1396-01-03 18:59
1859
0
36918
رامیان بهشت کوچک گلستان؛

مکان های دیدنی و چشم نواز شهرستان رامیان + تصاویر

راميان با تاريخي کهن سرزميني محصور در ميان کوههاي البرز شرقي با چشمه ساران، آبشارها وجويبارهاي متعدد و داراي جنگل ها و چشم اندازهاي زيباي طبيعي است.

به گزارش گلستان ما به نقل از گل رامیان، اين سرزمين در طول تاريخ توجه بسياري از امراي فارس، ترک، مغول و عرب را به خود جلب کرده است.

در سال 230 قبل از ميلاد « اردوان » يا اشک سوم موفق شد در محل راميان فعلي در يک جنگ اعجاب انگيز قدرتمندترين پادشاه سلوکي با سپاهي حدود 60 هزار نفر را به مصالحه بکشاند و اقوام ساکن در راميان را بايد عامل اصلي اين ييروزي به حساب آورد.

پادشاه سلوکي، پادشاه اشکاني ( اشک سوم ) را رسما ً به عنوان پادشاه ( پرتره – پارت ) ايران شناخت.

در دوره حکومت سلوکيان در 200 قبل از ميلاد، تيرداد وارد راميان شد. و مدتي با تپورهاي کوهستان جنگيد و قلعه ماران راميان ( دژتاکي ) را به عنوان پايتخت ييلاقي خويش برگزيد.

از جاذبه‌های گردشگری شهرستان رامیان می‌توان به قله ۲۴۰۰ متری قلعه میران، استخر طبیعی گل رامیان با عمق نزدیک به ۸۰ متر، مجموعه آبشارهای سرخه کمر به تعداد ۸ آبشار، مجموعه آبشارهای جوزک، مجموعه آبشارهای سید کلاته به تعداد ۸ آبشار، مجموعه آبشارهای چفت که تعداد انها به ۱۲ ابشار می‌رسد که کوتاهترین ان ۸ و بلندترین ان ۳۲ متر ارتفاع دارد، مجموعه آبشارهای پشمکی، چشمه نیلبرگ، چشمه سید کلاته، انجیر چشمه، منطقه کوهستانی و برف گیر النگ، چشمه پیر کرم، دهکده توریستی پاقلعه، جنگل دره ملا و باغ تاشته، پارک جنگلی زیبای دلند، ذخیره گاه بین‌المللی سرو زربین، جنگل پنهان خانه، گرم چشمه، دیو چشمه، روستای تاریخی کشکک، تپه تاریخی نقاره خانه، بقعه متبرکه امامزاده بی بی حلیمه خاتون الهادی و همچنین موزه مردم‌شناسی شهر رامیان و مدرسه و كاخ رضاشاهي و بقعه الهادي و آبشارهای شیرآباد خان ببین و غار سپید چشمه وپارک جنگلی دلند و امامزاده قاسم (ع) دلند و ...اشاره کرد.

goleramian0323

چشمه گل رامیان (نگین فیروزه ای گلستان)

چشمه گل راميان به صورت يك استخر طبيعي و بيضي شكل به طول ۹۰ متر و به عرض ۸۰ متر و براساس كتب تاريخي به عمق ۴۴ متر و به روايتي ۸۰ متر است كه در ارتفاع ۳۲۰ متري از سطح دريا قرار دارد.

اين چشمه در ۵ كيلومتري جنوب شهرستان راميان و در ۸۵ كيلومتري مركز استان (گرگان) قرار دارد. از ۳ طرف به جنگل و از يك طرف به زمين هاي زراعي متصل است. آب چشمه از كف زمين مي جوشد. 

