1395-12-02 06:09
1248
0
35510
مسعود پزشکیان :

دولت اصلاحات نگاه ویژه به محرومین را بلد نبود / می گفتند مخالف هاشمی مخالف پیامبر (ص) است / روند مصرف و اشرافی گری در زمان هاشمی به وجود آمد

نایب رئیس مجلس گفت : این انتقاد را تا اندازه ای قبول دارم که روند مصرف و اشرافی گری در آن زمان به وجود آمد و شعار جنگ تمام شد و باید یک مقدار هم به رفاه برسیم تقویت شد.

به گزارش گلستان ما ؛ مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر بهداشت دوران اصلاحات گفتگویی با خبرگزاری خانه ملت در خصوص نقش آیت الله هاشمی رفسنجانی و بررسی رفتاری دولتهای مختلف را انجام داد . به جهت طولانی بودن مصاحبه بخش هایی از آن را با مرور می کنیم :

 **  در زمان حضور هاشمی در دولت به عنوان رئیس جمهور همواره به صورت جدی تحت حفاظت حلقه محافظان بود . البته بعد از ترور مقام معظم رهبری و شهادت شهید بهشتی تا اندازه ای این رویه طبیعی بود. در آن زمان می گفتند مخالف رفسنجانی، مخالف پیامبر است، بعد از رحلت حضرت امام (ره) در دولت و در دوره ریاست جمهوری تعریف های تند و تیزی از ایشان می کردند نه آن تندروی ها علیه وی درست بود نه از این طرف این دست از تمجیدها. به خاطر دارم در زمان ریاست جمهوری ایشان که تعریف های غلوآمیزی از ایشان می شد ما انتقادهایی را نسبت به عملکرد ایشان داشتیم در صورتی که ما هرگز ضد هیچ شخصیت نظام نبودیم .

** نقد من به ایشان اجرای سیاست های تعدیل اقتصادی بود. در آن زمان من ابتدا دانشجو بودم و در دور دوم دولت هاشمی اواخر دوره بنده به عنوان رئیس دانشگاه انتخاب شدم. در دوره دانشجویی نیز حتی تا پای اخراج نیز رفتم از جانب وزرایی که ایشان داشتند و من را به گزینش کشیدند تا اخراج کنند. در نهایت نیز دست از سر ما برداشتند. در آن زمان وزرایی که اطراف ایشان بودند و نوع نگاه هایی که داشتند سیاست های خاصی را دنبال می کرد. سال ها بعد زمانی که برای صحبت درباره کاندیداتوری ریاست جمهوری ایشان در سال 92 خدمتشان رفتم باز هم تاکید کردند که باید محرومین را ببینید.

** هاشمی انتقادهای ما را قبول نداشت ، نظر ایشان این بود که در دولتشان بیشترین اشتغال زایی صورت گرفته است و بخشی از تحلیل های ما را قبول نداشت. من همواره گفته ام که توسعه به هر قیمتی را قبول ندارم. در زمان ریاستم بر دانشگاه در سال های 73 و 74 نیز که مکرر مطرح می کردند که باید 300 تا 400 نفر کارمند و کارگر قراردادی را از دانشگاه بیرون کرد و به اصطلاح آن ها را لغو قرارداد کرد. توسعه بحثی دارد که باید آدم ها را هم در توسعه دید و تنها به مباحث اقتصادی اکتفا نکرد.

** این انتقاد را تا اندازه ای قبول دارم که روند مصرف و اشرافی گری در آن زمان به وجود آمد و شعار جنگ تمام شد و باید یک مقدار هم به رفاه برسیم تقویت شد. جامعه ای که از جنگ در آمده باید کار کند نه اینکه تصور کند حالا جنگ تمام شد و باید استفاده کنیم

** رفتارهای عجیبی دیده شد . اطرافیان و نحوه تعاملی که داشتند و بزرگ کردن بیش از اندازه ای که آقای هاشمی را تا عرش اعلی بردند، حلقه تنگی  که ایجاد شده بود، رفتارهای شلاقی وجود داشت . به هر حال تندی هایی در سیستم انجام شد. ما که بیرون ایستاده بودیم مسائل را طور دیگری می‌دیدیدم  شاید علت طرح مباحثی همچون عالیجناب سرخپوش یکی به حلقه محکم محافظان ایشان برمی‌گشت که اجازه نزدیک شدن به وی را نمی‌دادند و در حصاری بی منطق وی را نگه داشته بودند .  این مسائل مسیری برای تخریب هاشمی به وجود آورد.

** همان حرف های چپی های اول انقلاب را آقای احمدی نژاد می گفت.

** چهره های اصلاح طلب علیه هاشمی رفسنجانی موضع گیری هایی داشتند اما رییس دولت اصلاحات هرگز موضعی نسبت به هاشمی نگرفت. احمدی نژاد به عنوان یک رییس جمهور و رییس دولت به هاشمی اتهام می زد. رییس یک دولت که قدرت یک دولت را در دست دارد. احمدی نژاد رییس جمهور بود.شدت برخوردهای احمدی نژاد علیه هاشمی کی با رفتارهای برخی فعالان اصلاح طلب قابل قیاس بود؟!؟ اصلاح طلبان کاری را کردند البته و بعد احمدی نژاد  بر آن موج سوار شد.

** بارها گفتم ما حق نداریم رشد اقتصادی را به هر قیمتی جلو ببریم .  باید آدم ها را ببینیم. من وزیر بودم. با گوشت و پوستم لمس می کردم. در دولت حتی در دوره ای بر سر اینکه مرده های مردم را نزاریم بمانند چالش داشتیم. نمی شود وزیر سلامت کشوری باشیم و بگوییم مریضی در بیمارستان نباید بخوابد. بعد می گفتند کمیته امداد جواب بدهد و کمیته امداد هم قدرت نداشت. البته این مسائل تنها به دولت اصلاحات ربط نداشت و دولت اصلاحات وارث این قضیه بود. این نگاه داشت ادامه می یافت و ما هم در تلاش برای تعدیل مشکل بودیم. در اخر بحث پزشک خانواده و رایگان شدن بستری تصادفات شد. دولت اصلاحات شاید نگاه ویژه به محرومین را بلد نبود . بیشتر نگاه فرهنگی و سیاسی برجسته بود و از همین خلاء ها هم استفاده شد.

** این ها با فریب محرومین روی کار آمدند . باید  حداقل ها را برای محرومین مهیا می کردیم . از همین خلاءها سوءاستفاده شد. به اسم خدمت به محرومین بر سرکار آمدند . برای همه یک پرونده در اختیار داشتند و می گفتند پرونده همه دست ما است. آخر هم این پرونده ها را رو نکرد. بالاخره این جای سوال وجود داشت که اگر پرونده ی داری چرا تحویل دستگاه قضا نمی دهی . دستگاه قضا هم حرفی نزد که تو که این اندازه ادعای داشتن پرونده داری، بیا این ها را تحویل بده.

انتهای پیام /

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.