1394-04-23 13:35
3282
0
17549
استاد سجاد صیدآبادی:

هدفم آشنا نمودن جوانان و نوجوانان با دریای وسیع علم و معرفت در قرآن کریم است

سجاد صیدآبادی: بنده که تاکنون بیش از دو سوم عمرم را در این مسیر بوده ام حمایتی که شایسته قرآن کریم و فعالیت هدفمند قرآنی باشد را در سطح شهرستان بندرگز مشاهده نکردم و همواره فقر قرآنی و مهجوریت قرآن در این شهرستان چشم گیر است؛ هرچند معتقدم برای گسترش فعالیت های قرآنی نباید به ادارات و نهادها اکتفا کرد.

به گزارش گلستان ما به نقل از رادکانا، در ادامه گفتگوهای خود با فعالین قرآنی، اینبار به سراغ سجاد صیدآبادی استاد قرآنی در شهرستان بندرگز رفتیم تا از نزدیک با این استاد بااخلاق قرآنی گفتگویی داشته باشیم.

متن گفتگو به شرح ذیل می باشد:

* آقای صیدآبادی چی شد قرآن را انتخاب کردی؟

مهمترین عاملی که موجب شد بنده به سمت قرآن کریم گرایش پیدا کنم، انس بیش از پیش پدرم با قرآن بود. درواقع یک عامل اثر ژنتیکی و عامل دیگر اثر علاقه و نزدیکی بسیار بنده نسبت به پدری قرآنی بود.

یادم می آید از دوران خردسالی شاید در سنین 4 یا 5 سالگی بود که هر صبح در آغوش پدر می نشستم و به صدای زیبای تلاوت قرآن پدر گوش می کردم و لذت می بردم و همینطور به صدای اساتیدی نظیر استاد مصطفی اسماعیل که ایشان همواره استماع می کردند، گوش می دادم و این نخستین و مهمرین عامل گرایش بنده به سم قرآن کریم بوده است.

در ادامه نیز در سنین کودکی، نوجوانی و جوانی و حتی همین الآن نیز از جلسات پرهیجان، مفید و معنوی ایشان کمال استفاده را می برم و دو زانو و با افتخار پای جلسات قرآنی ایشان می نشینم و کسب فیض می کنم.

1477186639

* مشفق اصلی شما در گرایش به قرآن چه کسی بود؟

مشوق اصلی بنده در گرایش به کلام وحی ابتدا پدر گرانقدر و مادر دلسوزم و در ادامه استاد عرفان، اخلاق و قرآنم جناب مرحوم استاد حاج خسرو رفعت نژاد بودند که بنده هیچگاه یاد ایشان را از ذهنم خارج نمی کنم و همواره سعی می کنم الگوهای اخلاقی و رفتاری ایشان را سرمشق زندگی خود کنم.

زمانی در دوران نوجوانی در جلسه قرآنی حاج آقای رفعت نژاد به تلاوت پرداختم. ایشان پس از تلاوت به بنده جمله جالبی را با صراحت کامل گوشزد کردند و گفتند: «چرا مثل بزغاله تلاوت می کنی؟! سعی کن مردانه تلاوت کنی.» همین جمله استاد کافی بود که تصمیم قاطعانه بگیرم و به سمت مردانگی پیش بروم و تلاوتم را نیز کیفیت ببخشم که الحمدلله همینطور هم شد.

* از تأثیرات قرآن در زندگیتان برایمان بگو:

بنده معقدم تمام زندگیم نشأت گرفته از آثار معارف قرآن است. نوع گویش ها، نوع رفتارها، نوع دیدارها، نوع تحصیلات، نوع برنامه ها و فعالیت ها همه و همه نشآت گرفته از قرآن کریم است.

به عنوان مثال آیه ای از قرآن کریم در سوره مبارکه اسراء می فرماید: وَلا تَقفُ ما لَیسَ لَکَ بِهِ عِلمٌ اِنَ السَمعَ وَالبَصَرَ وَالفواد کُلُ اولئِکَ کانَ عَنهُ مسئولاً؛ می آموزم که به چیزی و عملی و سخنی که بدان مطمئن نیستم و آگاهی لازم را ندارم به آن حتی نزدیک هم نشوم، چرا که بدون علم و آگاهی بستر تهمت، غیبت و افترا باز خواهد شد که در اینصورت یقینا در قیامت کسی پاسخگو نخواهد بود.

1456284592

* در چه سطح قرآنی قرار دارید؟

بنده درحال حاظر کارشناس، مدرس و قاری قرآن در سطح استان گلستان و منطقه هستم و به فعالیتم افتخار می کنم.