پوشش گياهي اطراف آن را درختان پهن برگ، بلوط، درختچه هاي وليك پوشانده است و در نزديكي اين مجموعه دلپذير و با اهميت ذخيره گاه جنگلي «زربين» واقع شده است.

goleramian0324

goleramian0325

رنگ این چشمه به دلیل عمق زیاد سبز تیره بسیار خوشرنگ و جالب است. درباره این چشمه ،دانشنامه گلستان می‌نویسد : با توجه به اینکه گل رامیان از چشمه‌های آهکی است نمی‌توان برای آن عمق معین و مشخصی بیان کرد ولی مساحت تقریبی آن حدود پنج هزار و ‪ ۶۵۸مترمربع است. این چشمه 10 کیلومتر از جاده اصلی تهران به مشهد و مسیر زائران امام هشتم (ع) فاصله دارد و مکانی دیدنی برای رفع خستگی سفر است.
رنگ آن کبود است و به همین جهت آن را کبوداستخر می‌گوید و از هیچ کجا آب وارد آن نمی‌شود و خود زاینده است و فقط یک مجرا برای خروج آب دارد.

گفتنی است، شهرستان رامیان داراي چشمه هاي زيباي ديگري همچون ،گلبرگ راميان، سيدكلاته راميان ، چشمه نیلبرگ رامیان بخشی از چشمه های رامیان است كه هريك بخشي از ديدني هاي طبيعي شهر رامیان را نشان مي دهد. 

tashtee

جنگل دره ملا (باغ تاشته)

جنگل دره ملا یا تاشته در 2 کیلومتری جنوب شهر رامیان و در مسیرجاده رامیان - شاهرود قرار دارد.

 آبشار زیبای"سرخه کمر" رامیان

جموعه آبشارهای سرخه کمر واقع در سه کیلومتری جنوب شرق شهر رامیان واقع و ارتفاع بلندترین آبشار آن 28 متر است. از این مجموعه آبشار میتوان به آبشار نعیم آباد با 28 متر ارتفاع اشاره کرد که برای فرود های فنی مورد استفاده ورزشکاران قرار میگیرد.

 sorkhe

محیط آبشارها در دل جنگلهای انبوه شرق رامیان قرار دارد و طبیعت بسیار زیبایی را رقم زده است. سرخه کمر نام اولین آبشار از مجموعه آبشارهایی به همین نام است . بیش از 8 آبشار در مسیر سرخه کمر وجود دارد که ارتفاع اولین آبشار حدود 23 متر می باشد. به فاصله ی کمتر از نیم ساعت 3 آبشار دیگر نیز دیده می شود .

آبشارخزه ایی "پشمکی "

پشمکی "در منطقه ای ییلاقی در جنوب غربی رامیان است که 3 km با روستای پاقلعه فاصله داردآب و هوای خنک این منطقه در فصل گرما و برفش در فصل سرما پذیرای طبیعت دوستان است.

pashmaki

این منطقه که درست زیر قله ی قلعه میران قرار دارد دارای چشمه ها و آبشارهای فراوان است که بزرگترین آبشار آن در کنار جاده قرار دارد.

غار پشمکی نیز در این منطقه واقع شده است.

مسیر دسترسی به پشمکی از رامیان جاده ای با طول 16 کیلومتر آسفالت و 2 کیلومتر خاکی مسطح و فشرده است.

قلعه میران

قلعه میران ، قلعه موران ، قلعه ماران یا دژتاکی قله ای به ارتفاع 2430 متر است که در جنوب غرب شهر رامیان واقع شده است در بالای این قله زمینی مسطح به مساحت 3 کیلومتر مربع قرار دارد که در طول تاریخ پایتخت و مرکز برخی حکومت ها بوده است که از مهمترین ان ها می توان به پایتخت ییلاقی سلسله اشکانیان اشاره کرد.

goleramian0327

همچنین کتب فراوانی در خصوص تاریخ قلعه میران مطالبی نگاشته اند که در ذیل به برخی از انها اشاره می شود :

قلعه ماران 6 مسیر صعود دارد:

