1393-12-15 17:58
4509
1
11482
گفتگو با علی بابا، فوتبالیست گلستانی تیم ملی؛

سردار آزمون: دوست دارم بهترین بازیکن آسیا شوم

نشریه گلشن مهر در صفحه ورزشی تازه ترین شماره خود با سردار آزمون معروف به علی بابا فوتبالیست ملی پوش به گفت و گو نشست که آرزوی بهترین بازیکن آسیا شدن را در سر می پروراند.

به گزارش گلستان ما به نقل از آوای ترکمن، در این مطلب با عنوان 'بدون کی روش به تیم ملی نمی رسیدم' به قلم رقیه مسلمی پور می خوانیم: بعد از بازی های زیبایش در جام ملت های آسیا این روزها در تعطیلات لیگ فوتبال روسیه به سرمی برد؛ تعطیلاتی که این فرصت را به او داده تا با دوستانش برنامه های تفریحی داشته باشد، حسابی پاسخگوی رسانه ها باشد و حتی سوارکار شود! پسر 19 ساله ترکمن فرزند پدری از جنس والیبال است؛ پدری که حساسیت زیادی به او و فوتبالش دارد تا مبادا اسیر حاشیه شود.

سردار آزمون با آن که مدت زیادی نیست که در فوتبال ایران رسماً مورد توجه هواداران و رسانه ها شده اما آن قدر محبوبیت یافته که بیشتر از بسیاری از فوتبالیست های باسابقه ملی در شبکه های اجتماعی با مخاطبان خاص خود و در رسانه های داخلی و خارجی سرچ بالایی داشته باشد.

سردار این هفته با اسبی که از حمید رادان یکی از قدیمی های فوتبال ایران و کسی که با ترکمن ها رفاقت دیرینه دارد به عنوان هدیه گرفت باری دیگر سوژه شد تا نامش حتی در تعطیلات تیم ملی نیز در صدر اخبار فوتبالی به چشم آید.
فرزند خلیل آزمون بسیار خوش خلق است و از این حیث محبوبیت زیادی نزد هواداران دارد.

ترانسفر شدن بدون آزمون!

اولین بار با حضور در 'نود' خبرساز شد؛ زمانی که با 18 سال سن و موهای بلندش در جام جم حاضر شد و با پاسخ های کوتاه و خنده های مکررش خود را به عنوان چهره جدید و مستعد به فوتبال ایران شناساند. آن زمان او با موهای مشکی، بلند و روی پیشانی ریخته اش، با تداعی پرسناژ علی بابای سندباد و حتی 'واکاشی زوما'ی 'فوتبالیست ها' شهرت یافت اما با ورودش به تیم ملی در اولین حرکت با آن موهای تروتمیزش خداحافظی کرد تا برای فوتبال وقت بیشتری بگذارد.

با آن که پرسپولیسی ها برای به خدمت گرفتنش تمایل داشتند اما او جذب 'سپاهان'ی شد که بعدها نه خود و نه خانواده ی ورزشی اش خاطرات خوشی از آن ندارند.

سردار بر خلاف تمام بازیکنان فوتبال ایران که از لیگ ایران به لیگ های اروپا ترانسفر شدند بدون پس دادن هیچ آزمونی در لیگ ایران مسافر روسیه شد تا در 'روبین کازان' هنرنمایی کند. وجود پدری قهرمان از جنس والیبال ورزشی که با زندگی هر ترکمنی عجین شده است را باید از شانس های بزرگ زندگی سردار دانست و آن چه از این پدر به ارث برده است.

پسر 184 سانتیمتری فوتبال ایران حتی در تست روبین کازان نیز نفر اول پریدن در زمین بازی شد تا جایی از این استعداد را به پدرش نسبت دهد؛ 'پدرم پرش های بلندی در والیبال داشت و من در پرش به پدرم رفتم'.

سردار اگر چه در فوتبال ایران دیده نشد اما تورنمنت روسیه و آقای گل شدنش همان عاملی بود تا توجه مربیان آکادمی 'روبین کازان' به او جلب شود. شرایط برای سردار در روسیه وفق مراد است؛ او نه تنها در این تیم اوج گرفته، بلکه با بروز توانمندی های بالایش کارلوس کی روش را واداشت تا او را به تیم ملی بزرگسالان ایران دعوت کند.

وقتی سردار سوارکار می شود!

تعصب سردار جالب است؛ عشق به زادگاه او را واداشته تا شماره 69 پیراهن روبین کازان را به خاطر پلاک ماشین های استانی که به آن تعلق دارد، برگزیند، به احترام پدرش که شماره 3 تیم ملی والیبال ایران بوده پیراهن 33 روبین کازان را بپوشد و علی رغم آن که طرفدار پرسپولیس و استقلالِ فوتبال ایران نیست اما علی دایی قرمزها را الگوی فوتبالی اش معرفی کند و برای امیر آبی های پایتخت احترام زیادی قائل باشد. کار روبین کازان را در استفاده از بازیکنان جوان و جویای نام ارزشمند می داند شاید از آن حیث که از آن جا خودی نشان داده و به پیراهن تیم ملی کشورش رسیده است و از این که مورد توجه کی روش و در کنار ملی پوشان فوتبال ایران قرار گرفته خوشحال است؛ 'آقای کی روش مربی زیرک و بزرگی است و خوشحالم که به من در تیم ملی اعتماد کرده است. من همیشه آرزو داشتم که در کنار ملی پوشان بزرگ ایران بازی کنم و حالا هم دوست دارم آن قدر خوب کار کنم که در کنار آنها بمانم'.

