1395-11-30 04:26
1484
0
35422
به قلم علی اکبر محمدی مهر:

امربه معروف و نهی از منکر جایگاهی همچون نماز دارد

همان گونه که نماز به عنوان یکی از فروع دین، از اهمیت و جایگاه ارزشمندی برخوردار است،امر به معروف و نهی از منکر نیز به همین مقدار و بلکه بیشتر ، دارای اهمیت و اثر می باشد .

به گزارش گلستان ما ؛ دکتر علی اکبر محمدی مهر مسؤل مجمع رهروان امر به معروف و نهی از منکر استان گلستان و عضو هیأت علمی دانشگاه گلستان در خصوص اهمیت امر به معروف و نهی از منکر  نوشت: دین مبین اسلام از دو بخش نظری و عملی تشکیل شده است : اصول دین و فروع دین ؛ اصول دین شامل :  توحید – عدل - نبوت – امامت  - معاد  و فروع دین شامل : نماز - روزه - خُمس - زکات - حج - جهاد - امر به معروف -  نَهْى از مُنکَر - تَوَلَّى - تَبَرَّى  .

گاهی به اشتباه، این گونه تصور می شود که فروع، از کلمه فرع و به معنای یک موضوع کم اهمیت می باشد لذا، چون امر به معروف و نهی از منکر از فروع دین است، آن را یک عمل کم اهمیت تصور کرده و نسبت به عدم اجرای آن حساسیت و دغدغه ای وجود ندارد !!! .

در رد این تصور کاملا غلط و اشتباه می بایست به یکی دیگر از فروع دین بپردازیم : " نماز"

به راستی چه کسی است که از نقش و اهمیت بسیار بالای نماز در زندگی دنیا و آخرت بی اطلاع باشد و نداند که این فریضه چه جایگاه مهم و اثر گذاری دارد !؟.

* قرآن کریم : "إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ"(نماز ، انسان را از کارهای زشت و ناپسند محفوظ نگه می دارد)

* پیامبر(صلی الله علیه و آله) : " بينَ الإيمانِ و الكُفرِ تَركُ الصَّلاةِ" مرز ميان ايمان و كفر، ترك نماز است.

* امام باقر(علیه السلام) :  ‌أَوَّلَ مَا يُحَاسَبُ العَبدُ عَلَيهِ الصَّلاةُ فَإِن قُبِلتَ قُبِلَ مَا سِوَاهَا وَإِن رُدَّت رُدَّ مَا سِوَاهَا (اول چيزي که از بنده مورد محاسبه و سؤال قرار مي‌گيرد ، نماز است . اگر مورد قبول قرار گيرد ، ساير اعمال نيز قبول مي‌شوند و اگر رد شود ، غير آن نيز پذيرفته نمي‌شود)

* امام حسین()علیه السلام : در ظهر عاشورا و در آن شرایط سخت و بحرانی نیز، به اقامه نماز اول وقت اهتمام می ورزد  و.....

لذا همان گونه که نماز به عنوان یکی از فروع دین، از اهمیت و جایگاه ارزشمندی برخوردار است،امر به معروف و نهی از منکر نیز به همین مقدار و بلکه بیشتر ، دارای اهمیت و اثر می باشد و اینکه عده ای ، آنرا در حد صدقه دادن هم مستحب نمی دانند، چه رسد در حد نماز  واجب !!! ،  این مشکل خودشان هست .

* امام خامنه ای-22/4/71 : «مسئله امربه‏معروف و نهی‏ازمنکر، مثل مسأله نمازاست ، یادگرفتنی است . باید بروید یاد بگیرید»

* پیامبراکرم()صلی الله علیه و آله می فرماید:

اسلام بر پنج پایه استواراست :  نماز – روزه – حج - زکات – ولایت

حال اگر اسلام را به عنوان خیمه ای تصور کنیم ، با استناد به روایاتی که گفته شد : این خیمه می بایست بر روی آن پنج پایه استوار گردد. لابد باید پرسید، پس نقش امر به معروف و نهی از منکر چیست !؟

پاسخ : امر به معروف و نهی از منکر به عنوان بستر استقرار این خیمه و ستون ها است .