میزان رضایتمندی را نمی توانم خودم بازگو کنم. به نظرم بهتر است از سایر دوستان و صاحبنظران و قاریان و مجموعه های قرآنی در این زمینه نظرخواهی کرد.

* آیا تاکنون توانسته اید کسی را بسمت قرآن و آموزه های قرآنی با خودتان همراه کنید؟

اینکه بنده بتوانم کسی را بسمت قرآن کریم و آموزه های آن بیاورم هرگز چنین نبوده است. درواقع توفیقات و نصرت الهی همواره موجبات جذب و همنشینی با قرآن را فراهم خواهد آورد.

بنده نیز به عنوان یکی از خادمین قرآن کریم سعی بر جذب قاریان و مجموعه قرآنی داشته ام و می توانم عرض کنم عزیزانی که توفیق داشتم در محضرشون باشم و از تلاوت های زیبایشان حض معنوی را ببرم قاریان ممتازی نظیر محمدمهدی آهویی، علی غدیری، مرتضی ریاحی، امین کردی نژاد، محمد شیخی و سایر قاریان عزیزم بوده اند و خیلی قبل تر از این عزیزان، همنشینی و جلسات قرآنی باشکوهی با بزرگوارانی همچون حجت الاسلام والمسلمین حاج حمید بهاری، هادی خداوندگاری، حمید رحمانی، محمد تجری، غلامرضا صیدآبادی، ابوالفضل رضی آبادی، احمد نجفی، محمدعلی رسولی و سایر دوستان بوده است.

1528472909

* الگوی قرآنی شما؟

الگوهای قرآنی بنده ابتدا مرحوم استاد حاج خسرو رفعت نژاد، استاد محمود شحات انور و استاد حاج حامد شاکرنژاد هستند.

* در دوره های آموزشی قرآنی شرکت کرده اید؟

بله در دوره های آموزشی قرآنی بسیاری شرکت کرده ام و یکی از بهترین آنها حضور در دوره های تربیت معلم قرآن کریم اداره تبلیغات اسلامی بود که حقیقتا دوره های بسیار مفید و پرمحتوایی بود و از محضر اساتید خوبی بهره مند شدیم.

* به چه سبکی قرآن میخوانید؟

بنده به دو سبک تلاوت می کنم. استاد محمد اللیثی و استاد شحات محمد انور و البته گاهی اوقات نیز ترکیبی از سبک اساتید را نیز در تلاوتم به نمایش می گذارم.

1458709514

* هدف شما در آینده چه میباشد؟

بنده از ابتدای برپایی فعالیت ها و کلاسها و تشکیل مجموعه های قرآنی فقط و فقط یک هدف داشتم و ان شاءالله تا پایان عمر ناقابل حقیر نیز این هدف پابرجا خواهد ماند و آن «آشنا نمودن جوانان و نوجوانان با دریای وسیع علم و معرفت در قرآن کریم است» و اینکه بتوانیم رهرو مناسبی برای ادامه راه قرآن کریم و ولایت باشیم.

* آیا در شهرستان شما از قشر های قرآنی حمایت میشود؟

بنده که تاکنون بیش از دو سوم عمرم را در این مسیر بوده ام حمایتی که شایسته قرآن کریم و فعالیت هدفمند قرآنی باشد را در سطح شهرستان بندرگز مشاهده نکردم و همواره فقر قرآنی و مهجوریت قرآن در این شهرستان چشم گیر است؛ هرچند معتقدم برای گسترش فعالیت های قرآنی نباید به ادارات و نهادها اکتفا کرد.

فعالیت های قرآنی حرکت جهادی می خواهد که هر فردی، مرد و زن اگر احساس مسئولیت می کند و دغدغه قرآنی و فرهنگی دارد باید آستین همت بالا بزند و به میدان مبارزه بیاید، حتی اگر برای حمایت و دفاع چیزی در دستان خود احساس نکند.

1455004159

* خداوند در زندگی شما چه تاثیری داشته است؟

تنها پشتوانه ای که موجب می شود انسان در زندگی خود همواره امیدوار و دلگرم باشد خداست.

این خداست که کارها را به سرانجام می رساند و فقط باید از او کمک خواست؛

ولی یادمان باشد «اِن یَنصُرُالله فَلا غالِبَ لَکُم»، اگر کسی خدای سبحان را یاری کند، قطعا خداوند نیز یار و یاور او خواهد بود! به نظر بنده این آیه خود، بیانگر حرکت جهادی است و نیاز انسان را به مسئولیت پذیری دو چندان می کند.