1- سید کلاته - جامه شوران - قله
2- شش آب - پاقلعه - قله
3- شش آب پاقلعه - سرگل - قله
4- خان ببین - شیر آباد - پشمکی - قله
5- علی آباد - زرین گل - سیاه رودبار - خاک پیرزن - قله
6- مسیر رهایی ( صعود دیواره ی قلعه ماران )
در میان راه 3 مسیر اول، پناهگاهی 70 متری ساخته شده است که کنار آن هم چشمه ی آبی جوشان قرار دارد و محل مناسبی برای اتراق و شبمانی محسوب می شود.

olang

منطقه گردشگری "اولنگ-بادو"شهرستان رامیان

جنگل النگ در ارتفاعات 2800 متری شهرستان رامیان و در مسیر جاده رامیان به شاهرود قرار دارد این منطقه در نیمی از سال پوشیده از برف است و تابستان های فوق العاده خنکی دارد. 

جنگل و چشمه فوق العاده زیبای نیلبرگ رامیان

یکی دیگر از تفریح گاه های رامیان جنگل و چشمه های نیلبرگ که در ۴ کیلو متری جنوب شرقی مرکز شهر رامیان قرار دارد. راه های رسیدن به آن پیمودن جاده های خاکی است که بیشتر مورد استفاده کشاورزان و وسایل نقلیه کشاورزی است.

nilbarg

جنگل درختان انجیلو که درختانی تاریخی از دوره ی هیرکانیا هستند مکان خوبی جهت گذران اوغات فراغت ایجاد کرده است.

چشمه های آب جوشان و پرآب بسیاری در آن وجود دارد که یکی از همین چشمه ها آب شرب مورد نیاز شهر رامیان را تامین می کند.

آبشار هاي بسيار زيباي جوزک در شهرستان راميان

آبشار زیبای جوزک آبشاری در وسط جنگلی بکر و دست نخورده بین دو کوه قرار دارد و منظره ای زیبا را خلق کرده است؛این آبشار از جمله آبشارهای شهرستان رامیان میباشد و کمی بالاتر از چشمه نیلبرگ واقع شده است.

jozak

حدودا از چشمه ي نيلبرگ شهرستان رامیان تا آبشار کمتر از یک ساعت پياده راه مي باشد که حرکت در کل مسير ، از کنار رودخانه ي قابل شرب و زيبا انجام ميگيرد و آبشار هايي نبز در مسیر وجود دارد.

"جاده رامیان - شاهرود"

جاده ی رامیان به شاهرود یکی از جاده های سبز کشور است این جاده در جنوب شهرستان رامیان واقع شده که طول مسیر آن 100 کیلومتر می باشد.

جاده ی رامیان به شاهرود یکی از جاده های سبز کشور است این جاده در جنوب شهرستان رامیان واقع شده که طول مسیر آن 100 کیلومتر می باشد.

jadeshah

در فواصل مختلف راه (بصورت تقریبی2-5-7-11-13-14-18-30-35-37-38 کیلومتری مسیر در محدوده ی رامیان) چشمه های زلال و تفرجگاههای مناسبی جهت استراحت وجود دارد که به این جاده جذابیت خاصی بخشیده اند.

مناظر بسیار دیدنی راه چشم هر بیننده ای را خیره می کند و رانندگی در این مسیر خستگی را از تن هر راننده ای به در می کند.
تمامی طول مسیر در محدوده ی رامیان آسفالت است. 

امامزاده بی بی حلیمه خاتون(س) رامیان

یکی از مکانهای زیبا و زیارتی و سیاحتی شهرستان رامیان بقعه امامزاده حلیمه خاتون (س) که نسبش به حضرت موسی بن جعفر(ع) میرسد .

در استان گلستان و در 25 کیلومتری شهرستان رامیان در روستای الهادی قرار دارد که خوشبختانه 22کیلومتر از این جاده آسفالت می باشد و3کیلومتر آن خاکی و شن ریزی شده و قابل استفاده است .