جایی که به پشتوانه آن، خیمه اسلام پا برجا و استوار خواهد بود .

* امام علی(علیه السلام) : قوام شریعت بر پایه ( امر به معروف و نهى از منکر ) و ( اقامه حدود الهى ) استوار است .

*  امام باقر(علیه السلام): امر به معروف و نهى از منکر دو فریضه بزرگ الهى است که بقیّه فرایض با آن ها بر پا مى شوند و به وسیله این دو، راه ها امن مى گردد و کسب و کار مردم حلال مى شود و حقوق افراد تأمین مى گردد و در سایه آن زمین آباد و از دشمنان انتقام گرفته  مى شود و در پرتو آن همه کارها رو به راه مى گردد .

* امام صادق(علیه السلام) : اگر این دو فریضه انجام گیرد و برپا شود، همه‌ی واجبات اعم از سهل و سخت،انجام و استوار خواهد شد و نیز به خاطر امر به معروف و نهی از منکر ، انسان‌ها به سوی اسلام دعوت می شوند ،حقوق صاحبان حق به آنها باز می گردد و با ستمگران به مخالفت بر می‌خیزند .

حال تصور کنید: خیمه (اسلام) و ستون های آن(حتی اگر  از بهترین جنس باشند) ،  اگر بر روی باتلاق بنا شوند چه خواهد شد !؟.

پاسخ کاملا مشخص است : بعد از مدتی این خیمه از هم خواهد پاشید و از بین خواهد رفت .

* مقام معظم رهبری امام خامنه ای : عمل به اين فريضه ، تضمين كننده دوام و استحكام حكومت صالحان است ، و رها كردن و به فراموشي سپردن آن ، زمينه ساز سلطه اشرار و نابكاران .

آن قدر عمل به این فریضه دارای جایگاه مهم و سرنوشت سازی است که در وصف آن ، امیر المومنین علی(علیه السلام) می فرماید: وَ مَا أَعْمَالُ الْبِرِّ كُلُّهَا وَ الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ عِنْدَ الْأَمْرِ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّهْيِ عَنْ الْمُنْكَرِ إِلَّا كَنَفْثَةٍ فِي بَحْرٍ لُجِّي‏) تمام کارهای نیک و جهاد در راه خدا ، در برابر امر به معروف و نهی از منکرهمچون قطره ای است در برابر دریای پهناور .(

برای این که به جایگاه این کلام گهربار پی ببریم ، ابتدا می بایست جایگاه مجاهد در راه خدا را بشناسیم.

زمان جنگ، رزمنده ای نزد یکی از مراجع تقلید رفته و به ایشان می گوید : گاهی اوقات که برای عملیات شناسائی اعزام می شویم، مجبوریم که در یک سنگر انفرادی کوچک محبوس شویم . در این شرایط برای اقامه نماز نه طهارت داریم،  نه می توانیم وضو بگیریم و نه می توانیم آداب نماز را رعایت کنیم و... تکلیف چنین نمازی چیست !؟

آن مرجع تقلید در پاسخ می گوید: من حاضرم یک عمر عبادتم را با ثواب آن نماز خواندن شما عوض نمایم .

حال تصور کنید امر به معروف و نهی از منکر دارای چه جایگاه با عظمتی است که حتی مجاهد فی سبیل الله با آن جایگاه ارزشمندش ، در مقایسه با این فریضه الهی ، همچون قطره در برابر دریا است.

عمل به این فریضه آن قدر با سختی ها و ناملایمات فراوان همراه است که در برخی موارد شاهدیم ؛ آنهایی که به عنوان مجاهد ، در جبهه های جنگ سخت حاضر می شوند و در برابر سختی های فراوان آن سینه سپر می کنند، وقتی نوبت به قرار گرفتن در جبهه جنگ نرم و عمل به این فریضه الهی می رسد، به ناگاه از قبول مسئولیت و عمل به تکلیف شانه خالی می کنند و کنار می کشند!!!

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.