سواد و کم سواد و همچنین ارتقاء فرهنگ سوادآموزی در جامعه می کند؟

این حرکت می تواند انگیزه ای برای بیسوادان جامعه مان باشد و یک الگوی عملی برایشان واینکه ببیند که می توانند در کسب علم و دانش موفق باشند که خواستن توانستن است .

*مقایسه ای داشته باشید از زندگی خودتان در ایام بی سوادی با زندگی فعلی شما؟ به نظرتان چه تغییرات اساسی و مثبتی در زندگی شما ایجاد شده است؟

در مقایسه ایام بیسوادی و باسوادی می توانم بگویم مثل فرق افراد کور و نابینا با افراد بیناست، من بیسواد کور و نابینایی بودم که با سواد بینا گشتم. از دنیای قوطی کبریتی خود چشم به جهان بزرگتر گشودم. ودر هرمقطع از تحصیلم از دریچه بهتر و بالاتری نسبت به جهان و خودم ومحیط پیرامونم نگریستم.

kh.91.8.21fh

احداث مدارس در مناطق محروم،کمک های مالی دولتی به خانواده های قشرهای کم درآمد جامعه مانع ترک تحصیل دانش آموزان است

* چه کمبودهایی در این بخش احساس می کنید؟ فکر می کنید برای خشکاندن ریشه بی سوادی بهتر است در کشور چه اقدامات و تشویق هایی انجام شود؟

احداث مدارس در مناطق محروم جامعه، سرویس رایگان برای دانش آموزان مناطق محروم و روستاها، تهیه نوشت افزار برای دانش آموزان محروم، کمک های مالی دولتی به خانواده های قشرهای کم درآمد جامعه

*به نظر شما چه مشکلاتی مانع باسواد شدن افراد جامعه می شود؟

به نظرم از همه مهمتر فقرمادی و معنوی وفرهنگی جامعه در قشرهای کم درآمد و یا بدون درآمد از موانع باسواد شدن خانواده ها و از همه مهمتر بیسواد ماندن کودکان آن می باشد.

*از مسئولان اداره کل آموزش و پرورش و همچنین معاونت سوادآموزی استان چه انتظاراتی دارید؟

اکنون که به دستهای پینه بسته مادرم می نگرم که آه در بساط ندارد وبا ناتوانی وپیریش باید چرخ خانواده را به تنهایی بچرخاند وقتی به یادم می افتد که او با چه امید و آرزوهایی مرا به کلاسهای نهضت می فرستاد وتشویق به درس خواندن می کرد تا عصای روزگار پیریش باشم شرمنده نگاهایش می شوم، از شما مسئولین محترم و بزرگوار درخواست همکاری و مساعدت در زمینه فراهم آوردن جذب را دارم تا دیگر شرمنده نگاه های مادرم نباشم و عصای روزگار پیریش.

*از اینکه وقتتان را در اختیارما قرار دادید سپاس گزارم و برایتان آرزوی بهترین ها دارم.

بنده هم از شما سپاسگزارم

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.