1394-07-14 16:57
2533
0
21590
گفتگو با هنرمند کلاله ای:

افتخاری: قدم قدم به آرزوهایم نزدیک می شوم / عدم هماهنگی مسئولین مانع پیشرفت کلاله می شود

شاید مثل معروف:"از هر انگشتش یک هنر می بارد" را بارها شنیده باشید، این "مثل" را برای این هنرمند کلاله ای می توان بکار برد.

به گزارش گلستان ما به نقل از کلاله خبر، اگر قرار باشدبه تعداد انگشتان هر دو دست،مصداقی برای این   ضرب المثل در شهرستان کلاله پیدا کنید،لازم نیست به خانواده های مُرفّه سربزنید و یا بدنبال مقام و مسئولی در این شهر باشید.

کافیست کمی با دقّت به اطرافت بنگری و ببینی که در کوچه پس کوچه های همین شهر و از محلّه ای با مردمی به ظاهر از نظر وضعیّت اقتصادی و معیشتی،کم بهره امّا ساده و صمیمی،فرزندی تحویل این جامعه و این آب و خاک و دیار آشنایمان کلاله دادهشده است که به لطف خدا،هیچ کس تاکنون نتوانسته است انگشت اتّهامی را بسویش نشانه رود.

دلیلش هم معلوم است.او با شایستگی و لیاقت و البتّه پشتکار و کوشش خستگی ناپذیر و عدم تعصّبات بیجا(در هر زمینه ای)و عشق به مردم و دیارش،پلّه های موفّقیّت و پیشرفت را یکی پس از دیگری، بسرعت طی نموده است.

احمد افتخاری متولّد سوّم خرداد1359 در شهر کلاله است.او در خانواده ای بزرگ شده است که پدرش با دسترنج کارگری و مادرش در دامان پُرمهر و عطوفتش او و دو خواهر و سه برادرش را پرورش داده ا ند و احمد،فرزند دوّم خانواده است.

افتخاری دارای مدرک کارشناسی هنر با گرایش صنایع دستی است و از سال1368 زمانی که در سنّ9سالگی و کلاس سوّم دبستان بوده، به گفته خود،فعّالیّت هنری اش را شروع کرده است.

وی متأهل می باشد و همسرش یکی از مُشوّق های اصلی برای طی کردن مدارج علمی و فرهنگی و هنری او بوده است.البتّه حاصل ازدواج این زوج خوشبخت،فرزند پسری است21ماهه به نام" اشکان".

مصاحبه زیر،بهانه ای است برای تشویق و ترغیب جوانان عزیز این شهرستان به همّت و غیرت هرچه بیشتر در  پیشرفت شهر و دیارشان

شما را دعوت به خواندن متن این مصاحبه می کنیم.

*در چه رشته های هنری "دستی بر آتش داری"؟

- با توجّه به رشته تحصیلی،تقریباً با تمام رشته های سُنّتی و دستی آشنا هستم امّا رشته تخصّصی بنده،شیشه(تکنیکهای مختلف )و سفال (کتیبه و چرخ)است.ضمن آنکه خوشنویسی،تذهیب،مینیاتور،مُعرّق چوب،مُنَبّت چوب و چاپ پارچه هم کار و تدریس می کنم. البتّه مردم شهرم بنده را به عنوان یک بازیگر و کارگردان تئاتر می شناسند و شاید از عکّاسی و فیلم سازی بنده خبر چندانی ندارند!!

*خطّاطی را چطور یاد گرفتی؟نزد استاد خاصّی شاگردی کردی؟

- خوشنویسی را در آغاز،نزد دو معلّم خوب هنر،آقایان: حسن کاوسی و علیرضا میر فرا گرفتم و البتّه از کلاس آقای نامی در انجمن خوشنویسان هم استفاده کردم امّا بیشتر،ذوق و علاقه و تمرین و خواندن کتابهای آموزشی هنر خوشنویسی بود.