جاده فوق در منطقه کوهستانی البرز شرقی با پوشش زیبای جنگلی وبا چشم اندازهای بدیع طبیعی و سحرانگیز و چشمه های خوش گوار نظر هر بیننده ای را جلب می نماید .هوای مطبوع کوهستان در بهار و تابستان وصف ناپذیر است.

halimekhaton

مسافران با تفرج در دل کوهستان های اطراف امامزاده با بهره گیری از میوه های جنگلی تمشک، کندس، گل پر، آلوی جنگلی، اطراق می نمایند.خوشبختانه با کمک مردم خیر و محبان اهل بیت علیهم السلام امکانات اقامتی و رفاهی جهت اسکان زائرین فراهم گردیده است.

با فرا رسیدن بهار طبیعت و عید باستانی نوروز هیئت امناء این بقعه مقدسه آماده پذیرش زائرین محترم منطقه ای و کشوری هستند.

بنای قبلی ابن بقعه با توجه به نظر کارشناسان میراث فرهنگی به دوره صفویه برمیگردد و ساخت بنای جدید آن از سال 79 شروع شده و تا به الان بالغ بر 2 میلیارد ریال با کمک خیرین و همکاری اوقاف و امور خیریه هزینه شده است.

این امامزاده از طریق هیئت امنایی و با نظارت اداره اوقاف و امور خیریه آزادشهر و رامیان اداره می شود.

گفتنی است، روستای الهادی یکی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان رامیان واقع در 20 کیلومتری جنوب رامیان می باشد که حدود 1500 متر از سطح دریا ارتفاع دارد.این روستا دارای مناظر بکر و دست نخورده ی بسیار زیباست.  

 پارک جنگلی دلند


این پارك در 11 كیلومتری غرب آزادشهر در شاهراه آسیایی تهران ـ مشهد و در شرق دلند واقع شده است .
بازدید كنندگان پارك اغلب در فصول بهار و تابستان حضور می یابند و اغلب از اهالی منطقه و شهرهای اطراف و زایرین و مسافرین مشهد مقدس میباشند . 

parkdall

امكاناتی از قبیل مسیرهای آسفالته، آب رسانی و برق رسانی، پارك كودك، نمازخانه، سرویسهای بهداشتی، مناطق كمپینگ و پیك نیك، ساختمان نگهبانی، پناهگاه های چوبی، مهمانسرا و چاه های عمیق و نیمه عمیق در آن دایر گردیده است.

امامزاده قاسم(ع)شهر دلند

امامزاده قاسم(ع) از نوادگان امام موسی کاظم (ع) که یکی از امامزادگان واجب تعظیم و مورد احترام و اعتقاد خاص مردم می باشد که در ورودی شهر دلند از توابع شهرستان رامیان واقع گردیده و مکان مناسبی برای مسافرین آقا ثامن الحجج (ع) می باشد.

emamzade

امامزاده قاسم(ع) از نوادگان امام موسی کاظم (ع) که یکی از امامزادگان واجب تعظیم و مورد احترام و اعتقاد خاص مردم می باشد که در ورودی شهر دلند از توابع شهرستان رامیان واقع گردیده و مکان مناسبی برای مسافرین آقا ثامن الحجج (ع) می باشد.

در اطراف این آستان مقدسه قبرستان قدیمی تقریب به 3 هکتار بوده که قدمت آن بیش از 1400 سال برمیگردد.

این امامزاده دارای ساختمانی به مساحت 400 متر و دارای گنبد و گلدسته، ضریح و تربت خانه می باشد.

 آبشارهای زیبای شیرآباد

خان ببین یکی از شهرهای استان گلستان و از توابع شهرستان رامیان است. این شهر مرکز بخش فندرسک است و از سوی غرب ۵۵ کیلومتر از شهر گرگان و از سوی شرق ۳۰ کیلومتر از شهر گنبد کاووس فاصله دارد. این شهر زادگاه ادیب و فیلسوف ایرانی، ابوالقاسم میرفندرسکی است.

