1394-05-22 08:17
8283
9
18929
گفتگو با حجت الاسلام احمدي؛

روحانی‌ای كه اقتصاد روستاي وامنان آزادشهر را متحول كرد/ ایده‌ای كه تبديل به يک صنعت روستايي شد

روحانی مستقر سازمان تبلیغات اسلامی گلستان با ایده کشت زعفران موفق شد اقتصاد مقاومتی را در یک روستای محروم معنا کند و رونق اقتصادی را به زندگی مردم روستا باز گرداند.

به گزارش گلستان ما ؛ این پایگاه خبری در راستای ترویج فرهنگ اقتصادمقاومتی و نیاز توجه به روستاهای محروم گلستان گفتگویی را با روحانی مستقر سازمان تبلیغات اسلامی گلستان در روستای وامنان آزادشهر با ایده خود موفق شد زندگی مردم روستا را با کشت زعفران متحول سازد ترتیب داده است که آن را در ذیل می خوانیم.

خودتان را معرفی کنید؟

محمد احمدی متولد وامنان در اول فروردین 1351 است. روستایی در آخرین نقطه استان گلستان در مسیر جاده شاهرود. دوران ابتدایی را در همان روستا به مدرسه رفتم. دوران راهنمایی را در مینودشت مشغول به تحصیل بودم.

چه زمانی به حوزه رفتند؟

در سال 1367 وارد حوزه شدم و به دلیل درخواست قلبی پدرم به حوزه علاقه مند شدم.4سال اول تحصیل در حوزه را در مشهد و بقیه دوران حوزه را در قم سپری کردم. در حین تحصیل کار تبلیغی و کلاس های تابستانه را انجام می دادم. کار و تبلیغ را برای روحیات خودم و تاثیرگذاری در بین مردم بهتر دیدم. اعتقادم بر تحقیق و تدریس در بین مردم بیشتر است.

چه طور شد مردم روستا به سمت زعفران کاری رفتند؟

پدر و مادرم کشاورز بودند. با وجود زعفران های وحشی در منطقه متوجه شدیم که این محل پتانسیل کشت زعفران را دارد. ابتدا در سطح های کم شروع به کشت کردیم. در سال 1372 شروع به کشت زعفران کردیم. در حال حاضر در روستای وامنان 115 هکتار فقط زعفران کاشته می شود و تاثیر خوبی در بین جوانان و ایجاد انگیزه و بحث اقتصادی داشته است.

مردم را به این کار تشویق می کنم اما خودم زمینی برای کشت ندارم. خانواده ام زعفران می کارند و در زمان برداشت خودم هم کمک می کنم. کشت زعفران از اواسط بهار شروع می شود و اواسط مهرماه برداشت انجام می شود.

در ابتدا پذیرش مردم با این کار چگونه بود؟

قبول شروع کاری در ابتدا سخت است. مردم منطقه هم در ابتدا سخت قبول کردند که به کشت زعفران روی بیاورند. چون تا نتیجه کار را ندانند نمی توانند ریسک کنند. آن ها به کشت گندم، جو، عدس و این محصولات تمایل داشتند اما بعد که نتیجه کار را دیدند راحتتر تمایل به کشت زعفران دارند.

چه تعداد خانوار در روستا زندگی می کنند؟

480 خانوار در این روستا زندگی می کنند که مجموعا 1500 نفر ثابت هستند و قریب به 3 هزار نفر متغییر زندگی می کنند. در 10 یا 15 سال اخیر جوان های سال های جنگ از منطقه کوچ کرده و رفته اند. منطقه زمینی هم باری ساخت و ساز ندارد. اگر زمینه های حضور آن ها آماده شود قطعا دوباره حضور خواهند داشت.

مهاجرت روستا به شهرها چگونه است؟

الان مهاجرت از روستا به شهر کمتر شده در وامنان و حتی نتیجه برعکس هم شده است و خیلی ها تمایل دارند که برای زندگی به وامنان بیایند. بعضی ها هم برای کشت زعفران به منطقه می آیند اما سکونتشان در شهر است. بیشتر مردم کشاورزی دارند و بعضی ها هم از راه دامداری امرار معاش می کنند.

فعالیت های فرهنگی در مسجد چگونه است؟

نماز ظهر و مغرب را به جماعت می خوانیم و بعد از نماز مغرب و عشاء یک ربع تفسیر قرآن و ترجمه داریم و اگر مناسبتی هم باشد برنامه های داریم. صبح هر جمعه هر هفته بیش از 4 سال بدون وقفه انجام می شود.