*چطور شد وارد اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شدی؟ رسمی هستی یا قراردادی؟

- پس از اتمام تحصیلات و بازگشت به شهر خودم و نیاز اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی،بنده و دوست خوبم آقای محسن داورزنی (رئیس فعلی شورای شهر) بعنوان دو نیروی باتجربه فرهنگی و هنری،برای کمک به اداره وارد سیستم شدیم تا راهی را که از نوجوانی در پیش گرفته بودیم،به شایستگی و با هدف خدمت به فرهنگ و هنر شهرمان ادامه دهیم.در ابتدا بعنوان نیروی انجمنی فعّالیّت کردم تا اینکه در سال 92 قراردادی شدم.

*چقدر به آرزوهایت رسیده ای؟

- برای زندگی خود برنامه هایی طراحی و ترسیم نموده ام که آهسته و پیوسته به سمت برنامه ها،یکی پس از دیگری،حرکت می کنم و خدا نیز کمک و همراهم بوده است و البتّه آرزوی بزرگم صلح و آرامش در دنیا است که ان شاا.. به یاری خدا محقّق خواهد شد.

*به نمایندگی از سوی جامعه هنرمندان،از مسئولین شهرستان کلاله چه انتظاری داری؟

- حمایت معنوی : یعنی لزوم حضور هنرمندان در هسته های مشاوره در تمام بخشهای اقتصادی و سیاسی و اجتماعی،حضور مدیران در جمعهای فرهنگی و هنری و ایجاد دلگرمی در آنان، خرید آثار هنرمندان به شکلهای مختلف در جهت تقویت اقتصاد هنر،استفاده از هنرمندان در انجام فعّالیّتهای تبلیغاتی و مشاوره،  بعنوان بازوی پُرتوان بخشهای مدیریتی در شهرستان.

*فکر می کنی مهمترین دلایل و مشکلاتی که باعث شده است زندگی مردم این منطقه پیشرفت خوبی نداشته باشد و بعنوان منطقه محروم یا کمتر توسعه یافته مشهور بشود،چیست؟

- عدم هماهنگی مدیران،عدم یکپارچگی گروههای سیاسی در دفاع از حقوق شهرستان،عدم توجّه به منابع انسانی و توسعه صنایع گردشگری و صنایع تبدیلی در منطقه،عدم برنامه ریزی در یکپارچه سازی منابع اقتصادی در قالب شرکتهای توسعه روستایی و شرکت تعاونی ها،عدم توجّه به ظرفیّت موجود در منطقه به لحاظ گردش پولی و بانکی و هدایت آن به بخش تولیدات صنعتی،صنایع کوچک و تبدیلی و نهایتاً عدم باور به این موضوع که شهرستان کلاله می تواند یک شرکت سهامی عام با مشارکت تمام همشهریان هر کس به توان خود باشد در رسیدن به خواسته های اقتصادی و سیاسی...

*از دیدگاه شما،هنر چیست؟ و چه جایگاهی باید در زندگی مردم داشته باشد؟  

- بنظرم هنر مساوی است با آرامش درونی.هم برای هنرمند و هم برای مخاطب.هنر باید در تمام جنبه های زندگیمان وجود داشته باشد.مخصوصاً هنر با پشتوانه ای فرهنگی.این فرهنگ اصیل و   ریشه دار ماست که باید به زبان و شکل هنر در زندگی و در کنارمان حرکت کند تا مایه مباهات،فخر و آرامشمان گردد.هنر گفتاری،هنر شنیداری،هنر های بصری،هنر معماری،هنر دینی،هنر طرّاحی صنعتی،هنرمدیریتی،هنرارتباطات و..شکلهای دیگری از هنر که می تواند آینده ای سراسرنشاط،آرامش و موفّقیّت برایمان رقم بزند.

