1397-04-22 05:09
1566
0
55133

گزارش تصویری / مهاجرین بلوچ استان گلستان

در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ شمسی بعضی از اقوام بلوچ در جست‌وجوی کار و زندگی بهتر به استان گلستان مهاجرت کردند و در مناطق مختلف این استان ساکن شدند .

به گزارش گلستان ما به نقل از ایسنا ؛ قوام بلوچ علاوه بر سیستان و بلوچستان در مناطق مختلف ایران مانند فارس، کرمان، هرمزگان و کهگیلویه و بویراحمد ساکن هستند.

در دهه‌های ۴۰ و ۵۰ شمسی بعضی از اقوام بلوچ در جست‌وجوی کار و زندگی بهتر به استان گلستان مهاجرت کردند و در مناطق مختلف این استان ساکن شدند و در طی گذشت سال‌ها، به دلیل خشکسالی در بلوچستان، به تعداد مهاجران بلوچ گلستان افزوده شد. اکنون با گذشت تقریبا نیم قرن و با افزایش جمعیت این قوم، با مشکلات متعددی از جمله بیکاری، نداشتن شناسنامه و در بعضی مناطق نبود گاز، آب و مراکز بهداشت دست و پنجه نرم می‌کنند.

علاوه بر مشکلات روزمره، زندگی بلوچ‌ها در استان گلستان درگیر مشکلات هویتی نیز شده است و دوری طولانی مدت از خاستگاه اصلی این قوم، هویت جمعی نسل‌های متاخر را در مجاورت با سایر اقوام، استحاله و دست‌خوش تغییر کرده است. به نحوی که امروز رنگ و بوی سنت‌های اصیل قوم بلوچ نظیر آداب و رسوم کهن و حتی پوشش زنان و مردان تا حدود زیادی عوض شده و کمتر در بین آن‌ها دیده می‌شود.

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.