1395-12-06 07:34
1378
0
35684
رئیس برنامه ریزی صنایع تبدیلی وزارت جهاد در آزادشهر؛

دانشگاه و صنعت باید به هم متصل و مکمل یکدیگر باشند/ صنعت ما به تحقیقات بایگانی شده دانشگاهی نیاز دارد

رئیس برنامه ریزی صنایع تبدیلی و تکمیلی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در دانشگاه ها پروژه های تحقیقاتی زیادی توسط دانشجویان و اساتید انجام می شود اما متاسفانه در آخر در جایی بایگانی می شوند در حالیکه صنعت ما به این تحقیقات نیاز دارد.

به گزارش گلستان ما به نقل از تیتر آزاد، سید محمد میرعمادیان رئیس برنامه ریزی صنایع تبدیلی و تکمیلی وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص ارتباط صنعت و دانشگاه اظهار کرد: متاسفانه بین صنعت و دانشگاه فاصله وجود دارد و این موضوع باعث هدر رفت منابع و ظرفیت های علمی و صنعتی کشور می شود.

میرعمادیان ادامه داد: بیشترین کاری که برای ارتباط بین صنعت و دانشگاه انجام شده ، گذراندن دو واحد کارآموزی دانشجویان در صنعت است ، متاسفانه دیده می شود دانشجویان این زمان اندک را غنییمت نمی شمرند و برای پایان زمان این کارآموزی لحظه شماری می کنند.

رئیس برنامه ریزی صنایع تبدیلی وزارت جهاد افزود: ارتباط صنعت و دانشگاه باید خیلی بیشتر از این باشد و اگر بخواهم دقیقتر بگویم ، دانشگاه و صنعت باید به هم متصل و مکمل یکدیگر باشند.

وی درخصوص پروژه های تحقیقاتی دانشگاهی خاطرنشان کرد: در دانشگاه ها پروژه های تحقیقاتی زیادی توسط دانشجویان و اساتید انجام می شود اما متاسفانه در آخر در جایی بایگانی می شوند در حالیکه صنعت ما به این تحقیقات نیاز دارد.

میرعمادیان ادامه داد: در بحث صنایع تبدیلی کشاورزی که حوزه فعالیت بنده است، ما در برداشت محصول ضایعات زیادی داریم و خیلی از محصولات ما هدر می رود. اگر بدانیم که چه کارهایی باید انجام دهیم و از چه نوع تجهیزاتی باید استفاده کنیم، چه بسته بندی انجام دهیم تا محصول صادر شده برگشت داده نشود، ضایعات برداشت ما خیلی کم خواهد شد و این جز با تحقیقات بدست نمی اید.

رئیس برنامه ریزی صنایع تبدیلی وزارت جهاد افزود: بعضی ها معتقدند، صنایع تبدیلی ما باید مراکز تحقیق و توسعه داشته باشند. اگر بخواهم دقیق بگویم، حداقل ۹۰ درصد صنایع تبدیلی ما ، صنایع کوچک زیر ۵۰ نفر می باشند و به علت بالا بودن هزینه تحقیقات، این صنایع توانایی ایجاد همچنین مرکزی را ندارند.

وی در ادامه گفت: در این چالش بزرگ ، باید دانشگاه ورود پیدا کند و به صنعت ما کمک کند. مثلا در استان گلستان ۴ دانشگاه در رشته های صنایع غذایی داریم و این پتانسیل هیئت های علمی و phd ها می توانند با صنعت یکی شوند و تحقیقات خودشان را بر اساس نیازهای صنایع انجام دهند.

میرعمادیان تصریح کرد: صنعت و دانشگاه باید عضو یک خانواده باشند در حالی که الان چنین احساس می شود که باهم غریبه هستند.

رئیس برنامه ریزی صنایع تبدیلی وزارت جهاد ادامه داد: دانشگاه می تواند در انتخاب تکنولوژی و بهبود تکنولوژی در صنعت موثر باشد و رشد تکنولوژی و اقتصادی صنایع ما را پویا نگه دارد.

وی در پاسخ به، طرح دولت برای هدفمند کردن تولیدات صنعت برای تامین نیازهای کشور و هدفمندی تحقیقات دانشگاهی برای رشد و بهبود تکنولوژی صنعت چیست؟ بیان کرد: در اسناد ما و در قوانین ما بعضا قانون هایی وجود دارد. مثلا در اقتصاد مقاومتی برای دستگاه های اجرایی پروژه های مختلفی تعریف شده است.

میرعمادیان ادامه داد: در مجموعه جهاد کشاورزی دو پروژه وجود دارد که یکی مربوط به افزایش جذب مواد خام کشاورزی که بحث فرآوری را مطرح می کند و دیگری بحث کاهش ضایعات کشاورزی است. تمام این پروژه ها یک نظام نامه پیوست فناوری دارند.

رئیس برنامه ریزی صنایع تبدیلی وزارت جهاد افزود: این نظام نامه پیوست فناوری پیش بینی شده است تا عملیاتی شود و به لحاظ فناوری، کشاورزی و صنعت ما را توانمند کند و آنها، در عرصه های مختلف بتوانند اعلام موجودیت کنند، و این راهی جز وصل شدن صنعت و دانشگاه ندارد.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.