چقدر به مشکلات مردم روستا می پردازید؟

کم و بیش مطالعه دارم و اگر در روستا مشکلی وجود داشته باشد به مشکلات رسیدگی می کنم. تا جایی که بتوانم میانجی گری می کنم. به صورت انفرادی با آن ها در خصوص مسایل صحبت می کنم. اگر جایی لازم باشد دستگیری هایی انجام می دهم. رییس تعاونی هم هستم و در این مورد هم کارهایی را انجام می دهیم.

مدارس در روستا چگونه است؟

در روستا وامنان تا مقطع دبیرستان داریم. در سال 1374 مردم همت کردند و با تلاش خودشان دبیرستان را هم در وامنان درست کردیم.

ارتباطتتان با مردم روستا به چه صورت است؟

سعی می کنم با همه ارتباط داشته باشم. در روستا با پیرمردها و پیرزن ها که حضور فعال تری در مسجد دارند. اما به نوجوانان و جوانان هم ارتباط خوبی دارم. با ارتباط خوب می شود تاثیر بیشتری داشت.

جوانان چقدر به فعالیت های ورزشی می پردازند؟

در بحث ورزشی بیشتر جوانان والیبال و فوتبال یا همان گل کوچک خودمان بازی می کنند. چون زمین ورزشی نداریم. مسابقات دو هم برای تمام سنین برگزار کرده ایم. به مناسبت دهه فجر یک پیاده روی خانوادگی هم برگزار کردیم که با استقبال خوبی از سوی مردم روستا مواجه شد. استعداد های ورزشی خوبی در روستا وجود دارد ولی زمینه و زمین ورزشی نداریم.

سن ازدواج در روستا چگونه است؟

سن ازدواج از 16 سال تا 25 سال وجود دارد. توصیه می کنم خیلی کوچک هستند و یا دیر به فکر ازدواج نیافتند. بعضی مواقع سن پایین باعث می شود که نتوانند امور زندگی را به خوبی مدیریت کنند. به صورت انفرادی با آن ها صحبت می کنم و راهنمایی می کنم.

ارتباطاتتان با دهیار روستا چگونه است؟

ارتباطم با دهیار روستا آقای محمود خان احمدی خوب است و فکر می کنم با تعامل می توانیم به اهداف خودمان برسیم.

چه بازی های محلی در روستا انجام می شود؟

الان بچه های روستا به سمت بازی های بومی و محلی گرایش ندارند و درگیر بازی های رایانه ای هستند. این موبایل ها بچه ها را بی جان کرده است.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

عیسی پیری

سلام با عرض احترام تقاضا دارم باحاج اقا لطفی تماسی داشته باشم تا بتوانم مشگلم را با ایشان در میان بگذارمشاید بدست ایشان حل شود با تشکر پیری

0
0
پاسخ
1394-07-14 07:30
جبار

با سلام و خسته نباشیدروستای وامنان با حضور حاج آقای احمدی آباد شد. خدا عمر با عزت به ایشان عنایت کند

0
0
پاسخ
1394-07-27 08:35
سعید

سلام یه شماره تلفن از حاج آقا می خواستم***** گلستان ما: با تشکر از شما به منظور بازدید از پایگاه خبری مابه اطلاع میرسانیم به منظور ارتباط با دفتر پایگاه خبری تحلیلی گلستان ما با شماره تلفن درج شده درقسمت ارتباط با ما تماس حاصل نمایید.موفق و موید باشید.

1
0
پاسخ
1395-01-26 10:12
محمد میراب

با سلام خواستار تماس با حاج اقا احمدی هستم.کمک ایشان را خواستارم .خواهش دارم یاریم کنید.09142441484

0
0
پاسخ
1395-01-27 11:32
امین

با سلام محمد امین آقاخانی هستم از گرگانشمارم 09118710306به کمک حاج آقا نیازمندماگه کمک کنید ممنون میشم

0
0
پاسخ
1396-05-05 04:01
رحیمی

بنده هم به کمک حاج آقا نیاز دارم به راهنماییشون در زمینه ی زعفران آیا امکانش هستش که من با ایشون تماس داشته باشم؟ محبت کنید جوابو برام میل کنید ممنون می شم

0
0
پاسخ
1397-01-31 20:19

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.