سردار در بازی های جام ملت های آسیا چهره متفاوت و ستاره تیم ملی ایران بود تا با گل های زیبایش حسابی مورد توجه هواداران و رسانه های داخلی و خارجی قرار گیرد. سردار این هفته یکی از بهترین کره اسب های ده ماهه در ایران از نژاد تروبرد که مختص رقابت های کورس بوده را از رادان یکی از مالکان بزرگ اسب ایران هدیه گرفته و با ژست سوارکاران حرفه ای بر روی این اسب نشان داد سوارکاری را که در خون ترکمن ها بوده، به ارث برده است، شاید هم بدان علت که پدر و عموهایش در گذشته اسب داشته اند و هر هفته نتایج مسابقات را در کورس گنبد ( شهرستانی در استان گلستان) پیگیری می کند.

سردار آزمون: کی روش خاص است

سردار آزمون از حضور در لیگ ایران خاطرات خوشی ندارد و از این لحاظ حالاحالاها دوست ندارد به لیگ ایران بازگردد و ترجیح می دهد سختی غربت را برای پیشرفت در فوتبال تحمل کند حتی اگر در سرمای منفی سی درجه توپ بزند. علاقه زیادی به کی روش دارد و اعتقاد زیاد به ماندن این مربی که از نظر او خاص است.

* جرقه بازی در فوتبال اروپا از چه زمانی در ذهن سردار به وجود آمد؟

زمانی که در سپاهان بودم و خیلی هم اذیت شدم؛ از همان موقع بود که دوست داشتم روزی در فوتبال اروپا بازی کنم (!) ضمن این که من قبل از فوتبال، والیبال بازی می کردم چون در خانواده والیبالی رشد کرده بودم اما چون پدرم به آن چه در والیبال استحقاقش را داشت، نرسید شانسم را در فوتبال دنبال کردم. دوست داشتم، پیشرفت کنم و فکر می کنم راه خوبی را هم انتخاب کردم.

* مثل فوتبال بازی کردن در روبین کازان، زندگی در آن جا را هم دوست داری؟

من شخصاً زندگی کردن در آن جا را دوست ندارم چون آدم های زیادی را در آن جا نمی شناسم، دوری از خانواده هم کار را سخت تر می کند، البته هوای آن جا هم واقعاً سرد است اما این سختی ها را برای پیشرفت تحمل می کنم.

* ارزیابی شما از اوضاع فوتبال روسیه چیست؟

آن ها برای پیشرفت فوتبال شان تلاش زیادی می کنند و پول خرج می کنند اما از نظر پایه ضعیف هستند و از این نظر مثل فوتبال ایران نیستند که جوانان خیلی خوبی دارد با این تفاوت که خیلی از جوانان ما خوب دیده نمی شوند و گاه سال ها پشت خط می مانند تا به تیم ملی بیایند.

* خیلی ها کی روش را عامل رسیدنت به تیم ملی می دانند، خودت چطور؟

درست است، اگر کی روش نبود به تیم ملی دعوت نمی شدم. آقای کی روش واقعاً مربی خاصی است و شخصیت بزرگی دارد؛ باهوش است، با همه بازیکنان رفاقت دارد و مثل خیلی از مربیان نیست، قدر بازیکن اش را می داند. کی روش راست می گوید و فوق العاده هم مهربان است و هر چه خواسته برای موفقیت فوتبال ایران بوده است.

* وقتی از لیست کی روش خط خوردی، ظاهراً بیشتر از خودت هوادارانت ناراحت بودند...

خب، جام جهانی با جام ملت ها فرق داشت؛ موقعی که من خط خوردم دوست داشتم در جام جهانی بازی کنم اما از این کار کی روش حمایت کردم چون می دانستم جام جهانی جای باتجربه هاست. کی روش با من صحبت کرد و من از او حمایت کردم، کار کی روش اصولی و درست بود.

* بر سر رفتن یا ماندن کی روش در فوتبال ایران بحث زیادی است، نظر خودت چیست؟

کی روش خودش بهتر می داند که برود یا بماند اما من معتقدم اگر او بماند بهتر و برای فوتبال ایران مفید است، اگرچه منتقدان کی روش شاید نظر دیگری داشته باشند. البته همه بازیکنان تیم ملی موافق ماندن کی روش هستند.

* علاقه سردار در فوتبال ایران؟

خیلی دوست دارم قهرمان جام ملت های آسیا شویم. دوست دارم در جام جهانی هم بدرخشیم. دوست دارم بهترین بازیکن آسیا شوم.

انتهاي پيام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

جمعه باشقره

دوستت داریم سردار.بروبالا نام ترکمن و ایران را به عرش ببر

0
0
پاسخ
1393-12-21 16:49

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.