آبشار شیرآباد در 6 کیلومتری جنوب شهرستان خان ببین و در میان جنگلی بسیار زیبا و در 55 کیلومتری شرق گرگان، در حد فاصل شهرهای علی آباد کتول و آزادشهر واقع شده‌است.

goleramian0330

در مسیر آن‌ رودخانه‌ها و چشمه‌سارهای‌ زیبایی‌ وجود دارد. آبشـــار شیرآباد به‌ صورت‌ پله‌ای‌ است‌ و جمعاً 12 آبشار کوچک‌ و بزرگ‌ را دربرمی‌گیرد. بزرگترین‌ آبشار آن‌ با ارتفاع‌ 30 متر و حوضچه‌های‌ پای‌ دیواره‌ آن‌ به‌ ترتیب‌ 40 و 80 متر عمق‌ دارد. این آبشارها، از روستای شیرآباد کمتر از 20کیلومتر فاصله دارند و برای رسیدن به آن‌ها کافیست از مسیر خان ببین به روستای شیرآباد 5 کیلومتر را به سمت جنوب بروید و بعد از روستای شیر آباد 3 کیلومتر جاده آسفالته را ادامه داده، سپس راه مالرویی را پیش بگیرید. این راه، به سمت آبشارها پیش می‌رود. اين محل به عنوان يک اثر طبيعي و ملي در فهرست سازمان محيط زيست به ثبت رسيده است. آبشار اول قابل دسترسي بوده ولي براي رسيدن به آبشارهاي بعدي به تجربه بيشتري نياز است.

این آبشارها، از روستای شیرآباد کمتر از 20کیلومتر فاصله دارند و برای رسیدن به آن‌ها کافیست از مسیر خان ببین به روستای شیرآباد 5 کیلومتر را به سمت جنوب بروید و بعد از روستای شیر آباد 3 کیلومتر جاده آسفالته را ادامه داده، سپس راه مالرویی را پیش بگیرید. این راه، به سمت آبشارها پیش می‌رود. 

 غار دیو سفید

این غار نیز در مسیر آبشارهای هفت گانه شیرآباد واقع در شهر خان ببین استان گلستان می‌باشد.

اين غار در محلي به نام «مازگاه»، در کنار قلة «ديو سفيد» که داراي موقعيت استحفاظي خاصي است،در استان گلستان و در نزدیکی شهر خان ببین قرار گرفته و در گذشته‌هاي بسيار دور به عنوان دژ، مورد استفادة اسپهبدان مازندران بود.

gharr

در فاصله دريا تا قله و غار ديو سفيد، هشت قلعه که امروزه به صورت تپه‌هاي باستاني درآمده‌اند، قرار دارد که مشتمل است بر «دزدک»، «خشت»، «هليک»، «انجيرپل»، «ولي عمو»، «امام قلعه» و «ديو قلعه». امروزه از اين قلاع، و دژ سفيد هيچ اثر قابل رؤيتي به جا نمانده است. در مسیر آبشارهای شیرآباد بین آبشار سوم و چهارم مسیر فرعی است که به غار دیو سفید ختم می‌شود. دهانه ‌این غار حدود 15 متر است. در این غار آبی در جریان است که هرچه به جلو می‌روید عمق آب بیشتر می‌شود، نفس کشیدن در غار به دلیل پخش شدن گاز گوگرد کمی مشکل است. برای پیشروی در غار احتیاج به وسایل غواصی دارید. در این غار می‌توانید نمونه‌های زیبایی از استالاگمیت‌ها و استالاکتیت‌ها را ببینید. حکیم ابوالقاسم فردوسی در شاهنامه به این غار اشاره کرده است.

روستای پاقلعه رامیان

روستای پاقلعه از توابع بخش مرکزی شهرستان رامیان است و از شمال شرقی به پل آرام،از جنوب وغرب به ارتفاعات قلعه موران و از شمال غربی به منطقه تفریحی جامه شوران محدود می‏ شود.ارتفاع روستای کوهستانی پاقلعه، از سطح دریا 180 متر است.

paghalee

این روستا از شمال شرقی به پل آرام، از جنوب و غرب به ارتفاعات قلعه موران و ازشمال غربی به منطقه تفریحی جامه شوران محدود می‏ شود.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.