* اولین مربی قرآنی شما چه کسی بوده است؟

اولین و بهترین استاد بنده، ابوی بزرگوار استاد حاج حسن صیدآبادی بودند و بنده هر چه در زمینه قرآنی دارم از ایشان دارم.

نمیدانم بالاخره توفیق پیدا می کنم بتوانم گوشه ای از زحمات و محبت های ایشان را جبران کنم یا خیر ولی دعا می کنم خدای متعال در قیامت ایشان را در جوار صاحب اصلی قرآن جایگاه بلندی دهد.

1448064300

* آیا در شهرستان شما مکانی برای ارائه آموزش های قرآنی وجود دارد؟

در شهرستان بندرگز موسسه قرآنی اندیشه مطهر فضا و امکانات خوبی را برای آموزش های قرآنی فراهم کرده است که جای تقدیر دارد از جناب آقای رضا سعیدی مدیر محترم و مخلص موسسه که انصافا اندی سال است که فعالیت های خوبی را از ایشان در زمینه حفظ و تدبر در قرآن شاهد بوده ایم؛ البته بنده نیز از سال 1380 در موسسه ایشان تدریس داشتم و هم اکنون نیز همکاری های خوبی با هم داریم.

* آیا تا به حال به حفظ قرآن فکر کرده اید؟

تأکیدات حضرت آقا مقام معظم رهبری نیز بر حفظ قرآن است.

بنده چند جزء از قرآن کریم را حفظ هستم و در مجالس و محافل قرآنی آیا را از حفظ تلاوت می کنم.

درواقع با این کار هم اهمیت و ارزش حفظ قرآن را به مستمع نشان می دهم و هم اینکه معتقدم قاری قرآن باید حافظ قرآن نیز باشد، چرا که تلاوت قرآن از حفظ بر تسلط قاری می افزاید و جذابیت و اثرگزاری دوچندان بر مستمع دارد.

1444822767

* حرف آخر شما چیه؟

بنده معتقدم قاری قرآن باید ابتدا خود عامل به قرآن باشد تا تلاوت او اثرگزار باشد؛ همچنین بفهمد که چه می خواند، آیات محکم و متشابه را بشناسد، موضوعات و آیات قرآن را بتواند تحلیل و بررسی کند و به گونه ای تلاوت کند که پس از تلاوت اثرگزاری آن را شاهد باشد.

خدای متعال رحمت کند حضرت امام (ره) را و حفظ نماید حضرت آقا مقام معظم رهبری را که قرآن و معارف عظیم آن را در جوامع اسلامی احیا نمودند.

امیدوارم بتوانم سربازی کوچک برای نظام مقدس جمهوری اسلامی و رهبری مقتدر این نظام باشم و ان شاءالله خدای سبحان عنایات امام عصر (ارواحنا فداه) را از ما بندگان حقیرش دریغ نفرماید.

* نظر و پیشنهاد شما به سایت رادکانا چیست و تاکنون از این سایت بازدید کردید؟

بنده که جزء برترین وبلاگ نویسان ارزشی استان گلستان هستم و چندین رتبه پیاپی برتر استانی و کشوری را نیز کسب کردم عرض می کنم وب سایت رادکانا در حال حاظر یکی از بهترین هاست.

مطالب و محتوای هدفمند و جالب و مخاطب پسندی دارد و بار فنی وب سایت نیز بسیار بالاست.

خداوند به زحمت کشان این وب سایت پاداش خیر و توفیق بیش ار پیش عنایت بفرماید.

1471273987

* در چه مسابقاتی شرکت کرده و مقام آورده اید؟

بنده در دوران نوجوانی و ابتدای جوانی در مسابقات بسیاری شرکت کردم و رتبه های بسیاری را نیز کسب نمودم؛ از جمله رتبه های برتر در مسابقات قرائت قرآن اوقاف و امور خیریه، بسیج، تبلیغات اسلامی و همینطور رتبه برتر قرائت قرآن در مسابقات نیروی زمینی سپاه شمال کشور.

البته چند سالی است که از شرکت در مسابقات کناره گیری کردم و مایلم جوانان و نوجوانان بیشتر در این مسیر قرار بگیرند و خود نیز در حال حاظر در کسوت داوری مسابقات در رشته قرائت قرآن انجام وظیفه می کنم.

کلاس ها و جلسات قرآنی بنده در سطوح مختلف نوجوانان، جوانان و بزرگسالان و در دو بخش آموزش تخصصی تجوید و صوت و لحن بصورت کاملا رایگان در حال برگزاری ست و همه علاقه مندان می توانند در این جلسات قرآنی شرکت نمایند.

تا گفتگویی دیگر همراه ما باشید…

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.