*با مردم خوب شهرستان کلاله چه صحبتی داری؟

- با هم همدل و همزبان و مهربان باشیم و غیر از ترقّی و پیشرفت برای شهرمان و کشور عزیزمان،به چیز دیگری فکر نکنیم .این ترقّی و تعالی،جز در سایه وحدت و یکپارچگی بدست نمی آید.از فرزندان شهرمان،از هر قوم و قبیله،حمایت کنیم و با حمایت، تعریف،نقد سازنده و راهنمایی،به رشدشان کمک کنیم که رشد شهرمان را رقم بزنیم و از کینه جویی و بخل و حسد دست برداریم که کلام خدا و منش امامان و درس امام و شهدای انقلاب،جز همدلی و مهربانی،چیز دیگری نیست.

*در طول زندگیت،کدام افراد بیشترین تأثیر مثبت را بر روی شما گذاشته اند؟ مشوّق هایتان چه کسانی بودند؟

- بیشترین تأثیر در زندگی ام را حضور و دعای پدر و مادرم     داشته اند که همیشه انرژی مثبت دعایشان را در کنارم احساس می کنم و در تمام مراحل زندگی،دعایشان راهگشا بوده و هست.امّا پس از ازدواج،همراهی همسرم و تشویق ایشان در کارهای هنری، بیشتر مرا به کارم علاقمند کرد و صد البتّه شاگردی اساتید بزرگ بازیگری چون: اردلان شجاع کاوه،شمسی فضل اللهی،امرا.. احمد جو، فرهاد ناظرزاده،حمیدرضا آذرنگ و..در کار نمایش و اساتید هنرهای سُنّتی همچون استاد محمودی،استاد رستمی،استاد رحیم مولائیان،استاد آقا میری،استاد احمد خان،استاد همایون و... در راه هنر ایرانی و اسلامی،بر بار علمی و هنری ام افزودند.

*بنظرت مشکل هنر در کلاله چیست؟

- مشکل هنر در کلاله چند مورد است که عبارتند از: 1- کم کار شدن انجمن ها به دلیل سیاست اشتباه تمرکز فعّالیّت و اجرای برنامه ها و فعّالیّتهای هنری در مراکز استانها در سالیان پیشین که امید است در آینده،سیاستگزاران فرهنگ و هنر،به انجمنهای فرهنگی و هنری شهرستانها توجّه بیشتری کنند. 2- عدم شناخت خانواده ها از لزوم پرداختن به هنر،بعنوان یک تفریح سالم و البتّه فعّالیّت فوق برنامه در زندگی فرزندان 3- عدم توجّه ادارات و نهادها به نقش هنر در تبلیغات،پیام رسانی و ایجاد فضای مُفرّح برای کارکنان با اجرای برنامه های هنری و نمایشگاهها4- عدم تقویت گروههای هنری به سبب مشکلات مالی و بودجه ها در مراکز فرهنگی و هنری و دغدغه معیشت آنان 5- لزوم تقویت بخش فرهنگی و هنری در مدارس آموزش و پرورش در جهت استعداد یابی و رشد فرزندان مستعد در بخشهای هنری و شرکت در جشنواره ها 6- ایجاد نگاه مثبت در جامعه شهریمان  نسبت به هنر، از جمله موسیقی و نمایش و هنرهای تجسّمی و بصری و حمایت از این عزیزان کلاله ای در شکلها و برنامه های مختلف و ایجاد انگیزه کردن در هنرمندان و...

*بعنوان یک هنرمند،برای نوجوانان و جوانان شهرستان کلاله و روستاهایش چه پیام و سخنی داری؟

- برای همه آرزوی تندرستی و موفّقیّت دارم و بعد از توجّه دادن آنان در احترام گذاشتن به پدر و مادر و بزرگترها،به همه آنان می گویم که " وقت طلاست،مروارید است،نگاه خداست به بندگانش" قدر زمانها و دقایق و ثانیه ها را بدانید و از آن در راه کسب علم،تجربه،هنر و افتخار بهره کامل ببرید.

*و کلام آخر؟ 

"خدایا چنان کن سرانجام کار     تو خوشنود باشی و ما رستگار"

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.