1393-12-06 06:31
4540
0
10999
معرفی نخبگان استان گلستان ؛

اسفندیاری پژوهشگر برتر حوزه صنعت، معدن و تجارت: "تحقیق و پژوهش" مهمترین عامل در ایجاد فرصت و مقابله با تهدیدات محیطی است

پژوهشگر برتر گلستانی گفت: برای بهره گیری از فرصت ها و قوت ها و مقابله با چالش های محیطی ، حداکثر بهره را می شود از طریق تحقیق و پژوهش برد.

به گزارش گلستان ما ؛ ابوالفضل اسفندیاری نخبه پژوهشگر گلستانی اهل روستای برفتان علی آباد کتول دیروز مهمان "گلستان ما" بود . گفتگویی با این پژوهشگر برتر استانی ترتیب دادیم که از منظرتان می گذرد :

لطفا خودتان را بیشتر برای خوانندگان سایت گلستان ما معرفی بفرمایید؟

با سلام . من ابوالفضل اسفندیاری متولد 10 شهریور 1354 روستای برفتان شهرستان علی آباد کتول و در حال حاضر نیز کارمند سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گلستان می باشم .

رشته تحصیلی شما چیست ؟

من دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت مالی  هستم و در حال حاضر نیز مهیای مصاحبه برای دریافت دکترای پژوهش محور دانشگاه آزاد اسلامی می باشم . من فرزند چهارم خانواده ای کشاورز و مذهبی بودم اما با تلاش فراوان توانستم درس بخوانم.

فعالیتهای پژوهشی که تا کنون داشته اید شامل چه مواردی است؟

من در حال حاضر کارشناس تحقیق ، توسعه و فناوری هستم و قبل از این نیز دبیر هسته مطالعات سازمان بازرگانی استان گلستان بودم و از طرفی عضو کمیته پژوهش برخی ارگانهای دولتی هستم و در دانشگاه آزاد اسلامی گمیشان هم تدریس دارم.

همچنین شرکت در بیش از 60 کارگاه آموزشی ، ارائه 22 مقاله علمی و پژوهشی به همایش های ملی بصورت سخنرانی و پوستری ، انتشار سه مقاله در فصلنامه های آموزشی و علمی پژوهشی نیز از جمله سوابقم بود.

در 5 پروژه پژوهشی نیز همکار ، ناظر و مجری بودم و از سال 87 هم طرح توجیهی مطالعات اولیه منطقه آزاد تجاری صنعتی گلستان را تهیه کردم و به عنوان نماینده استان به دبیر خانه شورای عالی مناطق آزاد ارسال کردم.

آیا تا بحال در حوزه پژوهش تالیفاتی هم داشته اید؟

بله ، بنده مولف چهار کتاب در حوزه فعالیت کاری ام بوده ام که می توان به کتاب "گلستان ، تجارت و توسعه" اشاره کرد که در سال 87 به سفارش سازمان توسعه تجارت ایران به سه زبان فارسی ، انگلیسی و روسی منتشر شد.

دومین کتاب با عنوان "استراتژی تا توسعه صادرات"  و سومین کتاب نیز با نام "آموزش گام به گام خوشه های کسب و کار" که با همکاری شرکت شهرک های صنعتی منتشر شد و چهارمین کتاب "دستهای ماندگار صنعت فرش دست باف" را تدوین کردم.

همچنین یک کتاب دیگر من با عنوان "آینده پژوهی بر اساس نقشه راه علم و فناوری" که در مرحله داوریست و کتاب دیگر بنام "کارآفرینی در صنایع کوچک و متوسط" که این کتاب نیز در مرحله ویراستاری است.

آیا تا بحال در این حوزه عناوین استانی یا کشوری هم کسب کرده اید؟

بنده در سه سال متوالی یعنی از سال 90 تا 92 پژوهشگر برتر حوزه صنعت، معدن و تجارت  در سطح استان گلستان انتخاب شدم که ماحصل تمام فعالیتهای من و سایر همکاران و مساعدت جناب آقای مهندس قوانلو رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان گلستان توانستیم در سال 93 به عنوان سازمان برتر پژوهشی در بین تمامی معاونتها و سازمانهای استانی وزارت صنعت، معدن و تجارت انتخاب شویم  که این افتخاربزرگی برای استان ما بود .

چرا که در این زمینه سازمانهای بزرگی چون ایمیدرو ، ایدرو ، موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی و سایر سازمانها و معاونتهای پژوهشی وزارتخانه شرکت داشته اند و این می تواند اتفاقات خوشایندی را برای استان ما رقم بزند.

پژوهش چه تاثیری در زندگی شما داشته ؟

افتخارم اینست که تلاش کنم پژوهشگر باشم و بر اساس پژوهش و مطالعه رفتار کنم و تصمیم بگیرم چون تغییرات محیطی سازمانها و بویژه مدیران با چالش مواجه است لذا برای مقابله با آن باید پویا باشند تا بتوانند از تهدیدات محیطی فرصت و از ضعف های سازمان خود قوت بسازند .

پس برای بهره گیری از این فرصت ها و قوت ها و مقابله با چالش های محیطی حداکثر بهره را می شود از طریق تحقیق و پژوهش برد.

سهم پژوهش در کشور و استان ما چگونه است ؟

متاسفانه در سال جدید به دلیل مشکلات اقتصادی به مقوله پژوهش کمتر پرداخته شده است . شاخص های عمومی فعالیت های تحقیق و توسعه در دنیا نشان می دهد که سرمایه گذاری در بخش تحقیقات 2/3 درصد متوسط تولیدات ناخالص جهانی را داراست . این رقم سرمایه گذاری در بخش تحقیقات نسبت به ارزش کل مطالعات جهانی عددی حدود 15 درصد را نشان می دهد .

بررسی هایی که انجام شد نسبت سرمایه گذاری تحقیقات به تولید ناخالص ملی کشور های مختلف بخوبی ارتباط مستقیم و معنادار بین صادرات و سرمایه گذاری در بخش تحقیقات را نشان می دهد.

با توجه به اینکه ما باید به رشد بالای اقتصادی و اجتماعی در افق چشم انداز برسیم ، مقوله پژوهش و تحقیقات بخاطر مشکلات مالی شهید شد . چرا که تحقیقات علیرغم توجه اندکی که برخی مدیران بخش های دولتی و حتی خصوصی به آن داشتند و با توجه به ارزش افزوده بالایی که دارد در یک دوره کوتاه مدت جوابگو نیست .

بخاطر همین است که پژوهش اولین مولفه ای بود که بودجه آن قطع شد هر چند امیدواریم در بودجه سال 94 به آن توجه جدی بشود تا این اتفاق ناخوشایند تکرار نشود.

سخن پایانی ؟

من خواهش می کنم که مدیران و رسانه ها شرایط را برای پژوهش و پژوهشگران تسهیل کنند و قوانین بودجه ای و غیر بودجه ای و موانع نیز رفع شود .

متاسفانه به دلایل مختلف نتوانستیم خروجی خوبی برای توسعه استان در این زمینه داشته باشیم و این می طلبد که به داشته های خود مراجعه کنیم  چرا که ما این پتانسیل را داریم که توسعه فرهنگی ، اجتماعی و اقتصادی استان را رقم بزنیم و تحول در اندیشه می تواند ما را به سمت توسعه سوق دهد .

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.