1396-03-26 13:27
741
0
40336
فوآد ایزدی در گفت و گو با دانا:

در تحریم های جدید آمریکا، سپاه ذیل گروه های تروریستی قرار گرفته است/ ترامپ قانون جدید را امضا خواهد کرد

یک کارشناس مسائل هسته‌ای با اشاره به اینکه بعد از برجام قرار نبود تحریم ها به این گستردگی علیه ایران وضع شود عنوان کرد: این تحریم های جدید با بخش های زیاد و مختلفی از برجام مغایر است و اگر این قوانین تصویب بشود برجام از درون تهی می شود.

به گزارش گلستان ما، فواد ایزدی کارشناس مسائل هسته‌ای و آمریکا در گفت و گو با خبرنگار راه دانا؛ در خصوص وضع تحریم های جدید موسوم به SV22 و اقدامات سنا و کنگره آمریکا علیه ایران گفت: این تحریم های جدید که در حال بررسی و تصویب در کنگره و سنا است به طور واضح ناقض برجام بوده است تا جایی که جان کری و معاون او، معاون دارایی آمریکا و حتی وندی شرمن و همه آنها در سخنرانی های خود اعلام کرده اند که این طرح مخالف برجام است.

وی ضمن اشاره به مخالفت برخی از سیاستمداران آمریکایی با تحریم های جدید موسوم به SV22 گفت: آش اینقدر شور شده است که داد و فریاد خیلی از افرادی که بانی تحریم ها علیه ایران بوده اند در آمده است.

این کارشناس مسائل هسته‌ای با اشاره به اینکه بعد از برجام قرار نبود تحریم ها به این گستردگی علیه ایران وضع شود عنوان کرد: این تحریم های جدید با بخش های زیاد و مختلفی از برجام مغایر است و اگر این قوانین تصویب بشود برجام از درون تهی می شود.

ایزدی ضمن اشاره به سابقه سنا و کنگره آمریکا در خصوص تصویب طرح های مختلف تحریمی علیه ایران عنوان کرد: این تحریم ها اگرچه هنوز در حال بررسی هستند اما شواهد و گذشته کنگره و سنا نشان می دهد که این تحریم ها قطعاً علیه ایران تصویب و به اجرا در می آیند.

وی با اشاره به گستردگی قوانین تحریمی علیه ایران تصریح کرد: اولین اتفاقی که بعد از تصویب این تحریم ها صورت می گیرد، قرار گرفتن سپاه ذیل گروه های تروریستی است؛ به طوریکه این نهاد نظامی برای اولین بار در تاریخ ایران و دنیا به عنوان یک گروه تروریستی شناخته می شود.

این کارشناس مسائل هسته‌ای در ادامه افزود: پیش از این آمریکا اقدام به تحریم اشخاص کرده بود اما با قانون جدید یک جایگاه تحریم می شود به طوری که اگر فردی تحریم می شود، به طور اتوماتیک جایگزین آن نیز تحریم می شود؛ قبلاً‌وقتی فردی از جایگاهی کنار می رفت تا دوباره جایگزین آن را پیدا کنند و آن را تحریم کنند زمان زیادی صرف می شد اما اکنون به طور اتوماتیک افرادی که در یک جایگاه منصوب می شوند، تحریم می شوند.

ایزدی یادآور شد: فراتر از اینها تحریم دیگری وضع می شود که یعنی هر کس ریسک انجام یکی کاری را داشته باشد تحریم شود به عبارت دیگر اکنون توانمندی ها و قابلیت ها تحریم می شود به عنوان مثال هرکس توانمندی ساخت فلان کالا را داشته باشد تحریم می شود.

وی همچنین گفت: در جایی از برجام آمده است که اگر ایران به همه تعهدات خود عمل کند بعد از 6 سال تمام تحریم ها لغو می شود اما این قانون جدید یک شرط جدیدی را پیش روی برجام می گذارد که حتی اگر ایران به همه تعهدات خود عمل کند رئیس جمهور آمریکا باید بنویسد و امضا کند که اگر این تحریم برداشته شود در راستای منافع آمریکاست.

این کارشناس مسائل هسته‌ای همچنین افزود: به عبارت دیگر نقشی برای رئیس جمهور آمریکا گذاشته شده است که بعد از 6 سال انجام تعهدات از سمت ایران، نظر رئیس جمهور آمریکا شرطی است برای برداشته شدن تحریم ها که این هم ناقض برجام است.

ایزدی با بیان اینکه این تحریم ها از سوی کنگره تدوین شده است عنوان کرد: قانون جدید ربطی به شخص اوباما یا ترامپ ندارد که بگوییم دشمنی ترامپ باعث این اتفاق شده است؛ ترامپ این قانون را امضا خواهد کرد هرچند اوباما هم بود با توجه به رای بالایی که این قانون برای تصویب به دنبال خود دارد، این طرح را امضا می کردو اجازه وتو کردن آن را نداشت.

وی در خصوص اقدام متقابل ایران در قبال این تحریم ها تصریح کرد: در یک سال گذشته روند وضع تحریم ها علیه ایران به شدت افزایش پیدا کرده است؛‌در ابتدا شیطنت و مشکل اصلی از سوی طرف مقابل است اما در ادامه باید خاطر نشان شویم که وزارت خارجه نقض های قبلی را همواره توجیه کردند.

این کارشناس مسائل هسته‌ای افزود:‌ در جایی گفته شد فلان موارد نقض برجام نبوده و تنها نقض شروط رهبری است که باید توضیح داده شود که چرا برجام بر اساس شروط رهبری نبود؛ مسئولین در داخل باید روند توجیه عملکرد خلاف طرف مقابل را متوقف کنند و باید تحریم هایی که علیه ایران وضع می شوند برای طرف مقابل هزینه دار باشد.

ایزدی در پایان تصریح کرد: اگر تحریم هایی که علیه ایران وضع می شود برای طرف هزینه داشته باشد دیگر استفاده از وضع تحریم‌ها برای آمریکا مقرون به صرفه نخواهد بود. به عبارت دیگر باید هزینه های هوشمند در قبال این تحریم ها به طرف مقابل وارد کرد تا مانع تحریم های جدید علیه ایران شد.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.